خبرگزاری کار ایران

در رویداد منطقه‌ای همکاری مشترک دانشگاه و صنعت مطرح شد؛

استفاده حداکثری از صنایع بومی از برنامه‌های سازمان انرژی اتمی است / پیشرفت و توسعه کشور با پیوند صنعت و دانشگاه محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۹۸۲

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه استفاده حداکثری از صنایع بومی و توسعه بومی‌سازی از برنامه‌های سازمان انرژی اتمی است، گفت: این سازمان برنامه‌های توسعه‌ای را در تمامی حوزه‌ها برای خود تنظیم کرده و این برنامه‌ها 20 فروردین سال جاری رونمایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی در رویداد منطقه‌ای همکاری مشترک دانشگاه و صنعت برای توسعه صنایع نیروگاهی نوین به عنوان گامی دیگر به سوی توسعه و تثبیت جایگاه استان مرکزی به عنوان قطب و کانون (هاب) صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی در اراک، افزود: این برنامه‌ها بیشتر مبتنی بر استفاده حداکثری از صنایع بومی و توسعه بومی‌سازی در کشور است. برنامه توسعه‌ای علاوه بر اینکه رشد و توسعه این سازمان را به همراه دارد موجب رشد و توسعه صنایعی که در فعالیت‌های سازمان مشارکت دارند، نیز می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در صنعت هسته‌ای کشورهای دنیا استانداردهایی حاکم است که استانداردهای بین‌المللی است و از سطح استانداردهای تجاری به مراتب بالاتر است. بنابراین صنایعی که در این حوزه وارد می‌شوند و فعالیت می‌کنند باید سطح فعالیت‌ها و استاندردهای کاری خود را ارتقا دهند و ملزم به رعایت و ارتقای استانداردهای خود هستند. این امر موجب رشد و توسعه همه‌جانبه آن صنایع می‌شود. در این راستا صنایع استان مرکزی باید بتوانند سطح خود را به سطح استانداردهای حوزه صنعت هسته‌ای افزایش دهند و خدمات ارزشمندی را در حوزه نیروگاه اتمی ارائه دهند.

وی اظهار داشت: در این رابطه انعقاد تفاهم‌نامه چند جانبه صنایع و دانشگاه‌های استان مرکزی با سازمان انرژی اتمی می‌تواند راهگشا باشد. امید است این تفاهم‌نامه قدم مؤثری در حوزه بومی‌سازی صنایع نیروگاهی و رشد و توسعه استان مرکزی که از استان‌های صنعتی پیشرو در کشور محسوب می‌شود، به همراه داشته باشد. همچنین امید می‌رود با این تفاهم‌نامه زمینه بهره‌گیری سازمان انرژی اتمی از ظرفیت این صنایع به خصوص در زمینه فعالیت‌های نیروگاهی فراهم شود.

استاندار مرکزی نیز در این رویداد با بیان اینکه پیشرفت و توسعه کشور با پیوند صنعت و دانشگاه محقق می‌شود و توجه به این مهم امری ضروری است، گفت:  دانشگاه‌های این استان ظرفیت‌های مناسبی دارند تا با کمک آنها، پیوند صنعت و دانشگاه در جامعه تقویت شود.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: استان مرکزی استان پهناوری نیست، اما ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنعت به خود اختصاص داده است. این استان به عنوان پایتخت صنعتی کشور رتبه نخست صنایع بزرگ و رتبه چهارم در زمینه شرکت‌های صنعتی را داراست و در حوزه کشاورزی و تجارت نیز از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی با یادآوری انعقاد تفاهم‌نامه صنایع بزرگ استان مرکزی برای توسعه صنایع نیروگاهی نوین، ادامه داد: این تفاهم‌نامه زمینه اجرای طرح‌های مشترک علمی و نوآورانه در دانشگاه‌های استان را فراهم می‌کند. همچنین این تفاهم‌نامه زمینه‌ساز شکل‌گیری ارتباط هر چه بیشتر صنایع بزرگ و دانشگاه‌های این استان را فراهم می‌سازد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: تحقیقات کاربردی صنعتی و چندجانبه بین صنایع ارشد این استان و شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی در حوزه نوین، استفاده از ظرفیت طرفین در توسعه و ایجاد زیرساختهای پژوهشی و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و مشارکت در ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز برنامه‌های توسعه نیروگاه کشور، از جمله موارد مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: همچنین همکاری علمی و تخصصی مشترک در بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات طرفین، استفاده از ظرفیت قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ارتباط دانشگاه و صنعت، همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه خدمت مشاوره‌ای از سوی هر یک از طرفین از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است که با انعقاد آن محقق می‌شود.

وی بیان داشت: هدایت مؤثر پایان نامه تحصیلات تکمیلی به سمت خلق پژوهش‌های کاربردی با هدف برطرف نمودن نیازهای صنعت نیروگاه‌های کشور، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای علمی و همکاری طرفین برای ارتباط دانشگاه با مراکز علمی و پژوهشی صنعتی به عنوان حلقه واسط از دیگر موارد مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

در این مراسم، تفاهم‌نامه چند جانبه صنایع و دانشگاه های استان مرکزی با سازمان انرژی اتمی به امضا رسید. استفاده از ظرفیت های طرفین در توسعه زیرساخت های پژوهشی، مشارکت در ساخت و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز برنامه های توسعه نیروگاه های کشور، همکاری مشترک در استفاده از ظرفیت های طرفین، استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید، همکاری در برگزاری دوره های آموزشی و خدمات مشاوره ای از سوی طرفین، هدایت موثر پایان نامه ها به سمت خلق پژوهش های کاربردی با هدف رفع نیازهای صنایع نیروگاهی کشور، همکاری در برگزاری نمایشگاه ها، کنفرانس ها و رویدادهای علمی جهت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و ... از جمله مفاد این تفاهم نامه به شمار می رود که با حضور معاون سازمان انرژی اتمی ایران در استان، به امضا رسید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز