خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

سرانه فضای مطالعاتی قزوین با استاندارد کشور فاصله قابل توجهی دارد/ عدم همراهی شهرداری‌ها با کتابخانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۶۶۵

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: درحال حاضر سرانه فضای مطالعاتی استان 2.3 است که با استاندارد کشور که 8 متر مربع به ازای هر 100 نفر است فاصله زیادی دارد، البته 6 پروژه درحال احداث داریم که بخشی از این کمبود را جبران می‌کند.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به وضعیت کتابخانه‌ها در استان گفت: درحال حاضر 38 کتابخانه نهادی، 20 کتابخانه مشارکتی و 3 سالن مطالعه داریم که 7 مورد از کتابخانه‌ها در روستاها مستقر هستند و خدمات مشابه کتابخانه‌های شهری را ارائه می‌دهند و منابع خریداری شده بدون جانب‌داری و با مخاطب شناسی و درنظرگرفتن نیازها بین کتابخانه‌ها توزیع می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: در کنار کتاب‌ها، دسترسی به پایگاه‌های داده اطلاعات علمی به صورت رایگان در اختیار اعضای کتابخانه‌ها که حدود 60 هزار نفر هستند، قرار دارد.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه کودکی سن مهمی است و کتابخوانی باید در این سن نهادینه شود، یکی از محوری‌ترین برنامه‌ها تقویت بخش‌های کودک است و کتاب‌ها در کنار اسباب بازی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه دسترسی عادلانه به کتاب یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در این راستا انجام می‌شود، البته تامین ماشین در حد توان نهاد کتابخانه‌ها نیست و درصورت تامین ماشین نیروی انسانی، کتاب و تجهیز ماشین از طرف ما انجام می‌شود که با یکی از نهادها مذاکره شده است.

اجرای طرح همیار کتاب برای دسترسی ساکنین روستاها به کتاب

وی ادامه داد: برای دسترسی ساکنین مناطق روستایی و کمتر برخوردار به کتاب با همکاری آموزش و پرورش طرح همیار کتاب با همراهی 44 نفر درحال اجرا است که در آن، همیاران کتاب منابع را از کتابخانه‌ها برای ساکنین روستاها به امانت می‌برند و آن‌ها را در کتابخانه‌ها عضو می‌کنند.

محمدبیگی بیان کرد: همچنین طرح دهیار کتابیار هم در آبیک کلید خورده که از ظرفیت دهیاران برای امانت کتاب استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس قانون شهراری‌ها باید نیم درصد درآمد خود را به کتابخانه‌ها اختصاص دهند، اظهار کرد: از این میزان در مجموع استان صرفا 15 درصد محقق شده و معلم کلایه، تاکستان، عصمت آباد، آبیک و ضیاء آباد جزء شهرهایی هستند که همراهی داشته و بیشترین درصد تحقق را دارند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: شهرداران براساس وظیفه و تکلیف قانونی باید این میزان را در حوزه کتابخانه‌ها تخصیص دهند که ما پیگیری کرده‌ایم اما متاسفانه هنوز محقق نشده است.

وی عنوان کرد:  اگر شهرداری‌ها در حوزه‌های شهروندی دغدغه دارند؛ باید کتابخانه‌ها را همراه و بازوی خود در دغدغه‌های شهروندی بدانند و باتوجه به اینکه کتابخانه‌ها دانشگاه مردمی هستند در فرهنگ سازی در زمینه‌های مختلف ازجمله موارد مورد نیاز شهروندی تاثیر بالایی دارند و این وظیفه را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز