خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد :

بیش از یک هزار 600 کارگر لرستانی در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۹۴۳

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در سال گذشته یک هزار 614 کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور استان بازنشسته شدند.

علی جهانی در گفت و گو با ایلنای لرستان با اشاره به اینکه در صورتی که کارگران در یک واحد اقتصادی در حین اشتغال تنشی بسیار بالاتر ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در آن‌ها منجر ‌شود شامل بازنشستگی بیش از موعد می‌‌شوند، اظهار داشت: این کارهای سخت غالباً در واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی هستند که کارگران با توجه به کار در جوار این عوامل باعث ایجاد بیماری و عوارض ناشی از آن‌ها می‌شود، این کارگران شرایط بازنشستگی  پیش‌ از موعد را طبق قانون داشته و باید با درخواست و بررسی در کمیته‌های سخت و زیان‌آور مطرح شوند.

وی افزود: بر اساس قانون بازنشستگی پیش از موعد  بیمه شدگان تامین اجتماعی مشمول قانون کار در صورتی که حداقل 55 سال تمام داشته و سابقه پرداخت حداقل 20 سال حق بیمه داشته باشند، می‌توانند با اطلاع کارفرمای خود درخواست بازنشستگی خود را به سامانه مشاغل سخت http//: sakht.mcls.gov.ir ارائه کرده تا در کمیته بدوی مطرح و رسیدگی شوند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه در سال گذشته 2 هزار 100 پرونده درخواست بازنشستگی بیش از موعد در کمیته بدوی بررسی این مشاغل رسیدگی شده است، بیان داشت: در سال 1401 با بررسی این پرونده‌ها 66 کمیته بدوی و 10 کمیته تجدید نظر با حضور اعضای این کمیته‌ها تشکیل شد.

جهانی گفت:  از این تعداد پرونده‌های رسیدگی شده یک هزار 441 کارگر در کمیته بدوی تایید شد و تعداد 476 پرونده در کمیته تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 173 پرونده تایید شد که در نهایت منجر به تایید بازنشستگی بیش از موعد تعداد یک هزار و 614 کارگر قرار گرفته و برای مراحل نهایی به سازمان تامین اجتماعی استان ارسال شد.

وی به افزایش بازرسی‌ها، آموزش ایمنی و بهداشت کار به کارگران و کارفرمایان و رفع خطراتی که در محیط کار متوجه کارگران می‌شود اشاره کرد و گفت: ایمنی و بهداشت کار کارگاه‌های مختلف توسط بازرسان به صورت دوره‌ای و زمان بندی شده مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد و موارد لازم تذکر و کارفرمایان مکلف و موظف به ایمن سازی محیط کار و رعایت آیین نامه‌های مرتبط هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز