خبرگزاری کار ایران

کشت ۷۰۰ هکتار کلزا در شهرستان مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۵۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در حال حاضر ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی مشهد زیر کشت کلزا قرار داشته که این مساحت ۱۷۰ هکتار نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمد میری دیسفانی در مراسم کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی با محوریت محصولاتی همچون ذرت و کلزا که در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان مشهد یکی از شهرستان‌های پرظرفیت و مطرح در تولید محصولات کشاورزی در سطح استان است. در حال حاضر بالغ بر ۵۲ هزار هکتار به تولید محصولات کشاورزی در مشهد اختصاص دارد که از این میزان ۳۷ هزار هکتار به تولید محصولات زراعی و ۱۵ هزار هکتار مربوط به تولید محصولات باغی است. با توجه به وجود محدودیت‌های آبی در کشور و خراسان رضوی که در آینده برای بخش کشاورزی یک تهدید به حساب می‌آید، افزایش بهره‌وری و عملکرد در تولید محصولات کشاورزی یکی از موضوعاتی است که این روزها دنبال آن هستیم.

وی افزود: هدف از اجرای برنامه کاروان‌های ترویجی در سطح استان‌های کشور انتقال آخرین یافته‌های بخش کشاورزی است تا با این کاروان‌ها ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب بهره‌وری در کشت کلزا تصریح کرد: کلزا یکی از محصولاتی است که در سطح استان کشت می‌شود.   

میری دیسفانی با تاکید بر فواید کشت کلزا برای تامین روغن مورد نیاز کشور گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. تولید این محصول مانع از خروج ارز شده و نیاز آبی کمتری نسبت به محصولات زراعی هم‌فصل خود دارد. همچنین این محصول به حاصلخیزی خاک کمک کرده و  از کنجاله آن در جیره غذایی دام به واسطه پروتئین موجود در آن استفاده می‌شود.

وی افزود: محدودیتی که کشاورزان در کشت کلزا با آن روبه‌رو هستند، مربوط به تنظیم تاریخ کشت آن است زیرا کلزا به شدت مدیریت‌پذیر و ممکن است تداخل آب با سایر محصولات داشته باشد. اتفاق خوب اخیر این است که ارقامی از این محصول وارد بازار شده که از تنوع تاریخ کشت بالایی برخوردار است و رقم جدید توانایی کشت در بهمن ماه را نیز دارد. امید است با همراهی ارکان بخش کشاورزی استان بتوانیم موحب ترقی بخش کشاورزی استان شده و به امنیت غذایی و پایداری محصولات استراتژیک کمک کنیم. خراسان رضوی یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید روغن‌های خوراکی است و کارخانه‌های زیادی در استان در زمینه روغن‌کشی دانه‌های روغنی فعالیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز