خبرگزاری کار ایران

ایلنا از البرز گزارش می‌دهد:

گلایه شهروندان فردیس از انباشت نخاله های ساختمانی در مناطق مسکونی شهر/شهردار: ایجاد سیستم بازدارنده مهم ترین راه کنترل دپوی نخاله

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۱۲۶

تخلیه نخاله های ساختمانی در معابر و گذرگاه ها، منجربه آلودگی بصری شده و زیبایی شهر را با خاک یکسان می‌کند. ساکنان حاشیه شهرهای بزرگی که در معرض ساخت و‌ ساز پروژه های عمرانی ‌و مجتمع های تجاری قرار گرفته اند؛ دغدغه ای به نام دپوی نخاله دارند.

به گزارش ایلنا از البرز، سازندگان با سوء استفاده از عدم کنترل به موقع مدیریت شهری و نداشتن سیستم بازدارنده، با کمترین هزینه، وسایل حمل و نقل را روانه حاشیه راه ها، جاده ها و بزرگراه ها کرده و ضمن آلودگی محیط زیست باعث سد معبر و به وجود آمدن خسارات جانبی و مالی به شهروندان می شوند.

از طرفی نداشتن برنامه برای استفاده بهینه از نخاله های ساختمانی می تواند به هدر رفت سرمایه کشور کمک کند در حالی که در کشورهای پیشرفته با برنامه مدون علاوه بر کنترل تخلیه نخاله های ساختمانی برای برگرداندن مجدد این منابع که عمدتا قابل استفاده است در ساخت و‌ ساز به بهره برداری می‌رسد. 

نخاله ساختمانی، بیماری زاست

پزشکان متخصص در ارتباط با انواع بیماری ناشی از نخاله های رها شده در مجاورت منازل مسکونی، هشدار داده اند که محل تجمع نخاله مرکز تجمع و تخم ریزی حشره ای به نام پشه خاکی می شود که عامل بیماری پوستی به نام سالک است.

همچنین با توجه به آلودگی نخاله ها، گرد و غبار ناشی از این نخاله ها می‌تواند عامل بیماری های تنفسی  برای شهروندان باشد. 

  لزوم مدیریت نخاله های ساختمانی در مناطق مسکونی

نخاله های رها شده در شهرکهای اطراف فردیس که یکی از شهرستان های مهم ‌و پرجمعیت استان البرز است، منجربه دغدغه مهم برای ساکنان شهرکهای اطراف این شهر شده است.

به گفته یکی از شهروندان فردیس که منزل مسکونی وی در مجتمع روبروی مخابرات شهرک ناز است، تخلیه و انباشت بسیار زیاد نخاله در مجاورت مجتمع های مسکونی این منطقه منظره زشت ‌و شلخته ای ایجاد کرده است که با نبود مدیریت ‌و نظارت شهرداری فردیس طی چند سال گذشته به مرور گسترش پیدا کرده است.

این شهروند فردیسی به ایلنا گفت که با توجه به رشد جمعیت در این شهر، ساخت ‌و ساز زیاد شده ‌و تردد وسایل حمل نخاله در نیمه شب، آسایش اهالی منطقه را گرفته است.

یکی دیگر از ساکنان این مجتمع مسکونی گفت: جمع شدن انبوهی از نخاله در کنار خانه هایمان از قیمت واقعی ملک ما کم کرده است ‌و برای خرید ‌و فروش دچار مشکل هستیم چون خریدار تا وارد منطقه می‌شود از وارد شدن به مجتمع و بازدید واحد مسکونی که کلی برایش خرج کردیم، پشیمان می‌شود.

گود حلقه دره، تنها محل تخلیه نخاله ساختمانی

دپوی نخاله های ساختمانی ضمن مشکلات زیست محیطی برای شهروندان فردیسی، چهره نازیبایی در حاشیه و‌‌ برخی مناطق این شهر ایجاد کرده است که با مدیریت جدید در شهرداری در حال ساماندهی است. 

محمدرضا احمدی نژاد در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر چگونگی مدیریت و‌ ساماندهی نخاله های ساختمانی که دغدغه برخی از اهالی شهرکهای فردیس در نزدیکی محل سکونت شان شده، اظهار کرد: یکی از مشکلات شهر فردیس، زمین های بدون حصار و بدون ساخت و‌ ساز در حاشیه شهر است و این موضوع علاوه بر مجاورت کانال حدفاصل فلکه پنجم فردیس تا میدان شهرک ناز؛ در زمین های اطراف نیروگاه برق فردیس، جاده کشتارگاه، بلوار بیات و‌ خیابان قریشی و چندین منطقه دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه در سنوات گذشته به صورت گسترده، نخاله های ناشی از ساخت و ساز شهری یا پروژه های عمران شهری در این زمین ها دپو شده است.

شهردار فردیس با عنوان اینکه تنها محل مجاز تخلیه نخاله ساختمانی، گود حلقه دره است، تصریح کرد: در این ارتباط با شهرداری کرج هماهنگی کردیم که در راستای ترغیب سازندگان، تخفیفاتی در این خصوص ارائه کنند.

ایجاد سیستم بازدارنده برای ساماندهی ‌نخاله های ساختمانی

احمدی نژاد با تاکید بر ایجاد سیستم بازدارنده به عنوان مهم‌ترین اقدام برای کاهش تخلیه نخاله در فردیس، گفت: یکی از مواردی که می تواند به کنترل حمل و نقل و تخلیه غیرمجاز نخاله شهری، کمک کند، بازدارندگی از این اقدام است و در این راستا لازم است از طریق سامانه های هوشمند و دوربین های پلاک خوان در سطح شهر، کنترل ‌و مدیریت کرد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم انتظامی و نظارت انسانی نمی تواند عامل بازدارنده باشد، افزود: خودرویی که حمل و نقل درون شهری را انجام می‌دهد باید از شهرداری مجوز بگیرد و برای تمام این وسایل باید سیستم کنترلی ABL نصب شود که طول پیمایش آنها مشخص و‌ قابل رصد باشد. 

احمدی نژاد یادآور شد: این روند در شهرداری تهران دنبال می شود و دولت درصدد اتخاذ تدابیری است که در سامانه UTCMS برای تامین سوخت ناوگان های حمل و نقل، پیمایش سامانه ای را محاسبه کند.

شهردار فردیس گفت: با این سیستم، حمل و‌نقل بار و نخاله کاملا قابل رصد خواهد بود که چه خودرویی در کدام مسیر تردد داشته؟ در این صورت قابلیت بازدارندگی خواهیم داشت.

احمدی نژاد تاکید کرد: تا این زیرساخت آماده نشود، هیچ مدیریت شهری نمی تواند با گماردن مأمور و نیروی انسانی در نقاط مختلف شهر از نخاله ریزی جلوگیری کند.

زمین بدون ساخت و‌ ساز محصور شود

وی ادامه داد: برخی از اراضی باز، باید تعیین تکلیف شود که اگر ساخت و ساز ندارند، مجوز دیوارکشی بگیرند اما متاسفانه مالکان این زمین ها این مورد مهم را دنبال نمی کنند. 

احمدی نژاد گفت: برای محافظت از این زمین ها، بودجه شهرداری برای اعمال ماده ۱۱۰ کافی نیست که خود نسبت به محصور کردن زمین های بدون ساخت و‌ ساز اقدام کند لذا شهرداری فردیس درصدد راه اندازی سیستم اتوماسیون است و در کنار آن دسترسی سامانه های ذکر شده که بتوان رصد کرد، لازم است اما در حال حاضر به صورت منطقه ای در حال پاکسازی نخاله از سطح شهر فردیس هستیم.

کلام آخر 

و کلام آخر؛ اینکه ساخت ‌و ساز ، چقدر به درآمدزایی مدیریت شهری فردیس یا کرج، اضافه می‌کند؟ فرقی ندارد.

اینکه ویلاسازی در چهارباغ هر روز چند باغ از مجموع باغ هایش کم کرده‌ است؟ ظاهرا دیگر مهم نیست و‌ آمارش از دست رفته است.

 اینکه آپارتمان سازی و پروژه های مسکن مهر و ملی با چه بسترسازی، شهر جدید هشتگرد را در مسیر توسعه به مهستان شدن هدایت کرده است؟ جای بحث و سخن، دارد اما تمام این ساخت و‌ سازها و‌ صدها پروژه عمرانی ملی، استانی، شهری و‌ حتی شخصی، نیازمند کنترل و بازدارندگی از آسیب جدی به سایر مناطقی است که از زیبایی بصری‌ و‌ اندک درخت و فضای سبز محرومند. حتی برای ساکنان حاشیه گود حلقه دره که تنها محل دفن زباله و نخاله استان است اما همین مردم از سال‌ها قبل، ساکن مسکن مهری شدند که همچنان با بی مهری مسئولان وقت ‌و بی وقت، دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، توسعه خوب است؛ برای همسایه نیز هم. لذا این توسعه مدیریتی می‌طلبد که آبادانی شهر و دیاری را به ویرانی و بیماری ساکنان حاشیه آن شهر و دیار، هدایت نکند.

گزارش: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز