خبرگزاری کار ایران

کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب فضای سبز با اجرای طرح های خشک منظر در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۶۶۰

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، از کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب مورد نیاز در فضای سبز شهری، با اجرای طرح های خشک منظر در استقبال از بهار ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی نجفی با بیان این خبر اظهارکرد: طی سال های اخیر محدودیت منابع آبی و نیاز روز افزون به توسعه فضای سبز پایدار شهری در کلانشهر مشهد، محرک های اصلی برای استفاده از روش های نوین طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز شهری بوده اند که در این راستا با اجرای طرح های نوآورانه و اقدامات زیر بنایی مناسب نظیر توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام ، احداث تصفیه خانه های محلی و... تلاش شده است تا اقدامات مطلوبی در این زمینه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به کاهش قابل توجه نزولات آسمانی در شهر مشهد طی چند سال اخیر، در تابستان سال گذشته و همزمان با شروع فرآیند برنامه ریزی استقبال از بهار ۱۴۰۲، طراحی و اجرای زری اسکیپ یا خشک منظر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت؛ تا با اجرای این روش طراحی برای اولین بار در کشور به صورت گسترده در سطح شهر مشهد، اثرات زیست محیطی و منظرسازی شهری این روش، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

نجفی افزود: در طراحی به روش خشک منظر، بخش قابل توجهی از گیاهان با عناصر طبیعی نظیر قلوه سنگ ها ، تکه های چوبی و... جایگزین می شوند و گیاهان مورد استفاده از این طرح ها نیزگیاهانی بومی، خشکی پسند و حتی دارویی هستند که باعث کاهش قابل توجه مصرف آب در فضای سبز شهری می شود.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در بهار امسال بیش از ۱/۵ هکتار از عرصه های فضای سبز شهر مشهد با تاکید بر محورهای ترافیکی شهر، به اجرای طرح های خشک منظر اختصاص یافته که شاخص ترین آنها در میادین استقلال، جمهوری، غدیر و عدالت اجراشده است.

نجفی در پایان خاطر نشان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته مصرف آب در هر مترمربع از طرح های خشک منظر، ۷۰ درصد کمتر از هر مترمربع فضای سبز معمولی شهری است؛ که این میزان اهمیت توسعه این گونه از طراحی ها را در محیط های شهری دوچندان می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز