خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

یک چهارم ظرفیت نیروگاه شهید رجایی از مازوت استفاده می‌کند/ استفاده سه میلیون لیتر مازوت در روز

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۹۳۰

مدیر دفتر هیأت مدیره نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: اگر چهار واحد بخاری در مدار تولید بود، شش میلیون لیتر مازوت مصرف می‌شد که با خارج شدن دو واحد از مدار این میزان به سه میلیون لیتر کاهش پیدا کرده و با درنظر گرفتن سیکل ترکیبی، درحال حاضر این سوخت صرفا در یک چهارم ظرفیت نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موسی اصلی‌بیگی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به فعالیت واحدهای نیروگاه شهید رجایی و خارج شدن تعدادی از آن‌ها در فصل سرما گفت: هشت ماه برای تعمیرات اساسی نیروگاه فرصت داریم که معمولا در فصل سرد سال این اقدامات را انجام می‌دهیم که یکی از علت‌های اصلی آن استفاده کمتر از سوخت مازوت است.

مدیر دفتر هیأت مدیره نیروگاه شهید رجایی قزوین ادامه داد: چون در زمستان سوخت گاز به هیچ عنوان به نیروگاه تخصیص پیدا نمی‌کند و در نیروگاه بخار باید از سوخت جایگزین استفاده کنیم تاکید ما این است که تعمیرات دوره‌ای این واحدها در فصل سرد سال باشد و در همین راستا هم درحال حاضر دو واحد 250 مگاواتی که معادل 50 درصد ظرفیت است از مدار تولید خارج هستند تا در فصل تابستان تولید انرژی پایدار داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی که از شش واحد گازی و سه واحد بخاری تشکیل شده از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند و سوخت جایگزین آن گازوئیل است که تعدادی از واحدها این نیروگاه هم برای تعمیرات از مدار تولید خارج هستند.

تخصیص گاز از دایره اختیارات نیروگاه خارج است

وی با اشاره به اینکه تخصیص گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور از اختیار نیروگاه و حتی شرکت مادر تخصصی خارج است، گفت: مرکز دیسپاچینگ ملی گاز براساس ظرفیت تولید و مصرف در کشور، میزان سهمیه‌ها را مشخص می‌کند که مصارف خانگی در اولویت قرار دارد و اگر چیزی باقی ماند سهم نیروگاه می‌شود.

اصلی بیگی ادامه داد: دیسپاچینگ ملی برق هم میزان تولید را توسط نیروگاه‌های مختلف برآورد می‌کند و براساس میزان مصرف اجازه تعمیر واحدها و خروج آن‌ها از مدار را صادر می‌کند.

وی بیان کرد: هنگام استفاده از مازوت تجهیزات نیروگاه زودتر مستهلک می‌شود و در نتیجه هزینه تعمیرات هم افزایش می‌یابد، ضمن اینکه هدایت و مدیریت سوخت مازوت به مراتب مشکل‌تر از گاز است و بنابراین از نظر نیروگاهی استفاده از آن توجیهی ندارد.

نیروگاه شهید رجایی نماد خودباوری صنعت برق کشور است

مدیر دفتر هیأت مدیره نیروگاه شهید رجایی قزوین تاکید کرد: در تامین تجهیزات نیروگاهی به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و تا 95 درصد بویژه در سیکل ترکیبی خودکفا هستیم و بخش بازرگانی خارجی داشتیم که حذف شده  و نیروگاه شهید رجایی نماد خودباوری صنعت برق کشور است.

وی درباره تاثیر آلاینده‌های نیروگاه بر استان گفت: آلاینده بودن مازوت را نمی‌توان انکار کرد اما در نتیجه تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده، هیچ یافته علمی وجود ندارد که این نیروگاه باعث تغییر اقلیم در استان یا کشور باشد بوده و یا عامل اصلی آلودگی باشد و صرفا 10 درصد آلاینده‌های استان سهم نیروگاه است.

این مسئول ادامه داد: وجود نیروگاه باعث شده از نظر انرژی مشکلی نداشته باشیم که عاملی مهم در گسترش صنایع است، همچنین زمینه اشتغالزایی و تحقیق دانشجویان استان را هم فراهم کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز