خبرگزاری کار ایران

در مناطق پر خطر گیلان انجام شد؛

مایه کوبی بیش از 25 هزار قلاده سگ های صاحبدار و تعداد 32 هزار راس دام سنگین

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۹۳۷

مدیر کل دامپزشکی گیلان تشریح کرد: در راستای کنترل و پیشگیری بیماری هاری تعداد بیش از 25هزار قلاده سگ های صاحبدار (نگهبان و گله) و تعداد بیش از 32هزار راس دام سنگین در مناطق پرخطر مایه کوبی شدند.

به گزارش ایلنا از رشت، هادی بابایی در خصوص طرح واکسیناسیون دام های در سطح استان مطرح کرد: استان گیلان به لحاظ جغرافیایی، اقلیمی و شیوه پرورش سنتی دام سبک و سنگین دارای شرایط منحصر به فرد است. جمعیت دامی استان  بیش از یک میلیون و دویست هزار راس (به تفکیک دام سنگین 400 هزار و دام سبک  800 هزار) است که بیش از 99 درصد این جمعیت در شرایط کاملا سنتی و پراکنده در واحدهای روستایی پرورش می یابند.

وی گفت: شرایط پرورشی و روند توزیع جمعیتی به گونه‌ای است که این دام‌ها در فصول مختلف در سطح و حاشیه مزارع، جنگل و در شرایط چرای ازاد نگهداری می شوند.

بابایی در ادامه عنوان کرد: هر ساله  اقدامات پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌هایی واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام مطابق برنامه‌ها و دستورالعمل های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور به مرحله اجرا در می‌آید.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از اقدامات بهداشتی در امر پیشگیری از بیماری‌ها محسوب می‌شود، افزود: در این راستا  در سال 1401 بالغ بر تعداد 770 هزار نوبت سر دام سنگین و بیش از 3 میلیون نوبت سر دام سبک علیه بیماری‌های واگیر دامی نظیر تب برفکی، لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله گوسفندی، آبله بزی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر شاربن، بروسلوز تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین در سال گذشته بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور به منظور کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی نظیر آنتروتوکسمی، آگالاکسی، شاربن علامتی و ... تعداد بیش از 493هزار راس دام سبک و سنگین توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی تحت نظارت این اداره کل با استفاده از واکسن های بهادار مایه کوبی شده است.

بابایی تشریح کرد: در راستای کنترل و پیشگیری بیماری هاری تعداد بیش از 25 هزار قلاده سگ‌های صاحبدار (نگهبان و گله) و تعداد بیش از 32هزار راس دام سنگین در مناطق پرخطر مایه کوبی شدند.

وی با اشاره به اینکه: با توجه به اینکه سل ، بروسلوز و مشمشه از بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام می باشند ،گفت: لذا طی سال گذشته عملیات پایش و مراقبت این بیماریها به ترتیب برای تعداد بیش از 8000 راس گاو و گوساله تست سل، تعداد 776 راس اسب تست سرمی مشمشه، تعداد 18000 راس دام سبک تست بروسلوز و بیش از 7000 هزار راس دام سنگین تست بروسلوز انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان اظهار داشت: از اقدامات شاخص این اداره کل در سال گذشته اجرای عملیات  مایه کوبی طاعون نشخوار کنندگان کوچک در جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) است که بطور همزمان با سراسر کشور به مرحله اجرا در آمده است. در این راستا  هفتصد هزار راس دام سبک مایه کوبی شده‌اند. 

وی در خاتمه افزود: در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام بویژه کنه‌ها که عامل انتقال ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند، در سالی که گذشت بالغ بر 300 هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از 760 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام بصورت رایگان سمپاشی شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز