خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

گردو خاک یا ذرات معلق؟/ پرسشی که مدیران اردبیل باید به آن پاسخ دهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۳۳۷

پدیده طوفان اردبیل در روز گذشته همه را حیرت زده کرد هر چند طوفانی با این شدت قابل پیش بینی نبود اما وضعیت مشابه آن پیشتر توسط کارشناسان امر هشدار داده شده بود.مسعود لاهوت، کارشناس محیط زیست دراین باره یادداشتی برای ایلنا مرکز استان اردبیل ارسال کرده که در ادامه می خوانید.

ایلنا، طوفان دیروز اردبیل  همه ما را حیرت زده کرد. این اتفاق طبیعی که قطعا عوامل انسانی در آن بیشترین تاثیر را داشته پیش از ارائه هر پاسخ شتاب زده‌ای توسط مسئولان امر نیازمند یک اطلاعات جامعی است که از نمونه برداری های احتمالی انجام شده توسط کارشناسان اداره هواشناسی و محیط زیست انجام گرفته هرچند این احتمال نیز وجود دارد که اصلا هیچ نمونه برداری انجام نشده و اطلاعات ارایه شده بر پایه حدس و گمان های کارشناسی بوده است.

در مرحله دوم این اطلاعات باید پایش و تحلیل شود و از طریق میزان مواد تشکیل دهنده این ذرات و حتی قطر آنها بتوان تشخیص درستی از منشاء این گردو غبار یا ذرات معلق به مردم و مسئو لان ارائه داد تا هم صورت مسئله برای ارایئه پاسخ مشخص شود و هم مردم استان را با حجمی از اطلاعات غیرشفاف روبه رو نکرد و باعث سردرگمی افکار عمومی نشد.

در مرحله سوم و بعد از پیدا شدن منشاء این طوفان اگر قطر ذرات ۱۰ میکرون و بالاتر از آن باشد و منشاء آن داخل استان معین گردد نگرانی ها از عواقب احتمال وقوع چنین طوفان هایی در آینده کاسته خواهد شد و شاید با یک برنامه کوتا مدت بتوان احتمال وقوع چنین اتفاقاتی را به صفر کاهش داد و آن را طوفان گردو خاک نامید اما اگر قطر غالب این ذرات ۱۰ میکرون و کمتر باشد و منشاء آن داخلی و یا حتی خارج از استان باشد قطعا در آینده نیز شاهد اتفاقات این چنینی خواهیم بود و این نتیجه مدیریت فله ای و بدون احترام به نظرات کارشناسی و علم روز در توسعه کشاورزی و صنعت در استان خواهد بود و درس عبرتی برای آیندگان .

سناریوهای بعدی که احتمال آن کمتر است و می تواند فرضیه هایی که منشاء این گردو غبار را از خارج از استان تقویت کند قطعا پدیده های پرهزینه تر و فاجعه بار تری را برای مردم استان به دنبال خواهد داشت که این امر نیز نتیجه مدیریت نادرست در سطح کلان و ملی است.

اما نکته اصلی و مهم این است که با توجه به توان فنی و کارشناسی ادارات متولی، مسوولان آن چگونه ممکن است در  ساعات ابتدایی این طوفان و بدون کسب حداقل اطلاعات میدانی از این پدیده، اقدام به اظهار نظر در مورد آن کنند و آن در حد یک اتفاق طبیعی تقلیل می دهند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز