خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می‌دهد؛

پیاز همچنان بر مدار گرانی/ پیاز هم در حال پر کشیدن از سفره‌ها/یک مسئول: سعی می‌کنیم تا هفته آینده بازار پیاز به ثبات برسد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۶۸۱

در حالی این روزها قیمت پیاز در بازار مازندران به کیلویی ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان رسیده که مسئولان بارها اعلام کرده بودند که نرخ‌ها با سرازیر شدن تولید جنوب کشور به بازار می‌شکند، اما‌ پیاز همچنان بر مدار گرانی می‌تازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، در ادامه افزایش قیمت کالاها و محصولات این بار قرعه به نام پیاز این محصول پر مصرف در سبد غذایی افتاد و مازندران هم از این گرانی بی نصیب نماند.

در حالی این روزها قیمت پیاز در بازار مازندران به کیلویی ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان رسیده که مسئولان بارها اعلام کرده بودند که نرخ‌ها با سرازیر شدن تولید جنوب کشور به بازار می‌شکند، اما‌ پیاز همچنان بر مدار گرانی می‌تازد و مقرر شده بود که بهمن ماه با قیمت مناسب و واقعی پیاز در بازار مواجه‌ می‌شویم و این در حالیست که نه تنها قیمت‌ پیاز ارزان نشد بلکه از ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان اکنون به ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان در بازار مازندران رسیده‌ است.

هفته‌ هاست که شاهد گرانی پیاز در بازار مازندران هستیم و این در  حالیست که در کف بازار قیمت پیاز به ۴۰ هزار تومان هم رسیده است و برخی از مردم ترجیح داده‌اند که این ماده غذایی را از سبد خرید خود حذف و کالاهای اساسی دیگری را در سبد غذایی خود جای دهند.

در حالی ایران در رتبه‌های برتر صادرات پیاز قرار دارد که مردم از این نعمت بی‌بهره شده‌اند و این بار در ادامه روند گرانی‌ها، پیاز اشک مردم را درآورد.

صادرات بی رویه زمینه ساز واردات پیاز

محمدی یکی از فروشندگان صیفی جات در مازندران با بیان اینکه در برخی از سالها در این فصل از سال با افزایش قیمت‌پیاز مواجه‌ایم، به خبرنگار ایلنا گفت: تجربه نشان داده است که عمده گرانی پیاز در چند روز اخیر عدم ذخیره سازی این محصول به میزان مورد نیاز و افزایش صادرات است.

وی افزود: در حالی که کارشناسان معتقدند صادرات بی‌رویه پیاز به دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه موجب گرانی و افزایش قیمت پیاز است، مسئولان به فکر واردات این‌ محصول افتاده‌اند و با وارد کردن‌ پیاز سعی بر متوازن سازی پیاز در بازار دارند؛ اما سئوال اینجاست که‌ چرا باید صادرات بی‌رویه ما را وادار به واردات کند و آیا اساسا این مسئله عقلانی است؟

 پیاز محصول پر مصرف سفره ها در حال پر کشیدن از سبد غذایی خانوار

نوروزی یکی از شهروندان مازندرانی با گلایه‌مندی از گرانی پیاز در بازار به خبرنگار ایلنا گفت: ایران با دارا بودن چهار فصل محصولات کشاورزی مختلفی را در هر فصل از سال دارد و وقتی پیاز در شمال کشور به اتمام می‌رسد، در جنوب کشت می‌شود، اما امسال بی‌برنامگی و عدم مدیریت مناسب برخی مسئولان‌ موجب شد که با گرانی سرسام آور پیاز مواجه شده و با قیمت بی سابقه آن در بازار فروش روبرو شویم.

وی افزود: پیاز محصول پر مصرف سفره‌ها در حال پر کشیدن از سبد غذایی خانوارها است و  بی‌برنامگی و عدم مدیریت مناسب، کم کم برخی از محصولات از سبد غذایی مردم حذف می‌شوند.

وی یادآور شد: انتظار است که مسئولان در دوران برداشت محصول برای انبارداری مناسب و فروش در بازار چاره جویی کنند تا بعد از آن دچار مشکل نشویم.

 برای مایحتاج حداقلی سفره چقدر باید هزینه داد

یحیوی یکی دیگر از شهروندان هم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه چند سالی است که سفره های ما کوچک و کوچکتر می‌شود و بی‌مدیریتی مسئولان مهمترین عامل در این بخش است، چرا که پیاز محصولی نیست که بتوان اسراف کرد، بلکه براساس نیاز خرید می‌شود، اما همین هم این روزها از سفره‌ها پر کشیده و به کالای پرهزینه تبدیل شده‌ است و فقط هزینه‌ها افزایش یافته و هر روز هم بر این هزینه‌ها افزوده می‌شود و واقعا نمی‌دانیم تا کی باید برای حداقلی‌های سفره‌مان این همه هزینه کنیم.

وی ادامه داد: عمده پیاز استان مازندران از جیرفت و بندر عباس تامین می‌شود و در فصلی که پیاز نو در بازار نیست از پیاز مناطق قوچان و شیروان در خراسان شمالی استفاده می‌شود که امسال در همین بازارها هم با کمبود پیاز مواجه شده‌ایم و نبود مدیریت مناسب موجب گرانی پیاز در بازار شد و باید بازار بدرستی مدیریت شود تا نبود پیاز در منطقه‌ای، زندگی را مختل نکند و از استان‌های تولیدکننده محصول، کمبود تولیدات برطرف شود.

واردات ۵۰ هزار تنی پیاز به کشور و خداحافظی با گرانی

مسعود امرالهی در گفت وگویی با اشاره به واردات پیاز اظهار کرد: پیش بینی ما واردات ۵۰ هزار تن واردات پیاز است که البته هنوز قیمت این پیازها اعلام نشده اما سعی می‌کنیم زیر قیمت عرضه شود.

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی استان مازدران به احتکار پیاز هم اشاره کرد و گفت: هفته گذشته یک انباری در یکی از استان‌ها شناسایی کردیم که حدودا ۱۳۰۰ تن پیاز احتکار شده بود که پیازها با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی وارد بازار شد.

وی گفت: سعی می‌کنیم تا هفته آینده بازار پیاز به ثبات برسد.

به گزارش ایلنا، در حالی کارشناسان بی‌توجهی و عدم‌ مدیریت صحیح مسئولان را عامل اصلی گرانی پیاز می‌دانند که خود مسئولان قاچاق پیاز را عامل گرانی این محصول اعلام می‌کنند. برخی دیگر از کارشناسان صادرات را مهمترین عامل گرانی این محصول می دانند که باید در همه این موارد با مدیریت صحیح بر گرانی ها نائل شد.

به رغم تلاش های خبرنگار ایلنا هیچ مسئولی در این باره حاضر به پاسخگویی نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز