خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبرداد؛

آغاز طرح حفاظت و مرمت اشیای تپه تاریخی بازگیر با همکاری پژوهشگران ژاپنی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۶۵۷

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از آغاز پروژه مقدماتی تحقیقاتی، علمی و مرمتی اشیاء فلزی تپه تاریخی بازگیر شهرستان مینودشت با همکاری پژوهشگران ژاپنی خبر داد.

به‌ گزارش ایلنای گلستان، محمدجواد ساوری گفت: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه بین موزه ملی ایران و دانشگاه تیکیو ژاپن در خصوص حفاظت و مرمت آثار فلزی، گروهی از پژوهشگران ژاپنی در سال ۱۳۹۸ با حضور در استان گلستان از مجموعه فلزی تپه تاریخی بازگیر در موزه باستان‌شناسی گرگان بازدید کردند. 

وی با اشاره به این‌که تاکنون چندین کارگاه آموزشی با حضور اساتید و محققان دانشگاه تیکیو ژاپن، کارشناسان موزه ملی ایران، اداره‌کل موزه‌ها و پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: اکنون با حضور آکیرا فوجیساوا، تاکاشی اویکاوا و هیروکی یامادا پژوهشگران موسسه تحقیقاتی اموال فرهنگی دانشگاه تیکیو ژاپن در استان گلستان به‌صورت مشترک طرح حفاظت و مرمت اشیای تپه تاریخی بازگیر شهرستان مینودشت آغاز شد. 

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه کارشناسان ایرانی و ژاپنی نسبت به انجام پروژه مقدماتی تحقیقاتی، علمی و مرمتی اشیاء فلزی بازگیر موجود در موزه باستان‌شناسی گرگان مشغول هستند، و امکان‌سنجی، تجهیز کارگاه و مستند نگاری چند اثر برای پیش نمونه مطالعاتی در حال اجراست که به‌طور حتم انجام این تحقیقات علمی و پژوهشی در حفاظت و معرفی بهتر این آثار نقش مهمی خواهد داشت.

ساوری یادآور شد: کشفیات مجموعه فلزی بازگیر متعلق به دوره مفرغ جدید (حدود ۲۱۰۰ تا ۱۶۰۰ پیش از میلاد) یکی از مجموعه‌های فلزی در مقیاس بزرگ در کشور است که در موزه باستان‌شناسی گرگان و تعدادی نیز در موزه مینودشت نگهداری می‌شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز