خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان یزد گزارش می‌دهد؛

کم کاری مدیریت شهری یزد در ساماندهی و توانمندسازی متکدیان/ یک مسئول : خلأ قانونی داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۱۴۴

متکدیان خیابانی و کودکان کار یکی از آسیب های جدی اجتماعی در یزد است که نیاز به ساماندهی و حل ریشه‌ای آن احساس می‌شود در حالی که اکنون در بیشتر چهارراه‌ها و خیابان های شهر متکدیانی دیده می شوند که از سر ناچاری و فقر اقتصادی به گدایی روی آورد ه اند. اگر چه در این میان عده اندکی هم آن را به عنوان شغل خود برگزیده و از این راه با بکارگیری کودکان و .... به کسب در آمد مشغولند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، پائیز و زمستان بازار داغ تکدی گری فصلی است، زیرا در این فصول برخی متکدیان  به شهر جهانی سفر می کنند و در چهارراه ها و پارک های این شهر به بهانه های گوناگون  مانند نسخه دارویی در دست و...  تقاضای کمک از شهروندان دارند.

یکی از مکان هایی که حضور متکدیان پررنگ است چهارراه راه امیرالمؤمنین در محدوده حمیدیا و بلوار شهید دشتی است که باعث  نارضایتی شهروندان شده است.این چهارراه در مسیر ورودی شهر یزد قرار دارد و تعداد زیادی از  این افراد در این محدوده ساکن هستند که به دلیل تردد بالای این مسیر جایگاه خوبی را برای متکدیان و کسب درآمد پدید آورده است.

روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ متکدی را از سطح شهر حمیدیا جمع آوری می کنیم

مرادعلی الله وردی؛ شهردار حمیدیا با اشاره به اینکه تعداد متکدیان در این محدوده چشمگیر است اما هنوز این ناهنجاری اجتماعی به یک مشکل و تهدید بزرگ تبدیل نشده است اظهار داشت: متکدیان سیمای بسیار نازیبایی به محیط شهری می‌دهند و تأثیر منفی بر امنیت روانی جامعه دارند، بسیاری از مواقع حضور متکدیان در معابر شهری منجر به تصادف وسایل نقلیه و خسارت جبران‌ناپذیری هم شده است.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه براساس بند پنج ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه این نهاد جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی است افزود: اگر چه سایر سازمان‌های مرتبط نیز باید نسبت به نگهداری و ساماندهی متکدیان اقدام کنند.

شهردار حمیدیا با اشاره به اینکه روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ متکدی را از سطح شهر حمیدیا جمع آوری می کنیم و به بهزیستی تحویل می دهیم عنوان کرد: شهرداری به لحاظ مالی امکان ایجاد مرکز نگهداری متکدیان را ندارد و این مهم بر عهده بهزیستی است اما متاسفانه بهزیستی هم توان نگهداری آن ها را بیشتر از یک ماه ندارد و دوباره این چرخه معیوب تکرار می شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که بر اساس صورتجلسه نشست ساماندهی دستورالعمل‌های کودکان خیابانی مقرر شده تا محل نگهداری کودکان کار و خیابانی از سوی اداره کل اتباع و با نظر تعیین کننده بهزیستی تامین شود اما این دو سازمان درگیر یک جنگ زرگری شده و توپ را به زمین دیگری می اندازند.

بر اساس این صورتجلسه مقرر شده تا اداره کل اتباع و امور مهاجرین مکانی را در اختیار بهزیستی قرار دهد تا متکدیانی که جمع آوری می شوند در این محل نگهداری و آموزش هایی برای ایجاد اشتغال آن ها صورت گیرد تا بدون برانگیختن احساسات مردم نسبت به کسب درآمد اقدام کنند.

وجود گشت های مشترک نظارتی برای پیشگیری

مهدی شجاع الدینی؛ مسئول ساماندهی اتباع بیگانه شهرستان یزد با اشاره به وجود گشت های مشترک نظارتی برای پیشگیری از حضور اتباع در مشاغل ممنوعه اظهار داشت: موضوع تکدی گری هر سال در این فصل رونق می گیرد و در سطح شهر کودکان خردسال و زنانی بی سرپرست با لباس های کهنه در حال گدایی هستند تا از این طریق درآمدی کسب کنند.

وی با بیان اینکه اغلب متکدیان در قالب یک باند فعالیت می کنند و یزد به لحاظ حس نوع دوستی که دارند جایگاه خوبی را برای متکدیان پدید آورده افزود: امروزه آنچه مقابله با پدیده تکدی گری را دشوار می سازد این است که تکدی گری به شکل سازمانی درآمده و باندهای مافیایی با سازماندهی افراد مختلف به دنبال کلاشی و سودجویی هستند.

شجاع الدینی با بیان اینکه یزد بیشترین جاذبه و کمترین دردسر را برای مهاجران و اتباع و متکدیان دارد عنوان کرد: مردم یزد از دیرباز مهمان نواز و مسالمت جو بودند و همواره با آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کردند و این موضوع برای متکدیان که ۷۰ درصد آن ها نیز بدون هویت هستند جذابیت دارد.

وی با بیان اینکه برخورد قانونی با افراد مجهول الهویه با اتباع مجوزدار بسیار متفاوت است و نمی توان به راحتی به مهاجران خدمات داد تصریح کرد: بر اساس قانون، در مشاغل خاصی باید کار کنند و در نقاط مشخصی می توانند سکونت داشته باشند که متاسفانه رعایت هم نمی کنند.

مسئول ساماندهی اتباع بیگانه شهرستان یزد با تاکید بر اینکه نمی توان هیچ دستگاهی را به صورت مستقل در این زمینه پاسخگو دانست بلکه کار به صورت سازمانی و بین دستگاهی باید دنبال شود اضافه کرد: متاسفانه در بسیاری از نقاط شهر به ویژه مناطق حاشیه ای  شاهد حضور کارگران اتباع هستیم که نیازمند برخورد جدی است و فعلا در حد جریمه و اخطار کتبی است و اگر رفع نشود واحد صنفی پلمب خواهد شد.

کم کاری مدیریت شهری یزد در ساماندهی و توانمندسازی متکدیان/ یک مسئول : خلأ قانونی داریم

دادگستری راهکار مشخصی برای برخورد با متکدیان ندارد

عضو شورای شهر یزد هم با بیان اینکه بیش از یک ماه است که از طریق مرکز مانیتورینگ کنترل ترافیک شهرداری، وجود متکدیان در تقاطع ها رصد می شود گفت: بعد از مشاهده برای جمع آوری آن ها اقدام می شود.

فخرالسادات خامسی اظهار داشت: بعد از جمع آوری، متکدیان کمتر از ۱۸ سال به بهزیستی سپرده می شوند همچنین اگر خانواده داشته باشند با تعهد، تحویل خانواده ها داده می شوند.

وی ادامه داد: در خصوص متکدیان بیش از ۱۸ سال هم خلأ قانونی وجود دارد و دادگستری برای برخورد با آن ها راهکار مشخصی ندارد به همین دلیل با مکاتبه شهرداری و دادگستری مقرر شد در دادگستری کمیته ای تشکیل شود و درخصوص این خلأ قانونی تصمیم گیری شود.

خامسی افزود: کمک به نیازمندان باید از مسیرهای صحیح دنبال شود تا به دست جامعه هدف واقعی برسد و مردم باید کمک‌های خود را به صورت درست و از طریق نهادهای حمایتی که به آنها اطمینان دارند  به دست فقرا و نیازمندان برسانند.

 انتهای پیام/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز