خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قزوین:

خبرگزاری های دولتی ادغام می شود/ پیگیر تصویب لایحه جامع نظام روزنامه نگاری و تبدیل آن به قانون هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۱۱۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قبول داریم در حوزه رسانه ها مشکلاتی داریم که یکی از دلایل آن انبوه مجوزهاست، اظهار کرد: ۱۴ هزار مجوز رسانه در کشور وجود دارد، در کشورهای توسعه یافته دنیا ۴ تا ۵ خبرگزاری وجود دارد اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت می کنند؛ ما خودمان از دولت شروع کردیم، ۵-۶ خبرگزاری دولتی را در ایرنا ادغام می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر قزوین با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند شبکه‌های نمایش خانگی را ببندید ولی معتقدیم به جای این کار باید محتوای آنها اصلاح شود، افزود: این بخش ۳۰ تا ۳۵ درصد مخاطب دارد و باید ببینیم بعد از بستن این‌ها چه اتفاقی می‌افتد، در حالی که رویکرد ما در این زمینه اصلاح و یک نگاه فرصت محور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای تولیدات خانگی بنده و رئیس سازمان صداوسیما توافقی کردیم که مقام معظم رهبری آنرا تنفیذ کردند اما بنا به دلایلی اجرا نشد و پیشنهاد دادم ضوابط در این بخش از سوی صداوسیما تعیین و تصویب شود.

اسماعیلی با اشاره به ضرورت ساماندهی حوزه بازی‌های رایانه‌ای، گفت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به سازمان ارتقا پیدا می‌کند و بالاترین مصرف فرهنگی در کشور پس از موسیقی مربوط به این حوزه است. این بخش دارای ۳۴ میلیون مخاطب است و چهار میلیون نفر هفته‌ای بالای ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.

وی به ضرورت ساماندهی سایر عرصه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمانی که دولت را تحویل گرفتیم شبکه ملی اطلاعات دارای ۲۳ درصد پیشرفت بود که این میزان اکنون به ۶۱ درصد و پیشرفت پروژه مرکز ملی فضای مجازی نیز به ۵۷ پیشرفت رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در زمان تحویل دولت ترافیک اینترنت ۷۰ به ۳۰ به نفع ترافیک خارجی بود، گفت: اگرچه ۲ انسداد صورت گرفته ولی اکنون در روبیکا ۳۸ میلیون کاربر و در ایتا بالای ۲۰ میلیون کاربر داریم و همه نیازهای سخت افزاری در آنها لحاظ شده در حالی که در دولت قبل این مسئله شکست خورد.

اسماعیلی افزود: بالای ۴۰ میلیون نفر کاربر در شبکه های داخلی اجتماعی عضویت دارند که نشانگر مثبت بودن فعالیت ها و اقدامات دولت در شورای فضای مجازی است.

وی ادامه داد: کندی اینترنت را نیز قبول داریم که عمدتا ناشی از فعالیت فیلترشکن ها هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند چهره دولت را دولت انسداد نشان دهند، گفت: این درحالی است که در این یک ساله حتی یک فیلم توقیفی نداشتیم چون ملاک‌ها را درست تعیین کرده‌ایم و دولت بحث بازگشایی بسیاری از موضوعاتی که انسداد شده را در نظر دارد به جز ۲-۳ مورد که مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این برنامه حول محور ۲۰ موضوع از جمله حوزه نشر و کتاب، عفاف و حجاب، مد و لباس، رسانه، سینما، تئاتر و حج و وقف را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز هیچ مانعی برای پیشبرد امور فرهنگی نداریم، اظهار کرد: باید مدیران حوزه فرهنگ در این رابطه تلاش کنند، مسئول یعنی اینکه یک فرد اهل دوندگی باشد و آسایش را برای خدمت به مردم برخود حرام بداند، نه اینکه برای کار منتظر بودجه باشد و یا کمبود امکانات را بهانه برای انجام ندادن کارها قرار بدهد.

وی با تاکید بر اینکه باید ریل حرکت حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در کشور تغییر دهیم، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ریل گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است، به عنوان مثال در حوزه سینما اقداماتی در این حوزه شده که منجر به تغییر ریل سینما شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: امسال برای اولین بار ۱۸۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم تا ۵۰ دفتر جدید انجمن سینمای جوان راه اندازی شود و در حوزه آموزش مربوط به این بخش نیز اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه قبول داریم در حوزه رسانه‌ها مشکلاتی داریم که یکی از دلایل آن انبوه مجوزها است، اظهار کرد: ۱۴ هزار مجوز رسانه در کشور وجود دارد، در کشورهای توسعه یافته دنیا ۴ تا ۵ خبرگزاری وجود دارد اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: همین حالا هرکس که ما را می بیند درخواست مجوز خبرگزاری دارد در حالی خبرگزاری یک تعریف و سازوکار مشخص دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما خودمان از دولت شروع کردیم، ۵-۶ خبرگزاری دولتی را در ایرنا ادغام می کنیم و نامه آنرا به رئیس جمهور ارسال کرده‌ایم و پیگیر اجرای این کار هستیم.

این مسئول همچنین گفت: در همین قزوین ۳۰۰ نشریه مجوز فعالیت دارند که ۱۰۰ مورد آنها شامل ماده ۱۶ شده و کارایی ندارند به همین دلیل باید سخت گیری داشته باشیم.

اسماعیلی اظهار کرد: لایحه جامع نظام روزنامه نگاری را پس از سه دهه در دولت داریم تصویب می کنیم تا به قانون تبدیل شود که ترمیم امنیت شغلی، تکریم و رعایت حقوق اصحاب رسانه و مسایل صنفی خبرنگاران در آن دیده شده، البته بحث زیان آور بودن این شغل مربوط به قانون کار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه امنیت اخلاقی و حفظ نهاد خانواده باید در محور کارهای فرهنگی ما قرار داشته باشد، اظهار کرد: دشمنان تلاش زیادی برای ضربه زدن به این نهادها و دوقطبی سازی جامعه انجام داده اند و ما برای مقابله با این توطئه ها باید انسجام و وفاق خود را حفظ کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه در جامعه اسلامی باید به سمت تعالی و رشد فضایل اخلاقی حرکت کنیم که مغایر با اهداف و ارزش های اخلاقی جهان غرب است، افزود: دشمن بدون شک در این مسیر سنگ اندازی می کند اما نظام برای ورود به این گونه مسایل که با ظرافت همراه است با عقلانیت ورود پیدا می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کنشگران حوزه فرهنگ باید تقویت شوند، گفت: در این راستا پذیرای انتقادها و پیشنهادهای سازنده اهالی فرهنگ و هنر برای پیشبرد امور و اهداف تعیین شده هستیم.

این مسئول با بیان اینکه به تکمیل زیر ساخت‌های فرهنگی کشور اهتمام داریم، گفت: در برنامه هفتم توسعه محکم برای اینکه فرهنگ سهم خوبی از اعتبارات و برنامه ها داشته باشد ایستادیم و در همین زمینه اعتبارات بسیار خوبی در حوزه نشر لحاظ شد و همچنین حمایت های مناسبی نیز به منظور تکمیل مجتمع های فرهنگی با بیش از ۵۰ درصد درنظر گرفته شده است.

وی در ادامه یاد و خاطره شخصیت های فرهنگی و دینی قزوین و همچنین شهدای این سرزمین را گرامیداشت و گفت: قزوین سرزمین بزرگانی همچون شهید رجایی، بابایی، سید آزادگان ابوترابی و علما و بزرگان بسیاری بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دیگر امتیازاتی که امروز نصیب این استان شده، حضور و فعالیت یک استاندار فرهنگی است که فرصت خوبی برای پیشبرد بهتر برنامه ها و اهداف فرهنگی در این دیار است.

اسماعیلی در پایان با اشاره به دغدغه های اهالی و فرهنگ، از پیگیری برای تکمیل تالار فرهنگی و هنری شهر قزوین که از پروژه های نیمه کاره استان قزوین است، خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز