خبرگزاری کار ایران

افتتاح نمایشگاه هنر فلزکاری محوطه تاریخی بازگیر مینودشت در گرگان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۹۱۷

نمایشگاه شاهکارهای هنر فلزکاری محوطه تاریخی بازگیر مینودشت به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و جمعی دیگر از مسئولان در موزه باستان‌شناسی گرگان افتتاح شد.

به‌گزارش ایلنای گلستان، محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در حاشیه آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۵۳ قلم از اشیا فلزی تپه بازگیر مینودشت در قالب کاربری‌های مختلف ازجمله ظروف، ابزارآلات، جنگ‌افزارها و اشیا آیینی در معرض نمایش قرارگرفته است که برخی از آن‌ها دارای تزئینات و نقش و نگار انسانی و حیوانی هستند. 

وی گفت: با توجه به نمونه‌های مشابه این آثار در دیگر محوطه‌های ایران و خاورمیانه به نظر می‌رسد این مجموعه به حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴هزار سال پیش که در باستان‌شناسی به آن دوره مفرغ می‌گویند، تعلق دارد. 

وی یادآور شد: نمونه‌های مشابه با مجموعه فلزی بازگیر که اکثراً از فلز مس هستند را در تورنگ تپه، نرگس تپه و شاه تپه گرگان و محوطه‌های باستانی دیگری در ایران همچون شوش و شهداد و در محوطه‌های باستانی ۴هزار سال پیش در آسیای مرکزی مشاهده شده است. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از (۲۸ اردیبهشت۱۴۰۲) به مدت یک ماه به موزه باستان‌شناسی گرگان واقع در خیابان شهدا، چهارراه امامزاده عبدالله شهر گرگان مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز