خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی فارس مطرح کرد؛

۶۵۰ خانواده‌ در فارس پشت نوبت متقاضی فرزندخواندگی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۹۲۳

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: این استان، جزو شش استان اول کشور در امر فرزندخواندگی است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا هوشیار دوشنبه یکم خرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ۱۲۲ فرزند واگذار شده ۵۰ نفر پسر و ۷۲ فرزند با جنسیت دختر بوده‌اند، تعداد خانواده‌های پشت نوبت متقاضی فرزندخواندگی در فارس را ۶۵۰ خانواده اعلام کرد.

وی عنوان کرد: در واگذاری فرزندان دو موضوع اصلی وجود دارد؛ اول تایید صلاحیت خانواده‌های متقاضی و دوم وجود فرزند قابل واگذاری در مراکز، زیرا بخشی از فرزندانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند شرایط واگذاری برای فرزندخواندگی را ندارند، بی سرپرست بودن یا بد سرپرست بودن کودک باید مورد تایید مقام قضایی قرار بگیرد، لذا تعداد فرزندان قابل واگذاری نسبت به تعداد متقاضیان محدود است.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه افزود: متقاضیان فرزندخواندگی ابتدا در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام کرده و مدارک خود را بارگذاری می‌کنند و پس از تماس با ایشان مصاحبه و مراحل بعد توسط کارشناسان بهزیستی انجام و پیگیری می‌شود.

هوشیار تصریح کرد: اولویت اول واگذاری فرزند به زوج‌های دارای صلاحیت بدون فرزند و اولویت دوم بانوان مجرد هستند و خانواده‌های دارای فرزند نیز اولویت سوم در واگذاری فرزندان هستند.

وی همچنین بیشتر بودن متقاضیان کودکان شیرخوار با جنسیت دختر را از چالش‌ها برشمرد و عنوان کرد: این نگرش باید اصلاح شود، چرا که تمام فرزندان در سنین مختلف و با هر جنسیتی نیاز به والدین دارند و حق دارند که از آغوش گرم خانواده بهره‌مند شوند.

عبدالرحمن سلیم حقیقی، مدیر روابط عمومی و مشاور اجرایی مدیر کل بهزیستی فارس نیز با بیان اینکه افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به خدماتی که بهزیستی ارائه می‌دهد موجب ترغیب آنها به موضوع فرزندخواندگی شده است، گفت: در سال پیش رو تلاش بهزیستی بر این است که با تکیه بر موضوع امین موقت از طریق شناسایی خانواده‌های دارای صلاحیت، کودکان را بجای نگهداری در مراکز اقامتی به خانواده‌های امین بسپارند تا امور مددکاری کودک انجام و کودک به خانواده نسبی یا سببی بازپیوند یا وارد خانواده جایگزین شود.

وی در خصوص برنامه امین موقت هم افزود: در برخی موارد به دلیل اینکه والدین زیستی و یا بستگان فرزندان به صورت موقت شرایط پذیرش فرزندشان در خانواده را ندارند، کودک بعضاً مجبور است مدتی که گاهی تا ۲ سال به طول می‌انجامد در مراکز ماندگار شود تا تعیین تکلیف شود و این مدت که در واقع کلیدی ترین زمان زندگی کودک است، آنها از داشتن خانواده یا تجربه لمس عشق پدر و مادر محروم می‌مانند.

سلیم حقیقی ادامه داد: خانواده‌های متقاضی می‌توانند در مدت زمان کمی بعد از درخواست در صورت داشتن شرایط، این کودکان را پذیرش کنند.در بعضی مواقع ممکن است این روند امین موقت پس از گذشت ۲ سال که والدین زیستی نتوانند شرایط بازگشت کودک به خانواده را مهیا کنند،فرزند در خانواده فرزند پذیر تبدیل به فرزندخوانده شود.

مشاور اجرایی مدیر کل بهزیستی فارس به موضوع کودکان با نیازهای ویژه نیز اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از فرزندانی که در طول سال به دلیل بی سرپرستی و بد سرپرستی در شیرخوارگاه‌ها و خانه‌های کودکان و نوجوانان پذیرش می‌شوند به دلایل متعدد دچار معلولیت‌ها و بیماری‌های مادرزادی یا ژنتیکی هستند و به همین دلیل شانس ورود آنها در خانواده جایگزین نسبت به دیگر کودکان کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این کودکان در صورت حضور در کانون گرم خانواده می‌توانند محدودیت‌های ناشی از مشکلات جسمی و روانی را بهبود ببخشند، همانطور که همیشه بیان شده است معلولیت محدودیت نیست و امکان رشد توانایی‌ها و پتانسیل‌های این کودکان در خانواده فراهم خواهد شد.در همین راستا شرایط سپردن فرزندان با نیازهای ویژه به خانواده‌ها تسهیل شده و طی پروسه‌ای با کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

به گفته سلیم حقیقی؛ سال گذشته ۷ نفر از کودکان با نیازهای ویژه بهزیستی فارس به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند و در حال حاضر ۳۵ فرزند با نیاز ویژه در مراکز بهزیستی فارس نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز