خبرگزاری کار ایران

طی سال گذشته انجام شد؛

رسیدگی به ۱۱۶ هزار پرونده در حوزه کار و کارگری در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۵۴۷

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در سال کاری گذشته این اداره به بیش از ۱۱۶ هزار پرونده رسیدگی کرده و وقت زیادی صرف بررسی شکایات شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمدامین بابایی در نشست خبری که به مناسبت روز کارگر در این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اهمیت حوزه کار و کارگر و گستردگی فعالیت این اداره، حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد پست‌های سازمانی در این اداره کل خالی است. خالی بودن این حجم از پست‌های سازمانی باعث اختلال در ارائه خدمات به جامعه کارگری می‌شود و در همین راستا جهت تامین نیرو طی ۲ سال گذشته بارها به تهران مکاتبه و پیگیری‌های لازم انجام شده اما تاکنون پاسخی جهت جذب نیروی جدید دریافت نکرده‌ایم.

فقط ۴۵ بازرس کار در خراسان رضوی فعالیت دارند

وی با اشاره به کمبود بازرسان در اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی خراسان رضوی افزود: استاندارد سرانه بازرسان در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر کارگر یک بازرس است در صورتی که با توجه به یک میلیون کارگر بیمه شده رسمی در این استان حداقل باید ۱۰۰ بازرس وجود داشته باشد اما در حال حاضر برای این جمعیت کارگری استان ۴۵ بازرس فعالیت می‌کنند.

بابایی با اشاره به کسب رتبه ۷ توسط حوزه روابط کار اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی خراسان رضوی در کشور، و افزایش ۱۰ درصدی ارتقا در عملکرد این حوزه بیان کرد: از ۱۱ اردیبهشت سال قبل تا ۱۱ اردیبهشت امسال که یک سال کاری برای این نهاد محسوب می‌شود، اقدامات بسیار سازنده‌ای در راستای تحقق اهداف حق و حقوق کارگری در استان انجام شده و توانسته‌ایم با ارتقای ۱۰ درصدی از رتبه ۱۷ کشوری به رتبه هفتم در حوزه عملکرد دست پیدا کنیم.

وی افزود: امسال همزمان با روز کارگر، جشنواره امتنان که با محوریت انتخاب کارگران و گروه‌های کار نمونه در استان برگزار می‌شود با یادواره شهید برونسی که یکی از کارگران نمونه در استان بوده است، ادغام شده تا با این کار عهد و میثاق دوباره با شهدا بسته شود و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت که در هشت  سال دفاع مقدس بوده را در جمعیت کارگری احیا کنیم و اثرگذاری آن را در توسعه کشور شاهد باشیم.

بابایی تصریح کرد: یکی از اقدامات موثری که سال قبل انجام شده، احیای مجدد ماده ۱۵۷ قانون کار است که موضوع کمیته‌های سازش را شامل می‌شود. با پیگیری‌های انجام شده از مهرماه سال قبل دستورالعمل سازش درون کارگاهی، برای واحدهایی که دارای تشکلات کارگری هستند، احیا شد.

وی راه‌اندازی کمیته‌های سازش را امری ضروری دانست و عنوان کرد: با این اقدام کلیه مشکلات حوزه کار و کارگری در همان واحد صنفی رفع می‌شود و شکایات به حداقل خواهد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال کاری گذشته این اداره به بیش از ۱۱۶ هزار پرونده رسیدگی کرده و وقت زیادی صرف بررسی شکایات شده است. با توجه به رویکرد دولت که کوچک کردن بدنه نیروی انسانی در ادارات است و مسدود شدن ورودی نیروی جدید رسیدگی به این حجم پرونده کار بسیار سختی است. در حال حاضر با تدابیر اندیشیده شده رسیدگی به شکایات به صورت آنلاین انجام می‌شود و راه‌اندازی کمیته‌های سازش در این حوزه کمک بسیاری است.

وی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از اقداماتی که در سال گذشته انجام شد، با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه روابط کار شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در سطح استان بودیم. همچنین با اشراف اطلاعاتی که نسبت به مجموعه کارگری نسبت به سال قبل و نسبت به کل کشور در سال ۱۴۰۱ داشتیم، بنابر گزارش معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی، پایین‌ترین تنش و اعتصابات کارگری در استان گزارش شده است.

بابایی درباره سامانه رصد اظهار کرد: سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه، درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند. در این سامانه کلیه مشخصات و شماره تلفن به نام فرد ثبت می‌شود و سپس کلیه استعلامات انجام و نتیجه پس از سه مرحله نظارت به صورت پیامکی و تلفنی به فرد متقاضی ارسال می‌شد.

وی افزود: در حوزه اشتغال تعهد استان در سامانه رصد برای سال  قبل ۱۰۵ هزار و ۹۲۶ نفر بوده که تا پایان فروردین ماه سال جاری اطلاعات ۱۱۶ هزار و ۳۶۶ نفر در سامانه رصد ثبت شده است. با توجه به اینکه در ۶ ماه اول سال گذشته دستگاه‌های اجرایی نسبت به ثبت در سامانه اطلاعات کافی نداشتند، از نظر عملکرد وضعیت خوبی نداشتیم و در این مدت از تعداد تعهد ذکر شده، حدود ۲۴ هزار نفر در سامانه ثبت شد. با توجه به آموزش‌های لازم که در خصوص نحوه ثبت در سامانه به مدیران اجرایی داده شد در ۶ ماهه دوم سال گذشته قریب به ۸۵ هزار نفر و مابقی تعهد در فروردین ماه امسال ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اعلام اینکه تعهد اشتغال استان برای سال جاری ۷۴ هزار و ۱۲۰ نفر است، گفت: این کاهش تعهد به این دلیل است که با ارزیابی‌های انجام شده، تلاش داریم تا به میزان صحیح در سامانه رصد ثبت نام انجام شود. طی سال گذشته خراسان رضوی در ثبت در سامانه رصد بعد از تهران، رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است اما در نحوه عملکرد پایین‌ترین سطر جدول و رتبه هجدهم تا بیستم را داشت.

وی ادامه داد: براساس گزارش مرکز آمار خراسان رضوی در پاییز سال گذشته ۱۴۹ هزار نفر خالص اشتغال داشته است. همچنین تاکنون بیشتر از ۱۱۶ هزار نفر در سامانه رصد ثبت نشده است و دیگر امکان ثبت وجود ندارد. از اردیبهشت ماه سال جاری تعهدات جدید در سامانه ثبت خواهد شد.

بابایی اعلام کرد: در حوزه اشتغال و تسهیلات مشاغل خانگی ۱۵۴ میلیارد تومان اعتبار سهم استان بوده که تاکنون ۱۳۱ میلیارد و ۵۷۰ میلون تومان پرداخت شده است. باقی مانده این تسهیلات تا زمانی که اعتبارات جدید تبصره‌ای ابلاغ شود، پرداخت خواهد شد. 

وی درباره ارائه تسهیلات بند «ب» تبصره ۱۶ کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در این زمینه تاکنون ۱۵۶۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. در واقع حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد تعهد انجام و مابقی تسهیلات تا اعلام اعتبار جدید پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال به مناسبت هفته کار و کارگر ۳۵۱ برنامه در سطح استان برگزار می‌شود.

وی پیگیری جذب ۲۴ سهمیه دیدار کارگران خراسان رضوی با مقام معظم رهبری را از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته کارگر اعلام کرد و گفت: از برنامه‌های هفته کارگر ۳۰ برنامه به صورت حضوری و ۱۵ برنامه غیرحضوری در مرکز استان و ۲۷۳ برنامه به صورت حضوری و ۳۳ برنامه به صورت غیر حضوری در شهرستان‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز