خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از یزد؛

میوه‌های بی کیفیت و گران در میوه فروشی های شهر یزد/گلایه های مردم از سودجویی در ‌نبود نظارت‌ بر بازار میوه

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۳۷۷

شهروندان یزدی معتقدند میوه های عرضه شده در میوه فروشی های شهر یزد از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و با این وجود قیمت های بالایی دارند و با قیمت میوه درجه یک عرضه می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، خرید میوه و صیفی‌جات از نیازهای روزمره زندگی مردم است و وظیفه دولت ها در تامین این کالاها با سهولت بیشتر و با قیمت مناسب‌تر به دست فراموشی سپرده شده است به طوری که عرضه میوه در بازار نتوانسته رضایت شهروندان یزدی را فراهم کند.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر در یک نوع و با یک کیفیت اختلاف زیادی دارد در حالیکه در شهرهای همجوار یزد قیمت میوه با کیفیت بالاتر، گاه بین هشت تا ۱۰ هزار تومان ارزانتر است که این نکته قابل تأمل است.

نکته مهم دیگر اینکه در بازار  می‌بینیم مقداری از میوه ها در حال خراب شدن و فاسد شدن هستند اما فروشندگان حاضر نیستند که آن را با قیمت پایین‌تر به شهروندان بدهند.

یک شهروند یزدی با گلایه از اینکه میوه های عرضه شده در بازار یزد هم گران هستند و هم بی کیفیت به ایلنا گفت: متاسفانه سال به سال با افزایش قیمت های نجومی در بازار میوه روبه رو هستیم در حالی که کیفیت میوه ها پایین تر از سال قبل است.

علی درستکار با بیان اینکه تهیه میوه با قیمت متعادل و منطقی و البته با کیفیت بالا از حقوق اولیه مصرف کننده است عنوان کرد: در سفری که به استان اصفهان داشتم هندوانه با کیفت بالا و قیمتی حدود ۴ هزار تومان ارزانتر از یزد عرضه می شد در حالی که هندوانه های عرضه شده در یزد با همان کیفیت قیمت بالاتری دارند.

نظارتی بر بازار میوه نیست

وی با بیان اینکه وانتی های میوه فروش در شهر یزد هم به رغم اینکه میوه ارزانتری نسبت به مغازه عرضه می کنند کیفیت ندارند افزود: متاسفانه نظارت درستی بر بازار میوه نیست و سودجویی ها باعث دلخوری و گلایه مردم است.

این شهروند یزدی با بیان اینکه قیمت برخی میوه ها در سطح مغازه تا ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به میادین میوه و تره بار فروخته می شود به ایلنا گفت: متاسفانه بسیاری از مغازه های عرضه به فروش سبدی میوه روی آورده اند که در مقایسه با فروش خرده و کیلویی میوه حداکثر پنج هزار تومان اختلاف دارد.

این اظهارات شهروندان در حالی مطرح می شود که بررسی های میدانی خبرنگار ایلنا حکایت از آن دارد که قیمت‌های سرسام‌آور و گران‌ میوه که از شب عید آغاز شد، کماکان اعمال می‌شود و در نبود نظارت، جیب دلال ها پر و کشاورز بهره‌ چندانی از این قیمت‌ها ندارد.

‌گزارش میدانی از بازار میوه حاکی از آن است که قیمت میوه‌ها از سیب گرفته تا پرتقال و صیفی‌جات، موز، کیوی و همه و همه در بازار گران است و قدرت خرید بخشی از مردم نیز به این دلیل کاهش یافته است.

به گفته فروشندگان، ‌تقاضا در میوه‌ فروشی‌ها نسبت به پیش از ایام نوروز هم پایین‌تر است و میزان خرید هم کاهش چشمگیری یافته است.

نقش کرایه حمل در قیمت میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد با بیان اینکه کرایه حمل موجب افزایش قیمت میوه در بازار یزد است گفت: استان یزد تولید کننده میوه نیست و ما مجبوریم از سایر استان‌های کشور میوه وارد کنیم که به طور طبیعی افزایش کرایه‌های حمل و نقل و کمبود ناوگان بر این موضوع قیمت میوه تأثیر می‌گذارد.

حسین مشرف با بیان اینکه کرایه‌های حمل و نقل نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اظهار داشت: میوه ای که اتحادیه قیمت گذاری می کند با شهرهای مبدا و شهرهای مجاور هماهنگ است و یزد محصول میوه به غیر از محصول گلخانه ای ندارد و باید میوه را وارد کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که نرخ میوه در شهر همجوار با استان ارزانتر و کیفیت بالاتری دارد عنوان کرد: با خرید یک عدد میوه از شهر دیگر و از شهر یزد نمی توان گفت که عرضه میوه در یزد نرخ بالایی دارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد با بیان اینکه تنوع در میوه زیاد است و درجه بندی دارد افزود: این پارامترها برای قیمت گذاری مهم است و در میوه هایی مثل هندوانه و یا صیفی جات که از ارزاق مردم است تلاش داریم که بر اساس نرخ عرضه قیمت کمتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت های مصوب برای عرضه در میادین میوه و تره بار اعلام می شود گفت: قطعا میوه هایی که در یزد عرضه می شود از سایر شهرها قیمت بالاتری ندارد و مردم یزد بهترین میوه را مصرف می کنند و میوه را در سطح بازار به صورت جداکردنی می خرند.

به گزارش ایلنا، حق مردم خرید میوه و صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی با قیمت و البته با کیفیت مناسب است اما به نظر می‌رسد در یزد مصرف کننده یا باید از کیفیت محصول صرف نظر کند و یا به قیمت بالایی میوه را بخرند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز