خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

برگزاری جشنواره ملی نخود گامی موثر در بهبود رشد تولید نخود کشور /  از نمایندگان استان و مسئولان کشوری گلایه‌مندیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۵۱۶

رئیس شورای ملی نخود ایران گفت: هدف از دعوت مسئولان ارائه راهکار و حل و فصل مشکلاتی که در بخش تولید، عرضه، مکانیزاسیون، بسته بندی، صادرات و ... نخود بود که متاسفانه از جانب مسئولان کشوری استقبال خوبی از این جشنواره به عمل نیامد.

ناصر مرادی در گفت وگو با ایلنا و در حاشیه برگزاری جشن ملی نخود که به میزبانی روستای مرادآباد روانسر  برگزار شد، گفت:  این جشنواره در واقع اولین همایش ملی نخود کشور است که در کرمانشاه برگزار شده است و می‌تواند به رشد تولید نخود و در صورت برداشته شدن موانع پیش رو به افزایش صادرات این محصول ارزشمند کمک شایانی بکند.

وی افزود: این جشنواره ابتدا در اتاق بازرگانی کرمانشاه با دعوت از دست اندرکاران صنعت کشاورزی و مسئولان، فعالان و کشاورزان پیشرو و  نخود کار  بصورت سالنی و کنفرانس برگزار شد و دومین بخش این جشنواره با حضور عموم مردم در روستای مراد آباد با استقبال بسیاری خوبی در هر دو بخش روبرو شدیم که این استقبال پرشور برای ما انگیزه بخش است.

وی تصریح کرد: با حضور در این جشنواره و پر مزارع نخود این روستا و استقبال بسیار خوب مردم در واقع حسرت این را خوردیم که چرا این جشنواره در سال‌های قبل برگزار نشده بود. هرچند در سال‌های گذشته نیز برنامه ریزی‌هایی برای انجام این جشنواره انجام گرفت ولی با شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌های انجام گرفته متاسفانه این جشنواره به تعویق افتاد و در حال حاضر بسیار خرسند هستیم که توانستیم جشنواره را برگزار کنیم.

مرادی با اشاره به حضور آحاد مردم، کشاورزان، کارشناسان جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه اکثر نخودکاران نمونه و دست اندرکاران کشاورزی استان‌هایی که نخود به عنوان یکی از مهمترین کشت‌های آنها بشمار می‌رود و اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها استقبال بسیار خوبی از این جشنواره به عمل آمد. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نخود یکی از  محصولات نخست کشاورزی کشور است  و سالانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور و حدود ۳۰۰ هزار تن تولید محصول نخود در کشور داریم از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و معاونت توسعه و تجارت کشور این گلایه را داریم که چرا مسئولان این وزارتخانه‌ها که از آنها با امضای استاندار کرمانشاه دعوت رسمی شده بودند در این جشنواره حضور نداشتند.

وی تاکید کرد: هدف از دعوت این مسئولان ارائه راهکار و حل و فصل مشکلاتی که در بخش تولید، عرضه، مکانیزاسیون، بسته بندی، صادرات و ... بود که متاسفانه از جانب این مسئولان کشوری استقبال خوبی از این جشنواره به عمل نیامد.

ناصری عدم حضور نمایندگان استان در این جشنواره را نیز مایه تأسف و گله مندی خواند و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کرمانشاه قطب نخود کشور است و این نمایندگان نیز از قبل دعوت شده بودند در واقع نشان از بی توجهی نمایندگان استان به بحث کشت این محصول در استان است که خواسته‌های کشاورزان و شورای نخود استان را نادیده می‌گیرند. 

رئیس شورای ملی نخود ایران گفت: با وجود بی مهری‌هایی که از جانب نمایندگان و مسئولان کشوری به این جشنواره شد اما بسیار خرسندیم که جشنواره ملی نخود ایران با استقبال بسیار خوب مردم و مسئولان استان روبرو شد که نشانه دلگرمی است و این بنایی شد برای سال‌های بعد که بتوانیم جشنواره‌های بعدی را در سال‌های بعد در کرمانشاه و استان‌های قطب تولید نخود برگزار کنیم.

وی کمک به بخش تولید  نخود را هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: برگزاری چنین جشنواره‌های به بخش های تولید، صادرات فرآوری، بسته بندی  و رفع مشکلات موجود در بحث کاشت، داشت و برداشت کمک شایانی خواهد کرد.

مرادی گفت: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها با حضور مقامات کشوری و تولید کنندگان را قطعا به رفع مشکلات تولید نخود خواهد انجامید و میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کرمانشاه به عنوان قطب نخود کشور شناخته می‌شود، افزود: در این جشنواره علاوه بر دست اندرکاران و تولید کنندگان نخود استان، مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مانند آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان، ایلام و لرستان و همچنین مسئولان  اتاق‌های بازرگانی کردستان و لرستان در این جشنواره حضور داشتند.

رئیس شورای ملی نخود ایران صادرات را یکی از اهداف مهم این شورا عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته نیز صادرات نخود ایران به کشورهای دیگر در جریان بوده است اما به مدت دو سال صادرات نخود ایران انجام نگرفت و با پیگیری‌های انجام گرفته از سوی شورای ملی نخود خوشبختانه چند سالی است بدون محدودیت و مشکل صادرات نخود در حال انجام است.

وی عراق، افغانستان و پاکستان را اهداف اصلی صادرات نخود ایران معرفی کرد و گفت: این سه کشور مقصد اصلی صادرات نخود کشور هستند اما در این بین رقبایی نظیر هند، روسیه و ترکیه وجود دارند که سعی در گرفتن جای نخود ایران دارند و بحث ممنوعیت صادرات که از سوی مسئولان کشور ممکن است ایجاد شود قطعاً در آینده باعث خواهد شد محصول  این کشورها جایگزین نخود ایران در این سه کشور مقصد صادراتی ایران شوند. 

وی صادرات نخود را میزان بسیار کمی از کل صادرات کشور ارزیابی کرد و گفت: در واقع کل صادرات ایران در حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال است که از این میزان صادرات نخود حدود ۵۰ میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد و در واقع بحث پیمان سپاری ارزی باعث خواهد شد که صادر کننده ما نتواند با رقبای جهانی خود رقابت کند.

وی تاکید کرد: شورای نخود کشور خواستار حذف پیمان سپاری و تعهد ارزی برای صادرکنندگان نخود کشور است تا محدودیتی در صادرات آنها بوجود نیاید در غیر این صورت رقبای قدرتمند ما در بحث صادرات نخود به طور حتم جایگزین ما خواهند شد.

وی در پایان از برگزاری مستمر این جشنواره در سال‌های آتی خبر داد و افزود:  این جشنواره در واقع اولین گردهمایی دست اندرکاران تولید نخود کشور بود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام تلاش‌مان را انجام خواهیم داد که در سال‌های آینده به شکل باشکوه‌تر و با حضور مسئولان کشوری برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز