خبرگزاری کار ایران

یک مسئول اعلام کرد؛

2 اثر تاریخی شهرستان محلات در معرض تهدید / آسیاب آبی سرچشمه متروک و بلاتکلیف؛ بند نیم‌ور زیر بار تردد غیرمجاز مردم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۳۴۱

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای آسیاب آبی محلات، گفت: آسیاب آبی سرچشمه شهرستان محلات، تنها اثر باقی‌مانده از 4 یا 5 آسیاب آبی این شهرستان است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد و در سال 1387 به عنوان اثر ملی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی لعل‌بار افزود: این آسیاب آبی در شرایط فعلی درگیر مشکلات مالکیتی است، زیرا مالک آن خصوصی بوده و اجازه دخل و تصرف در آن را نمی‌دهد. همچنین با وجود تلاش‌های بسیار، متأسفانه اقدامات چندانی درباره این اثر انجام نشده است.

وی ادامه داد: این اثر تاریخی در گذشته و در مقطعی به دلیل کم‌توجهی مالک خصوصی آن و همچنین مسئولان، به محلی برای نگهداری مرغ و خروس تبدیل شده بود. در حال حاضر نیز علی‌رغم اینکه می‌تواند محلی مناسب برای بازدید گردشگران باشد، به صورت متروکه و بلاتکلیف رها شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات اظهار داشت: با توجه به اینکه بنای آسیاب آبی سرچشمه شهرستان محلات ساختار خود را حفظ کرده و جریان آب سرچشمه نیز از کنار آن می‌گذرد، با اندکی بازسازی می‌تواند به صورت نمادین و در ایام حضور گردشگران، به فعالیت بپردازد.

لعل‌بار تصریح کرد: رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده است. اما با توجه به ورثه‌ای بودن این اثر تاریخی و به دلیل اینکه تعدادی از مالکان خارج از کشور هستند، امکان توافق برای خرید یا بهره‌برداری از آن وجود ندارد. امیدواریم با کمک شهرداری و همکاری مالکین و تخصیص اعتبار، این اثر تاریخی بازسازی یا بازگشایی شود.

وی بیان داشت: اما باید در نظر داشت تا زمانی که آسیاب آبی سرچشمه شهرستان محلات، درگیر مالکیت خصوصی است و همکاری توسط مالکان با میراث‌فرهنگی صورت نمی‌گیرد، امکان انجام اقدامات خاصی وجود ندارد. حتی رایزنی‌ها برای خرید این بنا نیز تاکنون نتیجه نداده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات همچنین با بیان اینکه بند نیم‌ور به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، تأکید کرد: قدمت بند نیم‌ور شهرستان محلات به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

لعل‌بار در رابطه با وضعیت ساخت و نوع احداث بنای بند نیم‌ور شهرستان محلات، ابراز داشت: بند نیم‌ور به طول تقریبی 100 متر و عرض 9 متر با استفاده از سنگ و ساروج بر روی رودخانه قم‌رود احداث شده است و در حال حاضر یک اثر تاریخی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در گذشته مردم این منطقه با استفاده از این تأسیسات آبی منحصر به فرد، به آبیاری زمین‌های کشاورزی و همچنین مصارف خانگی می‌پرداختند. اما متأسفانه در حال حاضر این اثر تاریخی زیر بار ترددهای غیرمجاز دام، مردم و موتورسیکلت‌ها است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: مشکل بند نیم‌ور ترددهای غیرمجاز بر روی آن است. چندین بار با کمک معادن، مسیر دسترسی به بند نیم‌ور مسدود شده است، اما به علت آنکه دسترسی و نظارت بر آن سخت است، مجدداً توسط افراد بازگشایی صورت می‌گیرد و تردد انجام می‌شود.

لعل‌بار افزود: از آنجا که جهاد کشاورزی و کشاورزان نیز با بند نیم‌ور شهرستان محلات مرتبط هستند، امیدواریم بتوانیم با جذب منابع و با همکاری جهاد کشاورزی، کشاورزان و معادنی که در منطقه مستقر هستند، اقدام به بازسازی و مرمت این اثر کنیم.

وی ادامه داد: شهرستان محلات دارای 36 اثر ثبت شده، شامل 24 اثر تاریخی، 8 اثر ناملموس، 2 اثر طبیعی و 2 اثر منقول است. 2 قلعه در محلات وجود دارد که به زودی ثبت خواهند شد. مناطق نمونه گردشگری محلات شامل منطقه سرچشمه و آبگرم است. خورهه، آتشکوه و آبگرم نیز روستاهای گردشگری این شهرستان هستند. 

2 اثر تاریخی شهرستان محلات در معرض تهدید / آسیاب آبی سرچشمه متروک و بلاتکلیف؛ بند نیم‌ور زیر بار تردد غیرمجاز مردم

انتهای پیام/
شایسته سلامی, شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز