خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

مردم جنوب استان کرمان بخاطر نداری به قاچاق سوخت روی می‌آورند / ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی خرما در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۹۷

نماینده کرمان در شورای عالی استان ها به مشکلاتی از جمله بیکاری، قاچاق سوخت و کشاورزی در این استان اشاره کرد و افزود: با ایجاد صنایع تبدیلی خرما و استفده از ظرفیت هایی مانند معادن در این استان می توان تا حدودی مشکل بیکاری را برطرف کرد.

علیرضا عباس زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: مردم کرمان به لحاظ معیشتی  مشکلات زیادی  دارند  اجناس روز به روز گران‌تر می‌شوند و در عوض وضعیت درآمدی مردم هیچ تغییری نمی‌کند و هر روز از سفره مردم کم می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری چه کارمند و چه کشاورز هر روز شرایط زندگی‌شان سخت‌تر شده است. در کرمان محصولاتی از جمله خیار، گوجه و پیاز توسط کشاورز کاشته می‌شود آن هم با هزار بدبختی و گرفتن وام که در مقطعی از زمان به دلیل صادرات شرایط خوب است اما در مواقعی نیز به دلیل افزایش محصول و کاهش قیمت‌ها کشاورز متضرر می‌شود و زیر قسط وام و قرض می‌ماند. همچنین بی‌ ثباتی در قیمت محصولات کشاورزی باعث می‌شود کشاورز بترسد محصولی را بکارد و پیش خودش این احتمال را می‌دهد که ضرر کند. دولت برای وضعیت بی ثباتی قیمت محصولات کشاورزی باید تصمیم درستی بگیرد که کشاورزان ضرر نکنند.

مسئولان باید برای خرید محصول کشاورزان برنامه‌ریزی کنند که متضرر نشوند

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: هم اکنون در جنوب و شرق استان کرمان کشاورز محصول خرما را هنگام برداشت مجبور است به دلیل هزینه‌ها به قیمت کمی بین 25 الی 30 هزار تومان بفروشد و تعدادی دلال این محصول را که مدتی انبار کرده کیلویی 80 هزار تومان به فروش می‌رسانند و در این بین کشاورز هیچ سودی عایدش نمی‌شود و تنها دلال است که سود کلان می برد. مسئولان باید برای خرید محصول کشاورزان برنامه‌ریزی کنند که متضرر نشوند. 

نماینده کرمان در شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: مردم جنوب استان کرمان به دلیل مشکلات اقتصادی و نداری  به سمت قاچاق سوخت می‌روند. جوانان بیکارند و وقتی در زمینه کشاورزی ورود پیدا می کنند و متضرر می شوند پس مجبورا گازوئیل قاچاق کنند چرا که به قیمت خوبی به فروش می‌رسد. البته این کار سختی‌ها و خطرات خودش را هم دارد چرا که با سرعت بالایی که این افراد در جاده های جنوب و شرق استان که در تردد هستند باعث تصادفات خونین و گاها جان باختن خودشان و مردمی بی گناهی هم که در حال تردد هستند می‌شوند. 

 درآمد معادن می‌تواند در ایجاد شغل برای جوانان بیکار استان هزینه شود

وی با بیان اینکه استان کرمان با توجه به این همه معادنی که دارد به بهشت معادن معروف است اما متاسفانه پول این معادن در خود استان هزینه نمی شود، گفت: بسیاری از درآمدهای این معادن می‌توانند در ایجاد شغل برای جوانان بیکار این استان هزینه شود که مجبور نشوند برای لقمه ای نان با جان خود و دیگران در جاده های پرخطر با قاچاق سوخت بازی کنند.

عضو شورای عالی استان ها تصریح کرد: در استان باید برنامه‌های شغلی را متناسب با منطقه جغرافیایی ایجاد کنند. هم اکنون در جنوب، شرق و خود شهر کرمان به دلیل خشکسالی ها شرایط بی آبی به وجود آمده و ما شاهدیم که کارخانه‌هایی ایجاد می شود که نیاز آبی بسیار بالایی دارند که ممکن است در آینده نه چندان دور تعطیل شوند. در منطقه شرق استان با توجه به نخلستان‌هایی که وجود دارد می‌توانند کارخانه‌های بسته بندی خرما را به روز کنند و از حالت بسته بندی سنتی آنها را خارج کرده و برای جوانان ایجاد شغل کنند.

عباس زاده ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو خرما حدودا 80 هزار تومان است و تقریبا هر دانه خرما 2 هزار تومان می شود و نیاز است صنایع تبدیلی اینها را به صورت تک دانه و یا دوتایی بسته بندی کند و این کار نیاز به جذب سرمایه گذار دارد و در این زمینه متاسفانه حمایتی صورت نمی گیرد که اگر این کار انجام شود در بحث بیکاری تا حدودی این مشکل در استان برطرف می شود.

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها افزود: در جنوب استان هم شغل کشاورزی هنوز از جایگاه خوبی برخوردار است و می‌توان با ایجاد طرح‌های گلخانه‌ای از کشاورزان حمایت کرد. متاسفانه قشر ضعیف جنوب استان با توجه به شرایط مالی که دارد نمی‌توانند گلخانه‌ای را راه‌اندازی کنند و تنها عده‌ای خاص به این بخش ورود می کنند و مابقی هم تنها می‌توانند به عنوان کارگر در این گلخانه‌ها مشغول به کار شوند.  

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز