خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت آلاینده‌ها در قزوین گزارش می دهد؛

گم شدن ابرهای مینودری در غبار/ ثبت ۱۲۳ روز ناسالم در قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۷۰۳

داشتن هوای پاک موضوعی جدی است تا جایی که قانونی مخصوص به آن تدوین شده، اما در سال جاری شاهد افزایش آلاینده‌ها در سطح استان بودیم و همین موضوع موارد متعددی مانند سلامت و آموزش را در معرض خطر جدی قرار داده و تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قزوین به خاطر دانشگاهی و صنعتی بودن، استانی مهاجرپذیر است، در تمام طول روزهای دانشجویی دوستان و همکلاسی‌هایی که از استان‌های دور و نزدیک میهمان شهر ما بودند از یک چیز در این شهر لذت زیادی می‌بردند و آن ابرهای شگفت‌انگیزی بود که در شهرهای دیگر دیدن آن‌ها کمتر نصیبشان می‌شد.

ابرهای زیبای قزوین عاملی بود که دوستانم در این شهر سر به هوا باشند و آسمان زیبای دیار مینودری را برای خانواده خود تعریف کنند، در فضای مجازی هم که ابزار ارتباطی اصلی عصر حاضر است، ابرهای شهرم را به رخ دیگران می‌کشیدم، این روزها اما حال ابرهای شهرم خوب نیست و در غبار و آلودگی گم شده‌اند و صفحات فضای مجازی و خبرها به جای تصاویر همراه با پرنده‌هایی که دیدن آن‌ها هم در داخل شهر برای دوستان غیرقزوینی عجیب بود، آلاینده‌ها را مخابره می‌کنند، به طوری که در چند روز متوالی، قزوین به عنوان آلوده‌ترین استان کشور ثبت شد؛ البته آلاینده‌ها به امسال و فصل سرما محدود نمی‌شود و چند سالی است که هر سال نسبت به قبل شرایط بدتری را تجربه می‌کنیم.

تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در حوزه‌های مختلف اثر دارد که یکی از آن‌ها وضعیت انتشار آلاینده‌ها است و بین غلظت آلاینده‌ها، وارونگی دما و پایداری وضعیت جوی رابطه مستقیم وجود دارد.

ثبت ۵۶ روز با جو پایدار برای چهار ماه

رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان قزوین در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت پایداری هوای استان در نیمه دوم امسال گفت: از مهر تا پایان دی ماه 56 روز پایدار و 51 روز نسبتا ناپایدار داشتیم که بیشترین میزان پایداری‌ها با 19 روز در مهر ماه به ثبت رسیده است.

حسن نوروزی ادامه داد: در آبان، آذر و دی ماه هم به ترتیب 16، 10 و 11 روز با وضعیت جوی پایدار ثبت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین میزان بارش‌ها هم نسبت به گذشته از کاهش قابل توجهی برخوردار است و میزان بارش بلند مدت 62.7 و بارش سال زراعی هم 47.1 کاهش داشته و تا رسیدن به دوره آبی سالانه هم 22.5 درصد فاصله داریم.

سرمای شدید آلاینده‌ها را افزایش داده است

مدیرکل هواشناسی استان هم علاوه بر کاهش بارش و افزایش پاداری جو، به سرمای هوا اشاره کرد و گفت: میانگین هوای استان در دی ماه باید دو درجه بالای صفر باشد اما در حال حاضر 0.4 است و هوای ما 1.6 سردتر شده و ششمین استان سرد کشور هستیم که در دوره آماری بلند مدت شاید کمتر چنین وضعیت را داشته باشیم و این موضوع در افزایش آلاینده‌ها تاثیرگذار است.

ثبت ۳۸ روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها

معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان قزوین هم در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا باید راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت در نظر داشت، گفت: اعمال محدودیت‌های ترافیکی، معاینه فنی خودروها، تعطیلی مدارس، تشدید نظارت بر واحدهای صنعتی راهکارهای کوتاه مدت هستند.

سعید میزراحسینی ادامه داد: در مجموع 23 دستگاه در راستای رسیدن به هوای پاک نقش دارند که باید راهکارهای بلند مدت را متناسب با حوزه کاری خود اعمال کنند، البته بخشی از آن‌ها باید در سطح ملی پیگیری شود که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه فضای سبز، استاندارد کردن سوخت، استفاده از خودروهای برقی و افزایش نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر ازجمله آن‌ها است.

وی عنوان کرد: برخی از طرح‌ها و راهکارها تا حدودی اجرا شده اما اجرای تعدادی هم چون اعتبارات لازم تامین نشده هنوز کمتر از برنامه تعیین شده قرار دارد، همچنین تردد خودروها در افزایش آلاینده‌ها نقش مهمی دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به تعداد روزهای دارای آلایندگی در استان گفت: از ابتدای سال تاکنون در قزوین، 85 روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده که این تعداد در آبیک 66 و در الوند 51 روز بود.

معاون محیط زیست استانی اداره کل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم برای تمام سنین در قزوین 38 و در آبیک و الوند به ترتیب 45 و 24 روز بوده که به تشکیل کمیته اضطرار منجر شده است، البته در مجموع روزهایی هم داشتیم که دستگاه‌های پایش فعال نبودند.

علت آلاینده‌ها منحصر در نیروگاه و صنایع نیست

باتوجه به وجود نیروگاه شهید رجایی و سیمان آبیک این تصور ایجاد می‌شود که عامل اصلی آلاینده‌های استان نیروگاه و یا صنایع هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک در این باره گفت: عوامل ثابت و متغییری وجود دارد که در آلودگی هوا در این شهرستان تاثیرگذار است که دشت الله آباد، نیروگاه شهید رجایی، صنایع داخل و خارج از استان مانند کارخانه سیمان، معادن و خودروها ازجمله آن‌ها است و 51 درصد علت آلودگی هوا در آبیک به دلیل خودروهایی است که از مسیر جاده‌ها و اتوبان قزوین تهران عبور می‌کنند و نباید آلودگی را منحصر در نیروگاه دانست.

این موضوع توسط سایر مسئولان استانی هم مورد تاکید قرار گرفته که مشکل آلودگی منحصر در نیروگاه و یا صنایع نیست و خودروها هم در آن نقش مهمی دارند، البته صنایع آلاینده توسط محیط زیست پایش می‌شوند.

نباید نقش شهروندان در سایه ابرآلاینده‌ها محو شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته گفته بود: اکنون گاه اقدام و عمل است و باید از بیان مسئله دیگر گذر کنیم و در سطوح تصمیم‌گیری و رفتارهای اجتماعی شهروندی نیاز به تغییرات اساسی داریم که البته برخورداری از زندگی متنعم و آسایش مبتنی بر اصول پایداری؛ ناسازگاری ایجاد نمی‌کند آنچه مخرب است و موجب پیامدهای منفی، توسعه نامتوازن و بدون درنظر گرفتن ظرفیت و توان زیستی است باید مورد توجه باشد.

سعیده خضیر با تاکید بر نقش آلاینده‌های بزرگ در استان ادامه داد: مسئولیت اجتماعی و مدنی تک تک شهروندان نباید در سایه این ابرآلاینده‌ها نادیده انگاشته شود، اکنون با گره‌های ترافیکی شهر روبرو هستیم و درجاکارکردن خودروها باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها در خرد اقلیم شهر می‌شود و ما نیاز به حفظ و نگهداری باغستان، که با چشمانی باز نگهبان بی ادعای شهر بوده و هست هستیم.

در جلسات مختلف دادگستری و دادستانی هم بارها در جلسات مختلف در راستای حفظ حقوق عامه به برخورد با صنایع آلاینده تاکید شده است.

البته وضعیت آلاینده‌های قزوین باتوجه به اینکه برای سلامتی تهدیدی جدی به شمار می‌رود به نگاه جدی و همت عملی تمام مسئولین استان و همچنین همراهی مردم نیاز دارد و این بار باید از حرف و سخنرانی فراتر رفت و اقدام عملی انجام داد، در غیر این صورت پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و افزایش بیماری‌ها و تهدید سلامت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و حتی افزایش تعداد مرگ و میر و ابتلا به انواع بیماری‌ها از نتایج آن خواهد بود.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز