خبرگزاری کار ایران

افتتاح 14 پایگاه مردمی اطفای حریق در روستاهای حاشیه جنگلی سمنان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۵۳۵

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان از افتتاح 14 پایگاه مردمی اطفای حریق در حاشیه مناطق جنگلی استان به منظور پیشگیری از آتش سوزی خبر داد.

به گزارش ایلنا، جعفرمرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان درجلسه کمیته تخصصی استانی حفظ و صیانت از جنگلها و مراتع در سالن جلسات مدیریت استانداری سمنان گفت: عرصه های منابع طبیعی ازسرمایه های ملی و خدادادی است که تخریب آنها موجب اثرات مخرب در اکوسیستم و شرایط اکولوژیکی خواهد شد؛ در چنین شرایطی وظیفه همه دولتمردان و آحاد ملت است تا در زمینه حفظ و حراست از این منابع خدادادی دست به کار شوند و با برنامه ریزی و اقدامات مناسب و همه جانبه باعث رفع عوامل بازدارنده مخرب و نابود کننده از جمله حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی گردند.

وی گفت: طبق قانون حفاظت و بهره برداری مصوب 1346 با اصلاحات بعد از آن و طبق تبصره ذیل ماده 47 کلیه مامورین دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداریهای نزدیک محل آتش سوزی در مقابل تقاضای منابع طبیعی-نیروی انتظامی و بخشداری می بایست با کلیه وسایل ممکن در آتش نشانی کمک نمایند و درصورت عدم مشارکت مشمول برخورد قانونی می گردند.

مرادی حقیقی عنوان کرد: با تشکیل دوره های آموزشی در بین مردم، دهیاران و اعضای شورای روستاها جهت پیشگیری و بحران جدی و گسترده آتش سوزی در مراتع و جنگلها اقدامات بسیار خوب و موثرانجام و 14 پایگاه مردمی اطفای حریق در روستاهای حاشیه جنگل افتتاح شد.  

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان با اشاره به وجود همکاری‌های بسیار خوب بین نیروهای منابع طبیعی ، تشکلهای مردم نهاد و هچنین بهره بردارن مراتع در کل استان، بیان کرد: با تمهیدات انجام شده  حریق‌های این استان بیشتر در ساعات اولیه مهار می‌شود که این شرایط مدیون زحمات و تلاشهای نیروهای مردمی و منابع طبیعی است و در همین راستا  36 تفاهنامه بین دهیاری ، اعضای شوراهای روستایی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منعقد گردید وبه وسایل اولیه اطفای حریق مجهز شدند.

وی اظهار کرد: در قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها، حضور همه قوای لشکری و کشوری جهت اطفاء حریق تاکید شده و عدم مشارکت، جرم قابل پیگرد قانونی محسوب شده است.

مرادی حقیقی با بیان اینکه طبق قانون مدیریت بحران کشور مشارکت همه دستگاه های اجرایی در مواجهه با بحرانهای اتفاق افتاده مانند آتش سوزی در عرصه های طبیعی الزامی و قابل اجرا تلقی شده و قصور در عدم مشارکت مشمول پیگرد قانونی گردیده است، افزود: هدف اصلی این طرح ایجاد بسیج عمومی بین دستگاه های عضو ستاد بحران حریق استان و آحاد مردم برای پیشگیری و اطفاء بموقع و سریع آتش سوزیها است تا با حفاظت سرمایه گرانبهای منابع طبیعی و محیط زیست استان، خسارات وارده را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: در همین راستا جهت توسعه پایدار استان و برنامه ریزی صحیح و اصولی و بکارگیری بهتر و کارآمدتر پرسنل و استفاده ازظرفیت و ادوات دستگاههای اجرایی و اجرای  برنامه عملیاتی اطفاء حریق جنگلها و مراتع تشکیل کمیته تخصصی استانی حفظ و صیانت از جنگلها و مراتع در دستور کار مدیریت بحران استانداری سمنان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.

مرادی حقیقی افزود: با تشکیل جلسات کارشناسی موارد مورد نظر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و در جلسه نهایی با حضور مدیر کل مدیریت بحران استانداری سمنان مقرر گردید به منظور اقدام به موقع و برنامه ریزی شده در مواجه با حریق های احتمالی گسترده در سطح جنگلها و مراتع با حضور به موقع دستگاههای عضو کمیته و تشکلهای مردمی و مشارکت مردم  در کوتاه زمان و کمترین هزینه و حداقل خسارت به عرصه ها نسبت به اطفای حریق اقدام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان، تصریح کرد: بدون شک با تشکیل این کمیته و تدوین سناریوی اطفای حریق با همکاریهای مشترک دستگاه های اجرایی و مشارکت عمومی، پیشگیری و مقابله با بحران حریق در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست طبیعی سطح استان را تقویت نموده و از بروز حوادث مخرب بزرگ و هدررفت منابع خدادادی و سرمایه های موجود جلوگیری می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز