خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور:

حضور ۲.۲ برابری دام در مراتع کشور/ فشار بر مراتع کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۳۴۵

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی از حضور ۲.۲ برابری دام مازاد در مراتع کشور خبر داد و گفت: اجرای طرح‌های تلفیقی مرتع‌داری برای کاهش این فشار مضاعف ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ترحم بهزاد در حاشیه بازدید از اداره کل منابع طبیعی استان سمنان در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه طی سنوات گذشته عوامل بسیاری از جمله حضور ۲.۲ برابر دام مازاد در مراتع باعث اعمال فشار زیاد بر پوشش گیاهی و خاک در کشور شده است، ابراز داشت: برای حل این موضوع برنامه‌های نظیر اجرای کنترل پروانه و مدیریت چرا و ساماندهی کوچ در دست اجرا قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه در برنامه‌های دراز مدت می‌بایست اقداماتی نظیر طرح‌های مرتع داری تلفیقی اجرا شود، افزود: می‌بایست مشکلات معیشت و اقتصادی مرتع داران و عشایر با اقدامات جایگزین دام رفع شود.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور بابیان اینکه یکی از کارهای مهم در زمینه کاهش فشار بر مراتع و رفع مشکلات مرتع داران اجرای طرح‌های تلفیقی است، ابراز داشت: کشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و صنعتی، زنبورداری و انرژی‌های نو در این راستا پیشنهاد شده است.

بهزاد با بیان اینکه حذف ارز ترجیهی و یارانه‌ای، افزایش روز افزون علوفه و نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های زندگی، رشد جمعیت و محدودیت اشتغال دیگر فاکتورهای تأثیرگذار در حوزه فشار بر پوشش گیاهی مرتعی است، تصریح کرد: این مهم می‌طلبد تا برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی برای حفظ اکوسیستم شکننده مراتع در سیاست گذاری ها و برنامه‌ریزی خُرد و کلان مملکت برنامه‌ریزی‌های بهتری صورت گیرد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته طی سنوات اخیر مشارکت در تهیه طرح‌های مرتع‌داری طی سال‌های ۱۴۰۰ تا امروز نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۲۵۰ درصد رشد داشته است و این جای امیدواری برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های نوین مرتع‌داری خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز