خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بی رونقی صنف رستوران داران فارس گزارش می دهد؛

80درصد مشتریان غذاخوری های شیراز یا مسافرند یا مهمان مراسم جشن و ترحیم / قیمت یک پرس چلو ماهیچه ؛ 500 هزار تومان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۵۳۷

رستوران داری و فست فودی از مشاغل پرطرفدار در کشور است اما این شغل از مشاغل بسیار پر ریسک است که عوامل مختلفی می‌تواند بر میزان درآمد آن تاثیر گذار باشد.

به گزارش ایلنا، کاهش قابل توجه فروش در دوران کرونا و سپس افزایش قیمت‌های قابل توجه در مواد اولیه غذا شرایطی را ایجاد کرد که طی یکی دو سال اخیر بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان در شیراز ناچار به خداحافظی با این حرفه شدند.

نایب رئیس اتحاد‌‌‌یه صنف رستوران د‌‌‌اران و سفره خانه های سنتی شیراز  با بیان اینکه در شرایط فعلی رستوران ها و غذاخوری های سطح شیراز با یک بحران جدی مواجه شده اند، می گوید: افزایش هزینه های مواد اولیه و حقوق مزایا و اجاره بها، مالیات بر ارزش افزوده و .... باعث شده تا رستوران ها و غذا خوری های شیراز به شدت با مشکل مواجه شوند.

علی اکبر قوی پنجه در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه چند سالی است که خانواده ها و افراد همانند گذشته جهت مراسمات شادی در رستوران گرد هم نمی آیند، می افزاید: در حال حاضر حدود 80 درصد مراجعه کنندگان به رستوران های شیراز یا مسافرند و یا مهمان برخی  مراسم  ترحیم  و جشن و... هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سود زیادی به افرادی که هزینه زیادی را صرف راه اندازی رستوران در سطح شهر شیراز می کنند تعلق نمی گیرد، ادامه می دهد: در شرایط فعلی تنها افرادی که عشق به حوزه غذا دارند در این بخش مشغول به فعالیت هستند چرا که دیگر گرانی ها اجازه کسب سود را به رستوران های سطح شهر شیراز نمی دهد.

نایب رئیس اتحاد‌‌‌یه صنف رستوران د‌‌‌اران و سفره خانه های سنتی شیراز با اشاره به اینکه رستوران داری دیگر جوابگوی مغازه داران نیست، بیان می کند: ریزش مشتری و در آمدهای رستوران داری دو موضوع جداگانه هست که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

قوی پنجه با اشاره به اینکه قیمت یک چلو ماهیچه در سال 1393 حدود 18 هزار تومان بود، می افزاید: امادر حال حاضر قیمت  یک پرس چلو ماهیچه به 500 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت غذها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و افزایش نرخ تورم باعث شده تا دیگر رستوران داری صرفه اقتصادی نداشته باشد، می گوید: در شرایط فعلی قشر طبقه یک جامعه در شیراز از رستوران استقبال می کند و این در حالی است که قشر متوسط به پایین دیگر از چرخه حضور در رستوران ها و فست فودها حذف شده اند.

به گفته وی قیمت هر پرس غذای معمولی و متوسط به حدود 250 هزار تومان رسیده است.

80درصد مشتریان غذاخوری های شیراز یا مسافرند یا مهمان مراسم جشن و ترحیم    / قیمت  یک پرس چلو ماهیچه ؛ 500 هزار تومان

عدم استقبال از فست فودی ها و رستوران ها

محمدرضا احمدپناه رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز هم با بیان اینکه  در حال حاضر وضعیت بازار ساندویچی و فست فود در شیراز با یک کسادی بی سابقه ای مواجه است، می گوید: شوربختانه گرانی ها و افزایش قیمت و جیب خالی مردم باعث شده تا افراد دیگر از خوراک در ساندویچی ها و رستوران ها استقبال نکنند و مدتی است که از حضور در این مغازه ها عقب نشینی کرده اند.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی گرانی های مواد غذایی و گوشت مرغ و گوسفند شرایط را پیش از پیش برای ساندویچی ها و رستوران ها دشورا کرده است، می افزاید:  پایین بودن درآمدها و گرانی هزینه ها باعث شده تا وضعیت اقتصادی و فعالیت ساندویچی ها به شدت خراب شود و گرانی ها شرایط را برای تمام اقشار دشوار کرده است.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز در ادامه با بیان اینکه شوربختانه قشر های ضعیف قدرت خرید ساندویچ را به کل از دست داده اند، می گوید: قیمت ارزان ترین ساندویچ ها مانند فلافل و کتلت به بیش از 40 هزار تومان رسیده است که این مهم باعث شده تا قشر ضعیف قید خرید ساندویچ های ارزان قیمت را بزنند.

احمدپناه با بیان اینکه قشر های متوسط به فست فود و ساندویچ های ارزان قیمت رو آورده اند، می افزاید: در حال حاضر قشر های متوسط به بالا همانند قبل از خرید فست فود استقبال نمی کنند.

وی با بیان اینکه در صورت تداوم این شرایط بسیاری از ساندویچی ها و فست فود ها در شیراز از فعالیت دست می کشند، بیان می کند: حدود 4 سال است که ریزش در ساندویچی و فست فودهای شیراز روند صعودی گرفته است و این در حالی است که از سال گذشته تاکنون گرانی ها باعث شده تا افراد زیادی از فعالیت در ساندویچی و فست فود دست بکشند.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بسیاری از افرادی که اقدام به ثبت نام جهت اخذ پروانه کسب کرده بودند به دلیل شرایط بد اقتصادی دست از این کار کشیدند، بیان می کند: حدود 30 درصد از مغازه های ساندویچی و فست فودی که دارای پروانه کسب بودند از این شغل کوچ کردند.

وی با بیان اینکه میزان اجاره های مغازه ها در نقاط پر درآمد بسیار زیاد و سنگین است، می گوید: در حاضر هیچ پیش بینی از آینده بازار نداریم و در صورتی که روند فعلی در آینده تکرار شود شاهد ریزش 50 درصد مغازه های ساندویچی و فست فود در شیراز خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز