خبرگزاری کار ایران

نماینده سمنان در شورای عالی استان‌ها:

استان می‌تواند نگین جاده ابریشم باشد / ضرورت بهسازی آثار تاریخی سمنان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۴۲۶

حصیرباف با اشاراه به ظرفیت تاریخی استان سمنان و اهمیت بازآفرینی جاده ابریشم جدید گفت: جاده ابریشم نقش مهمی در آینده اقتصاد جهان دارد و شهر سمنان به دلیل قرارگیری بر سر راه ابریشم می تواند به نگین گردشگری این جاده تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، کوروش حصیرباف با اشاره به اهمیت جاده ابریشم و نقش استان سمنان در محافظت از این راه گفت: جاده ابریشم یکی از مهمترین جاده‌های تاریخی جهان است و اکنون نیز دوباره اهمیت خود را باز یافته است. از سویی دیگر وجود قلعه تاریخی شیر قلعه (که برای محافظت از جاده ابریشم ساخته شده است) در شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد (بهشت کویر ایران) و کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر سمنان، حاکی از قدمت این استان در جاده ابریشم دارد.

حصیرباف گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سمنان در کشور و همجواری با 8 استان تهران، قم، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و اصفهان طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم را به خود اختصاص داده و آثارهای تاریخی ملی در استان با تجمیع ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی و گویش‌های مختلف رویدادهای جشنوارها و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعت گردی، فرهنگی و توزیع سیستم آبی با انعکاس در فناوری در زندگی بافت تاریخی قابل دسترسی مطلوب و مشارکت مردم و بخش خصوصی در دیپلماسی مدیریت شهری و وجود سازمان‌های مردم نهاد و فعال حوزه میراث فرهنگی و قرار گرفتن شهر شهمیرزاد جز 14 شهر نمونه بین‌المللی گردشگری کشور از ویژگی بارز این استان است.

وی در ادامه افزود: جاده ابریشم نه تنها نقش موثری در ظرفیت‌های اقتصادی گردشگری و تقویت مراودات تجاری شهر و کشور بوده، جاده همدلی و وحدت و فرهنگ مردم هم است و تشکیل اتحادیه بین المللی شهر‌های گردشگری در امتداد جاده ابریشم شاما 20 شهر از کشور چین و 20 شهر خارجی که شهر سمنان با پیگیری و تلاش مجدانه شورای شهر دوره ششم و شهردار سمنان جز این شهرها به عنوان نماینده کشورمان قرار گرفته و در تقویت ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری گردشگری شهرهای استان موثر خواهد بود.

حصیرباف ادامه داد: وجود قلعه تاریخی شیر قلعه در دوره اشکانیان و دژسنگی وهل متعلق به دوران قبل از اسلام با کارکرد محافظت از جاده ابریشم نشان دهنده اهمیت شهر سمنان نگین جاده ابریشم و شهر شهمیرزاد بهشت کویر ایران در این مسیر است. شهر شهمیرزاد دارای ظرفیت‌های بالقوه و جاذبه‌های گردشگری ویژه همچون وجود 750 هکتار باغ گردو و درختان گردوی کهنسال حدود 1000 ساله همانند درخت گردوی معروف به کمان رستم، وجود 165 هکتار باغ آلو و طبیعت حیات وحش و روستاهای زیبای بخش شهمیرزاد و وجود قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: با توجه به اینکه استان سمنان در مسیر محور مواصلا تی تردد حدود 15 میلیون از زائرین امام رضا (ع) و مسافران گردشگری است دارای ضعف‌هایی در زیر ساخت‌های صنعت توریسم و گردشگری و نارسایی و مشکلات امکانات زیربنایی بوده و برای تخصیص اعتبارات استانی و ملی در بودجه سال 1402 در برنامه توسعه هفتم کشور در بخش‌های اقتصادی، گردشگری، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی می‌بایست مورد توجه و نگاه ویژه مسئولان استانی در راستای توسعه عدالت برای استان سمنان قرار گیرد.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از استاندار محترم و مدیر کل محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تقاضا داریم در بهسازی آثار ارزشمند و تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در مرکز شهر سمنان و قلعه تاریخی شیر قلعه و ایجاد راه دسترسی مناسب، تهیه طرح، تصویب و اجرا محور گردشگری سمنان به شهمیرزاد جهت تخصیص اعتبارات لازم در تامین زیرساخت‌های گردشگری در سال 1402 به جهت ضرورت توسعه صنعت گردشگری اقدامات موثری انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز