خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می دهد؛

بیکاری؛ دلیل استقبال جوانان هرمزگانی از صید غیرمجاز/ هنگام صید دچار آشفتگی می شویم ؛ اما چاره دیگری نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۷۰۴

از سالها پیش تا کنون رزق و روزی بسیاری از ساحل نشین استان هرمزگان با برخورداری از 14 جزیره و حدودا دو هزار و 300 کیلومتر نوار دریایی به صیادی در دریا گره خورده و صید و صیادی از جایگاهی ویژه برای مردم استان برخوردار است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر صیدهای غیرمجاز در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان نظیر فعالیت صیادی شناورهای بدون مجوز، فعالیت صیادی شناورها در فصول ممنوعیت صید یا استفاده از ابزار و ادوات غیراستاندارد رواج یافته و توانسته اثرات مخربی بر ذخایر دریایی و آبزیان در گروه‌های مختلف بر جای گذارد و بهره‌برداری پایدار و دراز مدت از ذخایر آبزی را به مخاطره بیندازد و علاوه بر آن ثبات شرایط اقتصادی صیادان را نیز بر هم زده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگر چه هرمزگان با برخورداری از حدود 35 هزار نفر صیاد و چهار هزار و 500 فروند قایق صیادی توانسته با صید سالانه بالغ بر 300 هزار تن انواع آبزیان رتبه اول صید و صیادی را به خود اختصاص دهد؛ اما با توجه به  افزایش  صید غیر مجاز در سال های اخیر و فشار بر ذخایر آبزیان استان ، این بندر همچنان شاهد افزایش صیدهای غیرمجاز  بوده و  توصیه های دوستداران محیط زیست و هشدارهای اداره شیلات هم کارساز نیست.

مشکل  کجاست؟

ناگفته پیداست تنها دلیل صید و صیادی غیر مجاز و افزایش آن، بیکاری و مشکلات اقتصادی است. در هرمزگان هم مانند سایر استان ها به ویژه در سال‌های اخیر شاهد رشد نرخ بیکاری بوده‌ایم. بیکاری باعث شده تنها شغل قابل دسترس برای ساحل نشینان هرمزگانی به ویژه در شرق هرمزگان صید و صیادی باشد که در پی آن شاهد افزایش فشار بر ذخایر،حتی نابودی نسبی برخی گونه‌های آبزی باشیم. البته برخی سود جویان نیز با اجیر کردن جوانان بی بضاعت و بیکار و خرید قایق برای آنها به شراکت با آنان در صید غیر مجاز اقدام می کنند.

یکی از جوانان ساحل‌نشین منطقه جزیره قشم در این باره به ایلنا گفت: متاسفانه ما نیز نگران و شاهد نابودی ذخایز آبزیان هستیم اما چاره‌ای جز صیادی برای امرار معاش نداریم.

جواد محمدی  ادامه داد: در سال‌های اخیر با قایق مسافر جابه جا می کردم که متاسفانه به دلیل نداشتن مجوز و خطر آفرینی این کار با ممانعت دستگاه‌های مربوط روبرو شدم و پس از آن به دستفروشی روی آوردم که به دلیل توقیف بساطتم توسط عاملان نظارت بر بازار از این کار هم دست کشیدم.

از فقر مالی به صید غیرمجاز روی آوردم

محمدی عنوان کرد: مدتی بیکار بودم و از روی ناچاری و فقر مالی به صید غیرمجاز روی آوردم اما اگر  شغلی با در آمد حداقلی و ثابت  پیدا کنم بی‌شک صیادی  را رها خواهم کرد.

در ادامه نیز یکی از جوانان بندرعباسی که در منطقه سورو مشغول به فعالیت غیر مجاز صیادی است به خبرنگار ایلنا، گفت: صیادی شغل آبا و اجدادی و تنها راه امرارمعاش ما است و اگر این کار را نکنیم از پس مخارج حداقلی زندگی‌مان هم برنخواهیم آمد اگر شغلی با توجه به توانایی‌هایم  فراهم شود  از صید  غیرمجاز دست خواهم کشید.

ابوذر حاجی زاده افزود: خود ما نیز  هنگام صید دچار آشفتگی می شویم و تمایل زیادی به قانونی شدن کار خود داریم. اما مجوز صید به دلیل کافی نبودن ذخایر آبزیان برای همه صیادان صادر نمی‌شود و ما هم در حال حاضر چاره دیگری غیر این کار نداریم که بتوانیم شکم  زن و بچه مان را سیر کنیم. 

سرپرست شیلات هرمزگان در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این که صیادان و ماهیگیران اولین کسانی هستند که از تبعات صید غیرمجاز متضرر می‌شوند، گفت: افزایش صید غیر مجاز برآیندی از کم کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اشتغال‌زایی در نوار ساحلی طی قرن اخیر است و بی‌شک شیلات به تنهایی نمی‌تواند مسئله صید و صیادی غیر مجاز و فشار بر ذخایر آبزیان را حل کند.

ساسان صادقی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد حمایت‌های خوب و اقدامات برنامه‌ای از سوی سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان برای ساماندهی این مهم بوده‌ایم و طرح‌ها و گام‌های مناسبی در این مسیر برداشته شده است اما حل این مسئله نیازمند نگاه فرا بخشی، همه جانبه و فرا وزارتخانه‌ای است.

میزان توقیفات در برابر میزان بالای تخلفات بسیار ناچیز است

وی تصریح کرد: چارت سازمانی یگان حفاظت منابع شیلات هرمزگان با بیش از 91 درصد کمبود نیروی انسانی، توانسته در 9 ماهه گذاشته بالغ بر 70 فروند شناور متخلف و بدون مجوز صیادی در آب های هرمزگان توقیف کند که نشان از تلاش این یگان با وجود کمبود نیروی انسانی دارد، اما باید واقع بین بود که این میزان توقیفات در برابر میزان بالای تخلفات و صید غیر مجاز بسیار ناچیز است و باز دارندگی بسیار پایینی دارد.

سرپرست شیلات هرمزگان برخوردهای قهری موجود یگان حفاظت منابع شیلات استان و همچنین اقدامات صورت گرفته در این راستا را مسکن گونه خواند و ابراز داشت: برای درمان این مشکل و کاهش فشار بر ذخایر در کنار فعالیت‌ها و اقدامات و طرح‌های خوب سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان، نیازمند رویکردی فرابخشی و ایجاد اشتغال پایدار در حوزه های غیر صیادی است.

صادقی افزود:  امیدوارم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای سواحل مکران و ایجاد صنایع و اشتغال بومیان  در منطقه شاهد کاهش فشار بر ذخایز آبزیان و روی گردانی ساحل نشینان از صید غیر مجاز باشیم و ایجاد اشتغال خارج از حوزه صیادی در کل نوار ساحلی می‌تواند راه‌ گشای خوبی برای فشار بر ذخایر آبزیان و صید غیر مجاز باشد.

صید غیر مجاز و فعالیت غیر قانونی نه برای دولت و نه برای مردم قابل قبول نیست و حتی افرادی که مشغول به این فعالیت  هستند آن را با اکراه انجام می‌دهند و وجود اشتغال پایدار می تواند بدون برخورد قهری و هر گونه تلاشی در این زمینه مانع صید غیر مجاز و فعالیت در این زمینه و در پی آن بهسازی و بازسازی ذخایر آبزیان در پی کاهش صید غیر مجاز و در نتیجه همچنین رونق سفره صیادان واقعی شود که امید داریم با تلاش‌های دولت هرچه سریعتر شاهد اشتغال زایی پایدار در کشور به ویژه در هرمزگان و نوار ساحلی این استان باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز