خبرگزاری کار ایران

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان خبر داد؛

مهارت آموزی ۳۰ هزار نفر در واحدهای صنفی خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۹۲۳

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری و اتاق اصناف داشته‌ایم، برنامه ریزی شده تا ۳۰ هزار نفر در سطح استان مهارت آموزی واقعی داشته باشیم.

به گزارش ایلنا از مشهد، افشین رحیمی گل خندان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: یکی از سیاست‌های امسال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب است که به عنوان سیاست کلی تعیین گردیده و تمام سازمان‌های استانی ملزم به اجرای آن هستند.

وی افزود: یکی از مهمترین اهداف سازمان، مردمی کردن آموزش‌ها است. در سال‌های گذشته بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنفی مهارت‌آموزی می‌کردند. سپس ارزشیابی می‌شدند و گواهینامه دریافت می‌نمودند. ما امسال تفاهم‌نامه ۵ جانبه با معاونت اقتصادی استانداری، اتاق اصناف، کمیته امداد امام خمینی، اداره کل صمت و بسیج اصناف منعقد کرده‌ایم که ۳۰ هزار نفر با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها در محیط واقعی مهارت می‌آموزند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در شهر مشهد ۱۲۰ هزار واحد صنفی داریم که یک چهارم آن در این طرح مشارکت خواهند داشت. حُسن این طرح برای واحد صنفی این است که ۱۸ ماه کارآموز، شاگردی می‌کند و از شمول قانون کار مستثنی است و بیش از ۸۰ درصد افراد بعد از کسب مهارت جذب بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۴ درصد آموزش‌ها در حوزه خدمات، ۲۰ درصد صنعت، ۴ درصد فرهنگ و هنر و ۲ درصد کشاورزی بود، بیان کرد: ۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر از روستاییان سال گذشته آموزش دیده‌اند. سه نوع آموزش در روستا داریم، در حوزه مشاغل خانگی و هنری بانوان اولویت اول است. دومین در حوزه کشاورزی است که با همکاری جهاد کشاورزی در راستای ترویج انجام و دو گواهینامه داده می‌شود. سومین آموزش‌ها، آموزش صنعتی است تا مشکل روستا در خود روستا حل شود.

رحیمی با اشاره به اینکه صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد یکی از وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای است، عنوان کرد: در گذشته تعداد آموزشگاه‌های آزاد سطح استان ۸۰۰ آموزشگاه بود که در سال گذشته ۹۰۰ آموزشگاه جدید مجوز دادیم. در گذشته ۴۲ مرکز جوار صنعت داشتیم که افراد در جوار کارگاه اموزش‌های مهارتی را ببینند. امسال نیز ۵۳ مرکز جوار کارگاهی ایجاد می‌شود که به اندازه ۴۴ سال مرکز جوار ایجاد خواهیم کرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه ای، آموزش‌های گرانی است، اظهار کرد: یک ظرفیت دیگر که از سال گذشته شروع شده است، در قالب مولدسازی و برون سپاری یک سری مراکز و کارگاه‌ها را آمادگی داریم به صاحبان صنعت واگذار کنیم. که در قالب آموزشی تولیدی است و صرف آموزش یا صرف تولید نخواهد بود. با این کار مرکز مرکز توسط صاحب صنعت تجهیز و آموزش‌های بروز می‌تواند داشته باشد.

رحیمی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۲۶۰ نفر در آموزش و پرورش، آموزش‌های مهارتی را دیده‌اند، گفت: ما طرح ایران مهارت را داشتیم که از دو سال پیش شروع شده که دانش‌آموزان متوسطه اول یک یا دو مهارت را می‌آموزند. در اموزش‌های نظری چند رشته خاص وجود دارد، اما ما در حال حاضر هزار و ۸۱ رشته در فنی و حرفه‌ای داریم. اکنون دیگر جغرافیای فنی و حرفه‌ای تغییر کرده و فقط در قالب چند مرکز و کارگاه‌ نیست.

وی ادامه داد: در هزار و ۴۰۰ آموزشگاه آزاد استان آموزش‌های فنی و حرفه فعال هستند. در ۹۷ پادگان، ۹۵ آموزشگاه آزاد حاشیه شهر مشهد و سه کلان شهر استان، ۱۶۳ نقطه استان، ۵۰ مرکز آموزش عالی غیر دولتی، ۱۲ ندامتگاه، مهارت آموزی انجام می‌شود. در سال گذشته در خراسان رضوی ۴ هزار و ۸۰۶ نفر از شاغلین صنوف، ۵ هزار و ۹۶۲ نفر از زندانیان، ۸۰۰ پناهنده آموزش‌ دیده‌اند و در ۲۶۰ روستا آموزش‌های مهارتی برگزار شده است.

رحیمی ضمن بیان اینکه دو گروه هدف ما هستند، اول کارجویان و دوم شاغلینی که متقاضی استفاده از تکنولوژی جدید در شغل خود هستند، از آموزش ۹۶ هزار ۷۶۹ نفر در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و ۵۵ هزار و ۱۸۱ نفر توسط بخش دولتی در سال ۱۴۰۱ خبر داد. همچنین ۱۴۴ هزار و ۳۲۲ نفر مورد سنجش صلاحیت حرفه‌ای قرار گرفته‌اند که ۷۳ درصد آنها قبول شدند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: از سال ۹۶ مجمع خیرین مهارتی در استان خراسان رضوی ایجاد شد که افراد به نام در آن عضو هستند. همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی توسط بانک رفاه مبلغ ۲ میلیارد تومان و توسط وزارت نفت ۱۵ میلیارد تومان به فنی و حرفه‌ای کمک شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز