خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد؛

طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری یکی از اولویت‌های کشور در زمینه تأمین آب

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۸۰۷

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری یکی از اولویت‌های کشور در زمینه تأمین آب نسل آتی در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اهمیت تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب در کشور و به طور ویژه در استان فارس در جلسات مختلف با سران قوا به این موضوع تاکید می‌شود تا با بهره‌گیری از منابع درآمدی پایدار و بکارگیری مشارکت‌های اجتماعی و همچنین جذب سرمایه از دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی بتوانیم در دستیابی به اهداف ترسیم شده مدنظر به نقطه مطلوبی برسیم.

به گزارش ایلنا، محمدجواد عسکری در نشست مشترک با رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور و رئیس سازمان آز منطقه‌ای فارس با تاکید بر اینکه تامین اعتبارات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی یکی از راهبردهای اساسی و مشخص توسعه‌ای مدنظر مجلس یازدهم محسوب می‌شود، مطرح کرد: در قانون بودجه سال جاری اختیارات قابل توجهی به سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور داده شد تا از این فرصت قانونی بتوانند نسبت به برنامه‌ریزی‌های مرتبط با درآمدهای اقتصادی اقدام کنند.

عسکری اضافه کرد: با توجه به استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در سالیان گذشته و خشکسالی‌های اخیر یکی از راهکارهای هدفمند عبور مناطق خشک و بعضا بحرانی کشور با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری امکان‌پذیر است.

نماینده داراب و زرین‌دشت در رابطه با اهمیت تامین آب مورد نیاز و برداشت بهینه از آن اشاره کرد و گفت: باید در تعیین الگوی مصرف آب در موارد مختلف طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی بشود.

 عباسعلی نوبخت، معاون وزیر و رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور هم در این نشست گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در راستای تعادل در چرخه هیدرولوژی یکی از راهبردهای مشخص ما در نقاط مختلف کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای آشتی با طبیعت باید فرهنگ‌سازی بشود، افزود: تعامل با طبیعت باید به صورت هدفمند و با محوریت دستگاه‌های فرهنگی باشد تا بتوانیم سیاست‌های مرتبط با حوزه کاری را عملیاتی کنیم.

نوبخت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در پیشبرد سیاست‌ها و راهبردهای کلان سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور را یک اولویت دانست و گفت: بکارگیری ظرفیت‌ علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌های شیراز باید به صورت جدی و با نگاه و رویکرد توسعه‌گرایانه و با مشارکت مراکز پژوهشی در راستای دانش‌بنیان کردن اقدامات اجرایی باشد.

سیاوش بدری، رئیس شرکت آب منطقه‌ای استان فارس هم کمبود آب را یکی از چالش‌های امروز جوامع بشری دانست و گفت: توازن بارش‌ها به جهت زمانی و مکانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما باید با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف توسعه‌ای بتوانیم در تغدیه سفره‌های زیرزمینی آب به یک نقطه مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مطالعاتی متعددی در نقاط مختلف کشور در دست تهیه است، افزود: برداشت بی‌رویه آب و خشکسالی‌های اخیر کشور را در وضعیت نامناسبی قرار داده که بایستی با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نسبت به جبران این مسئله اقدام کرد.

بدری در رابطه با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری توسط سازمان آب منطقه‌ای در نقاط مختلف استان فارس، اعلام کرد: بیش از ۸۰ طرح آبخیزداری در دست اجرا یا به بهره‌برداری رسیده‌اند که این اقدام یکی از راهکارهای وزارت نیرو پس از پایش و رصد وضعیت منابع آبی نیز عملیاتی شده است.

رئیس شرکت آب منطقه‌ای فارس وضعیت دشت‌های این استان را نامطلوب دانست و در این باره گفت: ۹۰ درصد از دشت‌های ما در وضعیت بحرانی قرار دارند که بایستی در این راستا چاره‌اندیشی و بر اساس برنامه‌ مدون و مشخص اقدام کرد. این مقام مسئول در پایان با تصریح بر اینکه اصلاح الگوی مصرف آب یک اقدام لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مصارف آب مربوط به بخش کشاورزی است که در این زمینه بایستی با تغییر الگوی کشت و اجرایی کردن سند ملی این الگو نسبت به کاهش مصرف آب نیز اقدام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز