خبرگزاری کار ایران

به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام؛

آیین افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی ایران جوان برگزار شد / تدوین "اطلس ملی جمعیت" تا پایان امسال

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۶۸۲

آیین افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی ایران جوان‌ و ارائه گزارش، کارنامه و برنامه‌های جمعیتی بنیاد ۱۵ خرداد صبح امروز در محل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی ایران جوان‌ و ارائه گزارش، کارنامه و برنامه‌های جمعیتی بنیاد ۱۵ خرداد صبح امروز در محل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد.

یاسر اشراقی مدیر شبکه تلویزیونی ایران جوان در ابتدای این نشست اظهار داشت: شبکه تلویزیونی ایران جوان در خصوص فرهنگ سازی و رفع گره های ذهنی در زمینه فرزندآوری ایجاد شده است.

وی افزود: از چندماه گذشته بود که مجوز رسمی شبکه ایران جوان را اخذ کردیم و به صورت آزمایشی رصد کردیم و از امروز این شبکه را به صورت خطی و غیر خطی خواهیم داشت.

اشراقی تصریح کرد: این شبکه به جز اینکه زیر مجموعه سازمان صدا و سیما است محصولات فاخر آن در شبکه های مختلف تلویزیون هم قرار است که پخش شود و محوریت اصلی موضوع آن سوق دادن مردم به سمت بحث فرزند آوری است. چراکه باید گفت بحث فرزند آوری تنها مختص به مسائل اقتصادی نیست ما می‌بینیم که کسانی که شرایط اقتصادی بالاتری دارند از این موضوع فاصله گرفته اند بنابراین باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در سخنانی اظهار کرد: همت ویژه‌ای در رسانه ملی برای حمایت از فرهنگ‌سازی و رفع گره‌های ذهنی موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور صورت گرفت و با شکل‌گیری مرکز نوآوری جمعیت و خانواده بنیاد، بخشی برای تولید محتوا فراهم شده و تفاهم خوبی در این زمینه انجام شده که به ایجاد محتوای شبکه ایران جوان خواهد پرداخت.

وی تصریح کرد: بنیاد ۱۵ خرداد بحث جوانی جمعیت و رفع نگرانی ناشی از پیری جمعیت را موضوع اصلی کار خود قرار داده است، بنابراین با تاکید رهبر انقلاب و هیئت دولت، ما موظف شده ایم که در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

علیان زادگان خاطر نشان کرد: در این زمینه ۲۰ طرح در بنیاد تهیه و اجرایی شده است. در حوزه مباحث معیشتی برنامه‌های خوبی اجرا شد و فضای اطلاع‌رسانی برای خیران و شرکای اجتماعی ایجاد شد تا به میدان آمده و در سطوح مختلف به امور خیر بپردازند. برخی نهادهای اجتماعی از جمله بنیاد کرامت رضوی نیز اعلام آمادگی کردند تا به این مسئله ورود کنند. در این زمینه بسته‌های لبخند مادری تهیه و در میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد. طرح ایران جوان نیز که طی سال گذشته در میان زوج‌های دانشجو اجرا شد، امسال نیز با قوت تمام اجرایی خواهد شد و زمینه دریافت تسهیلات برای زوج‌های جوان فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به ازای هر فرزند ایرانی بسته هایی با مشارکت مردم به خانواده های مورد هدف اهدا شد.امیدواریم موانع بر سر راه بحث های فرهنگی و گره‌های ذهنی جوانی جمعیت یکی پس از دیگری برطرف شود و بتوانیم ایفای نقش مناسبی را در این زمینه داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد گفت که اقدامات مطالعاتی در زمینه تهیه اطلس ملی جمعیت تا قبل از پایان سال را انجام خواهیم داد، همچنین شبکه ملی تسهیلگران جمعیت؛کمک هزینه های درمان ناباروری و... در دستور کار قرار دارد.

قائمی‌نسب، قائم‌ مقام سازمان ساترا در ادامه این نشست گفت: در مبانی دینی در مورد فرزندآوری مطالب زیادی وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم به تحقق سیاست‌های نظام در این حوزه کمک کنیم. رویکرد رسانه ملی طی سال‌های اخیر به سمت خانواده‌محوری و افزایش جمعیت سوق داده شده است.

وی تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا به صدور مجوز و نظارت بر تولیدات فضای مجازی می‌پردازد. ساترا تمامی طرح‌هایی را که به موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت می‌پردازد حمایت کرده و مجوز به آن‌ها می‌دهد. بنابراین هر طرحی که در اجرای این سیاست یاری‌رسان باشد، مورد حمایت مادی و معنوی ساترا قرار می‌گیرد.

 در ادامه، امیر حسین بانکی پور رییس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز در زمینه جوانی جمعیت تغییر رفتار ندهیم و جامعه را بیدار نکنیم نعمت جوانی جمعیت در کشورمان از بین میرود و بحران پیری کشور را فرا می‌گیرد.

وی افزود: بحران پیری جمعیت چنانچه در کشور ما ایجاد شود بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران خواهد بود. زمانی که جامعه پیر شود، تا ۱۵۰ سال نمی‌تواند از این سیاه چاله بیرون آید و دچار بحران فراوانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... شود. بحران پیری جمعیت مربوط به دولت‌ها و مذاهب مختلف نیست بلکه بحران سرزمینی است و همگان باید برای جلوگیری از آن اقدام کنند. برای جلوگیری از این بحران پنج سال وقت داریم و باید طی این‌ مدت اقدامات عاجلی داشته باشیم.

بانکی پور در همین خصوص ادامه داد: بیش از ۲۰۰ حکم در قالب ۷۳ ماده در سند افزایش جمعیت و فرزندآوری آورده شده است که باید به خوبی در حوزه‌های مختلف اجرا شود،فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم از مزایای این قانون از موضوعات مهمی است که باید انجام شود و شبکه ایران جوان نیز می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

وی گفت: شبکه ملی جوان ایران میتواند محور برنامه های خود را اطلاع رسانی دقیق به مردم قرار دهد تا  آنان را از حقوقشان در زمینه جوانی جمعیت آگاه کند و بتوانند در این زمینه از مسئولین مطالبه گری کنند.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مهمترین مسئله این است که باید ایران ۱۴۲۵ ایرانی جوان باشد و چنانچه جمعیت ایران به سمت پیری حرکت کند، مشکلات فراوانی در جامعه ایجاد شود. لذا بحران پیری جمعیت خطرناک است و باید در رابطه با آن تصمیمات تأثیرگذار اخذ شود.

در پایان این نشست افتتاح رسمی تلویزیونی ایران جوان صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز