خبرگزاری کار ایران

امضاء موافقت‌نامه همکاری بین اتاق‌های خراسان رضوی، ختلان و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۶۴۸

موافقت‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اتاق مشترک ایران و تاجیکستان و اتاق بازرگانی و صنعت استان ختلان (جمهوری تاجیکستان) به امضا رسید.

به گزارش ایلنا از مشهد، طرفین امضاکننده این موافقت نامه (محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق بازرگانی مشهد، محمدحسین روشنک، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان و فرهاد رسول زاده، مدیرکل اتاق بازرگانی و صنعت استان ختلان تاجیکستان)، ضمن حمایت از ایده توسعه روابط بازرگانی اقتصادی بین ایران و تاجیکستان، با عنایت به ملاک قرار دادن مساعدت به مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌ها در توسعه روابط تجاری و گسترش همکاری‌های سودمند متقابل، موافقت نامه را منعقد کردند.

محمدرضا توکلی زاده رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این مراسم اظهارکرد: تلاش پارلمان بخش خصوصی استان بر ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه متمرکز است. شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان را نیز ظرفیت ارزشمندی می‌دانیم که تا امروز بستر ارتباطات متعددی را فراهم نموده است.

وی با اشاره به آمار تجارت دو کشور ایران و تاجیکستان، بیان کرد: ارزش صادرات ما به این کشور دوست و همسایه در سال گذشته حدود ۱۷۰میلیون دلار برآورد می‌شود و رقم واردات ایران از تاجیکستان نیز ۸۰میلیون دلار بوده است. این ارقام در قیاس با ظرفیت تولیدات اقتصادی و حتی نیازهای بازار دو کشور، ناچیز به نظر می‌رسد. تلاش ما باید توسعه تبادلات تجاری و تعاملات اقتصادی باشد و در این راستا باید بر مزیت‌های دو کشور و حتی در نگاه جزئی بر پتانسیل ولایات و استان‌ها تمرکز شود.

وی سهم خراسان رضوی را از مجموع صادرات ایران به تاجیکستان ۷۷درصد بیان کرد و متذکر شد: جمع مبادلات تجاری استان ما با تاجیکستان در سال گذشته، ۲۰۵میلیون دلار اعلام شده که با توجه به رقم هدف‌گذاری شده ۱۶۷میلیون دلاری برای صادرات این استان به تاجیکستان، توسعه به مراتب بالاتری را در این حوزه شاهد هستیم. توامان این رقم از ظرفیت بالای این بازار هدف اقتصادی برای استان ما، حکایت دارد.

توکلی‌زاده ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و همتی که از سوی تجار و فعالان اقتصادی و البته مسئولان دو کشور صورت می‌گیرد، حجم مبادلات به گونه‌ای افزایش یابد که هر دو ملت از آن بهره‌مند شوند و به این ارتباط افتخار کنند. تجار و فعالان اقتصادی در استان خراسان رضوی باید حرکت جدی‌تری را برای شناسایی ظرفیت‌های بازار تاجیکستان و خاصه استان ختلان، صورت دهند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: استان ما از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری برخوردار است که قطعا مورد نیاز و پسند بازار تاجیکستان است. ارتباط این کشور با بازارهای جهانی نیز مجال خوبی برای تعمیق مسیر تجارت کالا و خدمات به این کشور می‌باشد.

توکلی زاده از اهمیت رسیدن دو کشور ایران و تاجیکستان به تفاهمات موثر در خصوص بازارهای مشترک سخن گفت و تصریح کرد: اگر بتوانیم در خصوص چگونگی عملکرد در بازارهای مشترک همچون ازبکستان به تفاهم و توافق برسیم، هر دو کشور از پتانسیل موجود بهره‌مند خواهند شد و این جنس تعاملات ما را در بازارهای مشترک به نتایج بهتری می‌رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز