خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کار لرستان:

فرهنگ کار هنوز در استان به خوبی نهادینه نشده است / دستگاه‌های اجرایی مسئول اشتغال تعهد شده خود هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۴۶۵

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: فرهنگ کار هنوز در بین جوانان و جامعه به خوبی نهادینه نشده، کار و اشتغال فقط در ادارات و پشت میز نشینی نیست.

به گزارش ایلنا،  علی جهانی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان الیگودرز با بیان اینکه چندین سال است که اعتبارات زیادی به استان ابلاغ و توسط بانک ها به متقاضیان پرداخت می‌شود، اظهار داشت: بیش از 20 سال است که دولت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال اعتبارات فراوانی به استان های کشور ابلاغ می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز با توجه به ظرفیت موجود در استان این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کنند، اما دیگر استان‌ها از این اعتبارات به درستی استفاده کردند و توانستند هم توسعه را در استان خود ایجاد کنند و زمینه لازم را برای رفع بیکاری و اشتغال فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه ما مسئولان در گذشته برای توسعه و اشتغال به درستی عمل نکرده‌ایم و این بیکاری ناشی از بد عمل کردن ما است، افزود: مشکلات امروز استان علتش من و شما هستیم که اگر اعتبارات را در جای مناسب و به افراد واجد شرایط پرداخت و پس از آن نظارت و رصد می کردیم، امروز با نرخ بالای بیکاری مواجه نبودیم.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه فرهنگ کار هنوز به خوبی در بین مردم نهادینه نشده است، گفت: در بیشتر مناطق روستایی و عشایری استان اکثر افراد در حوزه دامداری و کشاورزی مشغول کار و تلاش هستند اما اگر از آنها بپرسید کارتان چیست پاسخ می دهند بیکاریم، اینجاست که باید تاکید کنم کار فقط پشت میز نشینی یا با کت و شلوار نگهبانی یک اداره نیست، کار شامل همه اموراتی که در زندگی برای امرار معاش صورت می‌گیرد می شود و اشتغال در ادارات دولتی را نیز شامل می‌شود.

جهانی مشاغل خرد و خانگی را بهترین فرصت برای امرار معاش و اشتغال در استان عنوان کرد و اظهار داشت: 70 درصد محصولات اولیه صنایع بزرگ از همین مشاغل خرد و خانگی تهیه می‌شود که در بیشتر کشورها این مشاغل خانگی نهادینه و به‌صورت یک فرهنگ جا افتاده و زمینه ایجاد اشتغال زیادی را فراهم کرده است.

وی در خصوص آمار سامانه رصد و اشتغال ثبت شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان در این سامانه اشاره کرد و گفت: در ابتدای امسال 43 دستگاه اجرایی استان با توجه به ظرفیت خود میزان اشتغالی را که می توانستند ایجاد کنند را  پیش بینی و به استانداری  و این اداره کل اعلام کردند و متعهد شدن که تا پایان سال 1401 آن میزان اشتغالی را ایجاد می‌کنند را با مشخصات کامل و کد ملی وارد سامانه رصد کنند و ما نیز اشتغال ایجاد ثبت شده را در این سامانه رصد می‌کنیم.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان خاطر نشان کرد : بیشتر اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان که در سامانه رصد توسط خود آنها و با یوزر پسورد خود دستگاه اجرایی به ثبت رسیده، ناشی از تسهیلاتی بوده که به افراد و متقاضیان پرداخت شده و شامل اعتبارات تبصره 16، تبصره 18، اشتغال روستایی و اعتبارات مشاغل خانگی و دیگر مجوزهای کسب و کار در استان بوده است و می‌شود گفت خوداشتغالی است.

جهانی تاکید کرد: همه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که متعهد به ایجاد شغل در استان در ابتدای سالجاری بوده‌اند باید پاسخگوی اشتغال ثبت شده در سامانه رصد باشند و میزان صحت و درستی آن را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه ما نیز در جهت نظارت و پایش این اشتغال باید با دقت کامل ورود کنیم گفت: با تشکیل تیم بازرسی و نظارت و با همکاری ارگان‌های نظارتی، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل به صورت تلفنی، میدانی و حضوری به راست آزمایی و صحت سنجی اشتغال ایجاد شده و ثبت شده در سامانه رصد دراستان طی سالجاری توسط دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت:  این اداره کل در زمینه تسهیلات و اعتبارات ابلاغی تسهیل‌گر شرایط است و برای ایجاد اشتغال و توسعه باید مشوق‌های لازم را جهت ورود سرمایه گذاران به استان همه مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس زمینه را فراهم و شرایط را تسهیل کنیم چرا که اشتغال یک فرایند فرا بخشی است و همه باید دست به دست هم بدهیم و این معضل را رفع کنیم.

جهانی در پایان با تاکید براینکه بانک‌ها باقیمانده تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت کنند، اظهار کرد: تعداد زیادی از پرونده های مشاغل خانگی به بانک‌ها ارسال شدند و لازم است تا پایان سال نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز