خبرگزاری کار ایران

در نشست با خبرنگاران مطرح شد:

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی در اولویت قرار دارد / مرکزی به عنوان سومین استان سالمند کشور قلمداد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۶۵۴

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی حوزه بهداشتی و درمانی استان در اولویت اقدامات این دانشگاه قرار دارد، گفت: طرح ملی بیمارستان حضرت ولیعصر اراک با پیشرفت فیزیکی 87 درصدی همراه است و تکمیل و تجهیز آن در سال آینده در اولویت اقدامات قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا امانی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی برای تکمیل طرح بیمارستان حضرت ولیعصر اراک، 4000 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد که تاکنون 2000 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: طرح بیمارستان خیرساز زنان و زایمان استان مرکزی، پیشرفت قابل توجهی دارد و در نیمه نخست سال آینده تکمیل می‌شود، توسعه بیمارستان طالقانی اراک نیز در دستور کار قرار گرفته و طرح دیالیز نیز پیشرفت قابل توجهی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه تعرفه‌های پزشکی از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون تغییر نکرده است، اظهار داشت: افرادی که مبالغ غیرمتعارف دریافت می‌کنند شناسایی و پرونده آنها در حال تکمیل است که به زودی به آنها رسیدگی می شود.

امانی تصریح کرد: در خصوص استفاده کارتخوان در مطب‌ها، جلساتی برگزار شده، هر چند دانشگاه متولی این امر نیست و اداره‌کل امور مالیاتی باید مستقیم ورود کند، اما تعامل و همکاری‌های لازم صورت گرفته و اکثر پزشکان نیز استفاده از کارتخوان را رعایت می‌کنند.

وی با تأکید بر اجرای ضوابط قانونی مبنی بر عدم استفاده از کارتخوان در مطب‌های پزشکی، بیان داشت: در این رابطه به تناسب قوانین برخورد می‌کنیم و در این راستا می‌طلبد مسئولان دستگاه‌های ذیربط نیز تعامل و هم افزایی لازم را داشته باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به فعالیت قرارگاه نظارت بر سلامت استان مرکزی اشاره داشته و تأکید کرد: با فعالیت این قرارگاه از بسیاری از خط قرمزها عبور کرده‌ایم و به مسئله زیرمیزی‌ها، استفاده از کارتخوان در مطب‌ها، فضای مجازی و عفاف و حجاب ورود شده است.

امانی ابراز داشت: تأمین سلامت شهروندان در اولویت اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی قرار دارد. از این رو در راستای افزایش ضریب ماندگاری پزشکان، ۶۵ پزشک که طرح خود را در استان گذرانده‌اند، جذب شدند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ پرداختی مطالبات و کارانه این دانشگاه جزء 3 استان برتر کشور است، اضافه کرد: از سوی دیگر با تعامل و همکاری مسئولان امر، 30 میلیارد ریال اعتبار به بیماران صعب‌العلاج پرداخت شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی همچنین با اشاره به طرح بسیج سلامت نوروزی این دانشگاه نیز گفت: از 20 روز گذشته نظارت مراکز بهداشتی از رستوران‌ها آغاز شده و با توجه به نزدیکی ماه رمضان، نظارت بر قنادی‌ها نیز تشدید می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه جمعیت استان مرکزی حدود 1.5 میلیون نفر است، گفت: در حال حاضر 7.5 درصد جمعیت استان مرکزی سالمند است که به عنوان سومین استان سالمند کشور قلمداد می‌شود.

علی علیمحمدی افزود: افزایش جمعیت سالمندی نشان از افزایش امید به زندگی است، اما در مقابل نیروی کار کاهش می‌یابد. در این راستا اگر جامعه جوانی ترمیم نشود در سال 1440 کشور با ابربحران جمعیتی روبر می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه نرخ باروری کشور با 1.7 درصد و در استان با 1.4 درصد پیش رود، در سال 1440 جمعیت کشور به 69 میلیون نفر می‌رسد که 35 درصد بالای 60 سال و 20 درصد جمعیت نیز زیر 15 سال است که در راستای رفع این مشکل باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: اکنون در میان مردان سرطان پوست و در میان زنان سرطان سینه شایع‌ترین سرطان است. 11 درصد جمعیت استان دیابت و 21 درصد فشارخون دارند و در کنار آن نیز معضل چاقی و کم‌تحرکی می‌توانند این بیماری‌ها را سرعت ببخشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه این استان به عنوان قطب صنعتی مطرح است، شمار بیماری‌های ریوی، ترومایی، حوادث جاده‌ای و بیماری سرطانی در استان بالا است.

علی شجاعی به تعداد مطب‌های فعال پزشکی در سطح استان مرکزی اشاره داشته و افزود: اکنون 300 مطب پزشک در اراک فعال است، همچنین همزمان مراکز دندانپزشکی، آزمایشگاه و مراکز تصویربرداری در استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون قرارگاه نظارت بر سلامت استان با قدرت حقوقی بالا فعال است، همچنین سامانه 190 و واحد بازرسی پاسخگوی تمام شکایات است. در این فرایند نتیجه شکایت بین 7 تا 10 روز اعلام می‌شود. به طور حتم می‌توان گفت فعالیت این قرارگاه میزان تخلفات را کاهش داده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در سال جاری بالغ بر 1327 مورد بازدید از مؤسسات غیرمجاز زیبایی انجام شد که این بازدیدها منجر به 165 تذکر جدی شده است و 18 مرکز نیز به صورت دائم مهر و موم شدند.

شجاعی تصریح کرد: با توجه به اینکه استفاده مواد در این مراکز به صورت قاچاق انجام می‌شود، انجام هرگونه تزریق در این مراکز عوارض وحشتناکی دارد چرا که باید این اقدامات تحت نظر پزشک انجام شود.

وی بیان داشت: مردم نباید فریب این افراد و مدارک جعلی آنها را بخورند و این موضوع باید مد نظر ویژه قرار گیرد. دستگاه قضایی نیز در این خصوص ورود کرده و هیچگونه مماشاتی صورت نمی‌گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه اکنون شرایط دارویی در استان مرکزی پایدار است، گفت: در حال حاضر انبارهای دارویی در استان تجهیز شده و شرایط در حالت پایدار قرار دارد.

عباس علیمرادیان با اشاره به اینکه در طول یک سال کمبودهای دارویی به صورت متوسط 50 تا 80 قلم دارویی است، افزود: در سال جاری نیز در برخی زمان‌ها با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک مواجه بودیم، اما در این راستا کمترین چالش ایجاد شد و بیماری وجود نداشت که به دلیل کمبود این اقلام، درمان نشود.

وی در ارتباط با داروهایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود توضیحاتی را ارائه کرده و ادامه داد: برخی از داروها برند هستند و به عنوان کمبود محسوب نمی‌شود، چرا که چنانچه مشابه داروی مورد نظر در کشور تولید شود، دیگر مشابه خارجی آن دارو وارد کشور نمی‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: عطاری‌ها زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کنند که در این راستا نظارتی از سوی این نهاد بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد، اما معاونت غذا و دارو نظارت‌های لازم را دارد.

علیمرادیان به اقدامات این معاونت در راستای برخوردهای قانونی با متخلفان در حوزه دارو اشاره داشته و تصریح کرد: در 18 ماه گذشته، 80 واحد عطاری مهر و موم و 4 میلیارد ریال داروی قاچاق و 3 میلیارد ریال داروی مخدر کشف شده است.

وی بیان داشت: در باشگاه‌ها مکمل‌های غیرقانونی و در برخی آرایشگاه‌ها نیز تزریق بوتاکس انجام می‌شود، اما این مراکز مجوزی از وزارت بهداشت ندارند. در این رابطه از سوی کارشناسان بهداشتی نظارت‌های لازم انجام و برخورد می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز