خبرگزاری کار ایران

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز:

کانون وکلا یک نهاد مردمی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۹۱۹

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز با بیان اینکه در تمام دنیا اگر دولت ها براساس عقلانیت عمل کنند از جوهره وجودی، قابلیت و توانمندی مردم بهره‌مند خواهد شد، گفت: مردم سالاری یعنی جلب مشارکت اجتماعی و مردمی که در چارچوب نهادهای مدنی قوام و دوام پیدا می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی نجفی توانا در آیین گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا در شیراز افزود: اصولا میزان سنجش محبوبیت و مقبولیت یک حاکمیت را با کیفیت و کمیت حضور نهادهای مدنی ارزیابی می‌کنند.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز تصریح کرد: نهادهای مدنی ابزار اجرای قانون، کاهش هزینه، سرعت اجرای قانون و ایجاد احساس مسئولیت در مردم محسوب می‌شوند؛ مردمی که صاحبان حق هستند و کشور متعلق به آنها است.

نجفی توانا با بیان اینکه حکمرانی مطلوب مبتنی بر اراده عمومی و حفظ نهادهای مدنی است، گفت: عدالت اجتماعی در جوامع دارای مردم سالاری تجلی پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره اینکه عدالت اجتماعی به معنای تامین حقوق و آزادی‌های مشروع، قانونی، انسانی، اساسی، شهروندی و دیرینه تعریف می‌شود، گفت: شاکله عدالت اجتماعی، عدالت قضایی است؛ در واقع عدالت قضایی قلب تپنده یک مدیریت و مجموعه سازمان است که بر اساس آن حقوق مردم رعایت می‌شود.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز ادامه داد: نظام تاریح قضایی هر کشوری برای دادخواهی، رسیدگی به ادعاها و درخواستها نیازمند وجود سازمانی است که بتواند با نگاه به زوایا و مشکلات مربوط به اختلاف مردم، عدالت را آنگونه که باید اجرا کند.

نجفی توانا تصریح کرد: تنها نهادی که در این زمینه قابلیت و توانمندی دارد، نهاد مدنی وکالت است.

وی معتقد است عدالت اجتماعی و عدالت قضایی زمانی میسر می شود که انجمن‌های مردم نهاد حضور پیدا کنند؛ خواه متخصص باشند و خواه افراد عامی و علاقمند به امور اجتماعی.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز با بیان اینکه کانون وکلا را یک نهاد مردمی می‌دانیم، گفت: از عهد باستان تاکنون، وکلا بسترساز تصویب قوانینی شده اند که علی‌رغم مخالفت ها منجر به تبلور آزادی، حق خواهی، عدالت قضایی و عدالت اجتماعی شده است.

نجفی توانا ادامه داد: وکالت مربوط به دیروز و امروز نیست، بلکه همیشه در تاریخ در حال جوشش بوده و به تدریج با انسجام، در تمام جوامع با وصف نقد پذیرفته شده است.

وی با تصریح بر اینکه طی یکصد سال گذشته شاهد فشارها بودیم اما به عنوان سرباز این ملت ایستادگی کردیم و قربانی دادیم، گفت: استقلال در خون صنفی ما عجین است و آن را احساس می‌کنیم.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز تصریح کرد: استقلال بدین معناست که وکیل دادگستری با احساس امنیت حین دفاع و پس از دفاع بتواند از موکل خود دفاع کند و همچنین مردم بتوانند از میان وکلای موجود، وکیل مورد نظر را انتخاب کنند و اگر این دو نباشد، استقلال معنا ندارد.

نجفی توانا با بیان اینکه در طول سال ها با چالش‌هایی از جمله محدود کردن حضور وکیل مواجه بوده‌ایم، گفت: تبصره ٤٨ جایگزین تبصره‌ای شد که براساس آن قرار بود وکلای دادگستری به تشخیص قاضی تحقیق، در مرحله تحقیق و تعقیب، از مشاهده پرونده و حضور در دادسرا در معیت موکلین خود به مدت یک هفته محروم شوند، اما با تلاش فراوان این تبصره حذف شد.

وی تصریح کرد: ما برای دفاع از مردم و وکیل شدن زحمت کشیده ایم و مطالعه کرده ایم و باید از این توانمندی، قابلیت و شور و شوق استفاده شود.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز اظهار کرد: در تمام دنیا، وکیل دادگستری در نظام قضایی و اجرایی مشاور عالی مسئولان بلند پایه محسوب می‌شود، اما در برخی نهادهای ما ظاهرا وکیل منتقد تلقی می‌شود و وجودش را تحمل نمی‌کنند.

نجفی توانا با بیان اینکه مسئولان امروز متوجه شده‌اند که نمی‌توانند از جمعیت میلیونی جامعه حقوقی کشور غافل شوند، گفت: وکلا در کنار جامعه قضایی کشور، زبان گویای نیازهای حقوقی و اساسی مردم هستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: یک وکیل، وکیل مدافع خود و یک فرد نیست؛ بلکه وکیل مدافع عدالت قضایی و قانون و حاکمیت قانون است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز