خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی اساتید دانشگاه‌ مطرح کرد؛

ضرورت رفع شکاف بین مردم و اصلاح طلبان با جلب اعتماد عمومی/ باید با همه کسانی که دغدغه ایران را دارند، همدلی کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۳۵۹

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی اساتید دانشگاه‌ گفت: اصلاح طلب‌ها باید با بخش میانه رو جریان حاکمیت ارتباط و گفت‌وگو داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، فرهاد درویش در نشست فعالین سیاسی اصلاح طلب استان که شامگاه چهارشنبه به همت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی قزوین برگزار شد، گفت: در ادبیات سیاسی دو مفهوم وجود دارد که شبیه هم به نظر می‌رسند؛ اما در واقع اینطور نیستند، این دو مفهوم گذار از دموکراسی و اقتدارگرایی است.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی اساتید دانشگاه‌ عنوان کرد: اقتدارگرایی رابطه قدرت و سلطه در پیروی کردن است، اما در معنای خاص یکی از انواع حکومت است که مقابل حکومت دمکراتیک قرار دارد.

وی ادامه داد: ما از ۱۵۰ سال گذشته دوران گذار از اقتدارگرایی را آغاز کرده‌ایم، اما هیچ گاه به نظام کاملا دمکراتیک نرسیده‌ایم، ما از سلطنت قاجار و مشروطه عبور کردیم و به سلطنت پهلوی رسیدیم، از این مرحله هم با انقلاب عبور کردیم. نظام‌های دمکراتیک و اقتدارگرا یک نمونه اعلا دارند که با بررسی موارد مختلف مانند آزادی مطبوعات، آزادی احزاب سیاسی، انتخابات، نظارت استصوابی و نقش مردم در مسایل جامعه می‌توان گفت یک جامعه به کدام طرف نزیک‌تر است.

برای عبور از اقتدارگرایی باید رفراندوم برگزار کرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: نظام‌های دمکراتیک حداقل باید از سه مرحله عبور کنند که شامل گذار از اقتدارگرایی؛ نهادسازی و تثبیت دمکراسی و اشاعه و خوگیری است که دو مرحله اول در کشور ما محقق شده اما مرحله سوم که به معنای رسوخ پیدا کردن و عمل به دمکراسی در همه جوانب از جمله خانواده، اقتصاد و جامعه است شکل نگرفته است.

وی با اشاره به راهکارهای اصلاح طلبان برای عبور از اقتدارگرایی عنوان کرد: راهکار اول را موسوی در بیانیه‌ای مطرح کرده که رفراندوم سه مرحله‌ای است بر مبنای نظر موسوی رفراندوم شامل قانون اساسی و انتخابات آزاد و برابر برای خبرگان و در نهایت باید آنچه این مجلس تصویب می‌کند به رای مردم گذاشته شود؛ البته خودش هم اذعان داشت که این پیشنهاد ابهام دارد و باید درباره آن و نحوه عملی سازی‌اش نظر داد.

وی اظهار کرد: دیدگاه دوم بیانیه خاتمی بود که بر مبنای آن ۱۵ بند را به حاکمیت پیشنهاد داد، برخلاف موسوی که مخاطبش مردم و احزاب و شخصیت‌های ملی بودند مخاطب خاتمی حاکمیت بود که حاکمیت پرچمدار تغییر و تحولات شود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی اساتید دانشگاه‌ اضافه کرد: ایده سوم که قبل از خاتمی مطرح و به او نزدیک بود، توسط تاج زاده مطرح شد که بندهای مختلف داشت، البته باید او را به تاج زاده متقدم و متاخر تقسیم کرد و به نظرم ایده‌های او بعد از زندان و حمایت از بیانیه موسوی تغییر کرد و به نظر می‌رسد خواهان تجدید نظر در ایده اولیه خود بود.

وی گفت: ایده بعدی را روحانی مطرح کرد که بعد از غیب یکی دو ساله در رسانه‌ها، رفراندوم را مطرح کرد و اینکه که قبل از انتخابات مجلس باید در سه حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی رفراندوم برگزار کنیم و ببینیم نظر مردم درباره این موضوعات اساسی چیست.

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: پیشنهاد من این است که برای عبور از این وضعیت باید در سه سطح اقداماتی انجام دهیم که سطح اول درون جریان اصلاح طلبی است، جریان اصلاح طلبی طیف گسترده‌ای است.

وی ادامه داد: موضوع دوم نسبت به مردم است، از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بین مردم و اصلاح طلب‌ها فاصله ایجاد شده که باید این شکاف از طریق جلب اعتماد عمومی پر شود که از طریق گفت‌وگو با مردم و نمایندگی مطلبات عمومی مردم ممکن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: ضلع سوم مثلث ارتباط بیرونی است که دو بخش دارد که یک بخش حاکمیت است، نمی‌توانیم برای عبور از این شرایط بدون ارتباط با حاکمیت باشیم، البته حاکمیت دو بخش است که شامل یک بخش میانه رو و معتدل و یک بخش تندرو و رادیکال است که بخش عمده مسایل و مشکلاتی که می‌بینیم مطابق با نظر آن‌ها است و اصلاح طلب‌ها باید با بخش میانه رو جریان حاکمیت ارتباط و گفت‌وگو داشته باشند.

وی تاکید کرد: خارج از چارچوب حاکمیت باید با همه کسانی که دغدغه ایران را دارند، حتی اگر مثل ما فکر نکنند، همدلی کنیم، در شرایطی که در پیچ تاریخی هستیم باید هر کسی که دلسوز ایران است، آینده و منافع ملی ایران برای او مهم است را از هر قوم، ایدئولوژی، مذهب و گرایش سیاسی که هست در کنار خود بدانیم.

درویش ادامه داد: باید مطالبات خود که در حقیقت مطالبات مردم است را با حد و مرزهای مشخص تدوین و اعلام کنیم، مثلا اگر انتخابات مطرح است شرایط و نتایج آن مطرح شود، قرار نیست هیزم گرم کردن تنور انتخابات باشیم باید زمینه‌هایی ایجاد شود که انتخابات معنادار باشد، باید برنامه و کارهای دراز مدت و کوتاه مدت داشته باشیم که دراز مدت برای ترویج گفتمان خود و کوتاه مدت برای پاسخ به پرسش‌های مردم است.

وی عنوان کرد: ما باید در فعالیت سیاسی خود خطوط قرمز را مشخص کنیم، اگر بخواهیم با دیگران ائتلاف تشکیل دهیم باید ببینیم آیا خط قرمزها را دارند یا نه، و اینکه می‌گوییم در انتخابات شرکت کنیم ، باید رای و نظر مردم و باید برابری سیاسی وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی در پایان اظهار کرد: با مغالطه ضد انتخابات هم مخالف هستیم، نباید افراط و تفریط داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز