خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی:

شکایت از نیروگاه حرارتی شازند به جایی نرسید/ ناترازی گاز و برق مازوت‌سوزی را رقم زد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۰۶۴

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی گفت: در بحث عدالت در مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، به عنوان متولی محیط‌زیست استان مرکزی، مراتب اعتراضات خود را اعلام کردیم، اما این مسئله از طریق دیسپاچینگ ملی نفت و گاز و شورای عالی امنیت ملی در حال برنامه ریزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی به مناسبت هفته هوای پاک در جمع خبرنگاران استان مرکزی، افزود: بر اساس وظیفه قانونی، از نیروگاه حرارتی شازند شکایت شده، اما هنوز به جایی نرسیده و رأی صادر نشده است. پلمب نیروگاه، تأثیر ملی و منطقه ای دارد و مسلماً تصمیم‌گیری در این خصوص در سطح ملی باید انجام گیرد.

وی ادامه داد: اقدامات قضایی و قانونی در قبال مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند توسط اداره‌کل محیط زیست استان پیگیری شده و پرونده تکمیل شده است، اما با توجه به موانع موجود تاکنون موفق به جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه نشده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه این مجموعه تمام وظایف قانونی خود را انجام داده و تلاش خواهد کرد تا عدالت در مازوت‌سوزی محقق شود، اظهار داشت: محیط‌زیست به هیچ عنوان با توسعه نیروگاه حرارتی شازند یا استقرار نیروگاهی دیگر در اطراف اراک موافق نخواهد بود، چرا که آلاینده‌ها تشدید می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: برای استفاده از سوخت مازوت بدون سولفور در نیروگاه حرارتی شازند، با دانشگاه علم و صنعت جلسات و نشست‌هایی خواهیم داشت، همچنین اخیراً شرکتی در حال اخذ مجوز است تا مازوت موجود را به مازوت بدون سولفور تبدیل کند.

وی بیان داشت: موضوع دیگری که باید در نظر داشت این است که بر اساس تصمیمات ملی اخذ شده در بحث مازوت‌سوزی، به جز نیروگاه های تهران، دیگر نیروگاه های کشور ملزم به استفاده از مازوت شدند. ناترازی گاز و برق این الزام را رقم زد.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: از دهه 70 طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک توسط دانشگاه صنعتی اصفهان تدوین و به تصویب هیئت دولت رسید و تحت عنوان آیین‌نامه دولتی اجرا شد که اقدامات زیادی را در بر می‌گرفت. بر اساس این طرح شرح وظایفی در حوزه مباحث ترافیکی، توسعه فضای سبز، آلودگی خودروها و صنایع تهیه و اجرایی شد.

یوسفی ابراز داشت: در تیرماه 1396 قانون هوای پاک نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که دارای 34 ماده است و به تمامی موارد مرتبط با هوای پاک پرداخته شده و در دستور کار قرار گرفته است. این قانون در واقع یک قانون مترقی است که متأسفانه تاکنون تمامی موارد آن به خوبی اجرایی نشده است. کمبود منابع اعتباری بیشترین دلیل اجرایی نشدن کامل این قانون است.

وی بیان داشت: 18 دستگاه اجرایی متولی و مسئول اجرای قانون هوای پاک هستند که باید در کنار اداره‌کل حفاظت محیط زیست به وظایف خود عمل کنند و اقدامات لازم برای اجرای قانون را عملیاتی کنند. در این راستا سامانه ارزیابی اقدامات این دستگاه‌ها نیز طراحی شده است. متأسفانه طبق ارزیابی صورت گرفته اجرای این قانون مطلوب نبوده و طبق اعلام رئیس سازمان محیط زیست کشور، تاکنون 10 درصد این قانون اجرایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی با تأکید بر اینکه 5 سال از ابلاغ قانون هوای پاک گذشته است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و اداره‌کل تابعه در استان مرکزی، در راستای اجرای قانون هوای پاک تقریباً تکالیف خود را به انجام رسانده است. اما متأسفانه باقی دستگاه‌های مسئول در این قانون، وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند و در نهایت این قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.

یوسفی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم اجرای صحیح این قانون، عدم تخصیص منابع مالی بوده است، افزود: در ارتباط با اجرای قانون هوای پاک، می‌توان از منابع ناشی از عوارض آلایندگی استفاده شود تا در نهایت پروژه‌ها و برنامه‌ها اجرایی گردد. اما عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داده شده و عمدتاً در راستای اهداف این مجموعه ها هزینه شد. باید این نقیصه که منابع مالی در حوزه مقابله با آلودگی هوا هزینه نمی‌شود رفع گردد و منابع اعتباری کافی در نظر گرفته شود.

وی به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با قانون هوای پاک اشاره داشته و ادامه داد: 13 آیین‌نامه و دستورالعمل برای دستگاه‌هایی که وظایف خود را در خصوص قانون هوای پاک انجام نداده‌اند وجود دارد که 12 آیین‌نامه و دستورالعمل آن تصویب و ابلاغ شده است. آیین‌نامه و دستورالعمل سیزدهم نیز که با ایراد دولت برگشت داده شده بود، رفع ایراد شد و به زودی ابلاغ می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: در ماده 25 قانون هوای پاک به حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها اشاره شده و بر همین اساس مطالعه‌ نیازسنجی تالاب میقان اراک به پساب تصفیه‌خانه این شهر در دستور کار قرار دارد. هر چند که از گذشته 200 لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب به عنوان حقابه اختصاص می‌یابد، اما تصمیم بر این است که بر اساس مطالعات کارشناسی و تخصصی تشخیص داده شود چه میزان از پساب باید به عنوان حقابه در اختیار تالاب میقان اراک قرار گیرد.

یوسفی تصریح کرد: در خصوص بازچرخانی آب در تصفیه‌خانه‌ها و شهرکهای صنعتی در اراک 1050 لیتر بر ثانیه، در خمین 97 لیتر در ثانیه و محلات 38 لیتر بر ثانیه، سیستم بازچرخانی آب برای تولید الزام شده است. همچنین اقداماتی مانند صدور مجوزهای جدید برای واحدهای غیرآلاینده طبق ضوابط و شرایط استاندارد توسط اداره کل محیط‌زیست استان به خوبی اجرایی شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری طبق قانون هوای پاک و با توجه به آموزش‌های ارائه شده زیر نظر دادگستری استان مرکزی، 64 کارت ضابط قضایی برای پرسنل محیط‌زیست استان مرکزی و شهرستانهای تابعه صادر شده است. همچنین بر اساس قانون هوای پاک، محیط‌زیست به عنوان ناظر معرفی شده است و سیستم قضایی و نظارتی نیز مسئول برخورد با منابع آلاینده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: شعار هفته محیط زیست در سال جاری «محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه» و شعار هفته هوای پاک «تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» است. از اهداف مهم این هفته در کشور و استان مرکزی، اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص الزامات اجرایی هوای پاک و جلب مشارکت‌های مردمی است.

یوسفی ابراز داشت: بهره‌برداری از 2 واحد فیلتراسیون در شهرستان زرندیه و بهره‌برداری از خانه‌های محیط زیست در شهرستانهای استان از جمله برنامه‌های هفته هوای پاک در استان مرکزی است. خانه‌های محیط‌زیست دارای اساس‌نامه و دستورالعمل خاص است و می‌تواند به عنوان مکانی برای ارائه ایده‌ها و اظهارنظرهای علاقمندان، فعالان و متخصصان محیط‌زیست باشد تا ایده‌ها به روش‌های اجرایی برای کمک به مباحث زیست‌محیطی و کاهش مشکلات این حوزه تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه از سال 1396 تا 1400، تعداد 568 واحد آلاینده در این استان شناسایی شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز، 157 واحد آلاینده شناسایی شده که از این تعداد 98 واحد آلایندگی هوا داشته‌اند و بر اساس قانون هوای پاک، باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

یوسفی افزود: از ابتدای سال جاری 1728 واحد تولیدی پایش شدند که در این راستا برای 146 واحد، اخطار رفع آلودگی صادر شده و 3 واحد آلاینده نیز بر اساس دستور قضایی پلمب  و مهر و موم شدند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 139 مجوز بهره‌برداری واحدهای تولیدی در نقاط مختلف این استان صادر شده است، ادامه داد: این واحدهای تولیدی باید تمام قوانین و ضوابط زیست‌محیطی را رعایت کنند و برخی از آنها مکلف به نصب سیستم پایش آنلاین هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: در این بازه زمانی 341 مجوز استقرار واحدهای جدید نیز توسط این اداره‌کل پاسخ داده شده است. 113 مورد از واحدهایی که به دنبال اصلاح افزایش ظرفیت بودند، موفق به اخذ مجوز شدند، همچنین 7 طرح‌ نیز مورد ارزیابی اثرات زیست‌محیطی قرار گرفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز