خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صمت فارس مطرح کرد؛

صادرات انجیر و انار در اولویت باشد/ 15 میلیون دلار صادرات انجیر طی هشت ماه امسال

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۷۸۶

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: صادرات غیرنفتی علاوه بر افزایش ظرفیت اشتغال، بستری جهت ارزآوری به کشور است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا ایزدی در جلسات میزملی انار و انجیر در شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی دولت در سال ۱۴۰۱ بحث افزایش صادرات محصولات غیرنفتی بوده و امسال شاهد افزایش ظرفیت ۳۰ درصدی صادرات بوده ایم و در استان فارس نیز این موضوع حادث شد.

ایزدی با اشاره به بزرگترین انجیرستان دیم و ارگانیک جهان در شهرستان استهبان، گفت: "انجیر" یکی از محصولات برند استان و کشور در زمره تولیدات غذایی انجیر است و در ۸ ماهه امسال ۱۵ میلیون دلار صادرات محصول انجیر به وزن ۵ هزار تن از این شهرستان را داشتیم که نقش موثری در اقتصاد پایدار کشور و همچنین پتانسیل خوبی در جهت رشد و شکوفایی شهرستان موثر واقع بوده است.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی موتور محرکه بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ است و دارای نقش قابل توجه در اشتغال زایی است، خاطرنشان کرد: با وجود امکانات و منابع بالقوه موجود، لزوم توجه ویژه برای ارتقای این بخش از صادرات ضروری به نظر می‌رسد.

صادرات انجیر و انار در اولویت باشد/ 15 میلیون دلار صادرات انجیر طی هشت ماه امسال

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تصریح بر اینکه دولت حلقه واسط بین صادرکنندگان و کشور‌های هدف است، یادآور شد: سازمان توسعه تجارت بعنوان تسهیلگر امور مربوط به صادرات کشاورزان عمل می‌کند و قوانین و مقرراتی که با توجه به شرایط مختلف در جهان و کشور ایجاد و موجب اختلال در امر صادرات  و واردات می‌شود را با برگزاری جلسات رسیدگی و مسائل و مشکلات را مرتفع می‌کند.

 ایزدی اضافه کرد: عملکرد صادرات استان بر اساس واحد‌های منتخب در ۸ ماهه سال جاری به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار و از نظر وزنی معادل ۱.۴ میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۲۳ درصد و از نظر وزنی ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به صدور اولین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس در شهرستان فسا، بیان کرد:  از ابتدای امسال آلومینیوم با ۳۲۸ میلیون دلار صادارت  رشد ۶۵ درصدی؛ شمش فولاد با ۳۱۳ میلیارد دلار صادرات؛ سیمان ۱۹.۵ میلیون دلار و بخش کشاورزی ۲۴.۵ میلیون دلار رشد داشتیم.

رئیس سازمان صمت فارس گفت: همچنین در هشت ماه امسال ۳ هزار و ۴۲۴ فقره ثبت سفارش به ارزش ۱ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار داشته‌ایم که ۲ هزار و ۲۲۵ فقره ثبت سفارش‌ها مربوط به واحد‌های تولیدی و یک‌هزار و ۱۹۸ فقره بخش بازرگانی بوده که این عدد بسیار قابل توجه و خوبی است.

ایزدی صادرات را محور توسعه قلمداد کرد و گفت: این مهم نمایانگر ابعاد پراهمیت این مقوله به مثابه نیروی مولد برای توسعه پایدار اقتصادی است که این خود نقش و اهمیت صادرات کشاورزی را در کنار صادرات سایر کالاها برای گسترش صادرات غیرنفتی کشور روشن می‌سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان فارس رتبه اول تولید انجیر و انار در کشور را دارد گفت: استراتژی، اهداف، سیاست و اولویت برنامه ریزی سازمان، تسهیل، حمایت از صادرکنندگان و حضور مستمر این دو محصول در بازار‌های هدف صادراتی است.

 ایزدی با اشاره به این محصولات استراتژیک اضافه کرد: تهیه، تولید، توزیع، حفظ، نگهداری و بسته بندی مناسب این کالا‌های ارگانیک متناسب با ذائقه و سلیقه مشتریان در رقابت با بازار‌های جهانی نیز در توسعه امر صادرات و ارزش افزوده از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.

رئیس سازمان صمت استان فارس همچنین به شکل‌گیری و فعالیت تعاونی مردمی در سه شهرستان لار، لامرد و مهر در بخش صادرات اشاره و بیان کرد: در راستای برنامه ریزی و بررسی مشکلات و راهکار‌های رفع موانع صادرات باغداران و انجیرداران برای سومین بار جلسه‌ای در قالب میز انجیر و انار در شهرستان استهبان و نی‌ریز با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و هیئت همراه تشکیل و تصمیماتی در این راستا اتخاذ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز