خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنای فارس به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو) ؛

مطالبات دانشجویان دیده و شنیده شود/ برخی مسئولان به جای همدردی با دانشجویان هیزم بر آتش آن ها می‌ریزند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۵۶۹

عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز گفت: روز دانشجو دیگر تلنگری بر پیکره‌ دانشگاهی نیست؛ امروز دیگر دانشجوی مطالبه‌گر مصداق ندارد، سیل، روانی‌ است که اگر چه پیوندش را با مردم حفظ کرده است اما از خود، روحیه‌ انتقادی منحصربه‌فردی که استوار بر پایه‌های عمیق تئوریک و فلسفی باشد، نشان نداده است و این بزرگترین آسیب نظام دانشگاهی امروز ما است.

دانشجویان به شدت با خلاء گفتمانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند

مطالبه‌گر بودن و یا نبودن ما تاثیر برجسته‌ای بر امر سیاستگذاری عمومی ندارد

زهرا باشی عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز  نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» می افزاید: اینکه بگوییم جنبش دانشجویی در ایران همواره به گونه‌ای پیشروانه عمل کرده است و نقطه‌  آغازین سیاست‌ورزی‌های کلان، دانشگاه بوده است از تمامی جهات صحبتی خام به نظر می‌رسد؛ اما وجه تمایز جنبش دانشجویی با دیگر جنبش‌هایی که توسط اقشار طبقه  متوسط مدیریت می‌شود، همواره حفظ آوانگاردی و روحیه‌  انتقادی، بدون وابستگی‌های مادی و سازمانی است که این نقطه‌  قوت اگرچه در مقاطعی از جانب سیاست‌های دولتی خدشه‌دار شده و به عنوان دستاویزی برای وصول به اهداف دیگری به بازیچه درآمده است؛ اماهمچنان در میان تفکر آکادمیک نفس می‌کشد.

وی با بیان اینکه 16 آذرماه تداعی روزهایی است که دانشجو و دانشگاه با وجوه انتقادی عمیق و عصیانگریِ بی سابقه‌ای در فضای سیاسی زمانه‌ خود ظاهر شده‌اند، می گوید: امروز چنین فضا و دانشجو و دانشگاهی برای ما صرفا حالتی سمبلیک و نوستالژیک پیدا کرده است که هر ساله یاد و خاطرش را گرامی بداریم و بعد باز می گردیم به زیست رخوت‌آلود و به رکود کشیده و خالی از محتوای دانشجویی‌مان، چراکه دیگر دانشگاه‌های ما نه تنها سیاسی نیستند؛ بلکه در سیاست‌زده‌ترین حالت ممکن قرار دارند و به شدت با خلاء گفتمانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

عضو کمیته‌ناظر بر نشریات دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه مطالبه‌گر بودن و یا نبودن ما تاثیر برجسته‌ای بر امر سیاستگذاری عمومی ندارد، ادامه می دهد: دانشگاه از درون خالی از محتوا شده و از بیرون چنان از آن اهمیت‌زدایی صورت گرفته است که دیگر تشخیص فعل دانشگاهی از غیر دانشگاهی دشوار به نظر می‌رسد.

وی عنوان می کند: زمانی دانشگاه در معنای محدود آن هم که شده، جریان‌سازی می‌کرد و به پشتوانه‌  تئوریک خود وفادار بود اما در شرایط فعلی و در امتداد چندین دهه دانشگاه از جهات سیاسی، مطبوعاتی، ریزش بدنه‌  دانشجوییِ دولتی، بحران‌های عمیق روانشناختی و سرخوردگی‌های پی‌در‌پی اجتماعی و اقتصادی دیگر نباید از ما انتظار داشت در فضایی سانتی‌ مانتال و بدون حرکت در این تونل زمان به بروز دغدغه‌های خود بپردازیم و از آسیب‌شناسی‌های بنیادین چشم‌پوشی کنیم.

عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز می گوید: دانشجو در مقام روشنفکر باید شخصیتی پیچیده و متشکل از ابعاد سطحی و عمیق به صورت توأمان باشد تا بتواند به گونه‌ای فرازمانی به تحلیل و واکاوی مسائل پرداخته و زمینه‌ساز حرکاتی روبه بهبود شود؛ اما کدام یک از دانشگاه‌های ما هنوز این چنین قشری را تربیت و به دامان جامعه می‌فرستند؟

این کارشناس ارشد علوم سیاسی بیان می کند: دانشگاه، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازخوانی عمیق مبانی و اصالت سنجی بدون سوگیری‌های ایدئولوژیک است؛ ما امروز با بحران‌های اجتماعی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم که تنها تشکل و تحزب، اندیشه‌ی اصیل و سیاست‌ورزی متناسب با اقتضائات زمانی فریادرس آنها است.

باشی معتقد است با الزامات جامعه‌ مدنی که از آن تنها تصویری بی‌رنگ‌ و رو بر چهره‌  سیاست داخلی ما مانده است نمی‌توانیم در فرآیند جهانی‌شدن و ابعاد آن، گزینشی رفتار کنیم.

او می گوید: نمی‌توانیم لفظ ابهام گونه‌ی آزادی را بپسندیم و فضای رسانه‌ای و گفت و گومحور را سانسور کنیم؛ نمی‌توانیم اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد را تحسین کنیم و 80 درصد جامعه، از جمله طبقه‌  متوسط، را به سمت فرودستی بکشانیم.

عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز خاطرنشان می کند: نمی ‌توانیم از حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی صحبت کنیم و در عین حال ابتدایی‌ترین حقوق‌شان را از آنان سلب کنیم.

وی می افزاید: روز دانشجو دیگر تلنگری بر پیکره‌  دانشگاهی نیست؛ امروز دیگر دانشجوی مطالبه‌گر مصداق ندارد، سیل، روانی‌ است که اگر چه پیوندش را با مردم حفظ کرده است اما از خود، روحیه‌  انتقادی منحصربه‌فردی که استوار بر پایه‌های عمیق تئوریک و فلسفی باشد، نشان نداده است و این بزرگترین آسیب نظام دانشگاهی امروز ما است.

 

حاکمان باید مطالبات دانشجویان را ببینند و بشنوند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه قطعا حاکمان باید مطالبات دانشجویان را ببینند و بشنوند، می گوید: اما نباید فراموش کرد که شکستن شیشه، اغتشاش، به هم ریختن سلف سرویس  و... جزو مطالبات و درخواست قشر دانشجو نیست.

علی رضا پاک فطرت در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه شنیدن صدای جوانان و دانشجویان امری بسیار مهم و ارزشمند است و مسئولان باید به حرف های این اقشار توجه کند، می افزاید: قطعا مسئولان باید به مشکلات این دو قشر رسیدگی کنند و فراهم کردن زمینه و شرایط مناسب جهت ادامه تحصیل این افراد در یک شرایط مناسب از وظایف اصلی هر مسئولی به شمار می رود.

نماینده شیراز و زرقان معتقد است دانشجویان باید با علم روز دنیا همگام پیش روند تا در آینده دولت بتواند زمینه دادن مسئولیت و فراهم ساختن کشور را به این قشر ارزشمند فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز موضوعاتی مانند افزایش هزینه های دریافت مدارک دانشگاهی و ممنوعیت مهاجرت دانشجویان در مجلس مطرح نشده است، می افزاید: بنده در جریان این دو طرح نیستم و درباره این طرح ها هم چیزی نشنیدم.

عضو کمیسیون آموزش در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا در حال حاضر با هزینه کردن دلارهایش از طریق رسانه‌های وابسته به خود به شایعه سازی روی آورده است، ادامه می دهد: قطعا هدف این‌ها براندازی نظام جمهوری اسلامی است و تمام اهداف آمریکایی ها در شعار معدود افراد داخلی مشخص است.

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه متاسفانه موضوعی که هنوز در مجلس مطرح نشده است توسط رسانه های بیگانه مطرح می‌شود، بیان می کند: بنده اطلاعی از مطرح شدن این طرح در دولت ندارم و قوه مجریه می‌تواند مکانیسم‌های اجرایی را بنویسد و مجلس دخالتی در امور وزارتخانه‌ها ندارد.

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به سخنان رئیس جمهور در وزارت علوم  مبنی بر اشتغال دانشجویان بعد از تحصیل ، می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر راه اندازی بیش از 800 شرکت دانش بنیان توانسته زمینه شغلی خوبی برای دانشجویان فراهم کند.

بگیر و ببندها راه به جایی نمی‌برد

نماینده  سابق شیراز و زرقان در مجلس هم با اشاره به اینکه دانشجو همانگونه که از اسمش پیداست به عنوان قشر پیشرو و توسعه گر در کشور به شمار می رود، می گوید: قطعا توجه کشور ها به قشر دانشجویان باعث می شود تا تمام کشورها به سمت پیشرفت گام بردارند.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با «ایلنا» و با بیان اینکه حاکمان و مسئولان باید به موضوعات رفاهی، خدمتی دانشجویان توجه کنند چرا که آینده متعلق به این قشر است، می افزاید: بی شک آینده به افرادی که هم اکنون سر کار هستند تعلق ندارد و دانشجویان هستند که آینده را از لحاظ مادی و معنوی می سازند و توسعه کشور بدون حضو دانشجویان توفیقی ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته بی مهری های زیادی به دانشجویان شده است، بیان می کند: شوربختانه زمانی که دانشجویان بدون درخواست هایی مانند دریافت پست، جایگاه و با نگاه پیشبرد اهداف توسعه ای کشور اعتراضاتی می کنند افرادی با تنگ نظری شرایط را برای دانشجویان دشوار می کنند.

وی می افزاید: اگر قرار بود با بگیر و ببند موضوعی درست شود حاکمان و حکومت های قبل قطعا این کار را انجام داده بودند و قطعا این گونه برخورد ها راه به جایی نمی برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با اشاره به اینکه قطعا مسئولان باید در کنار دانشجویان قرار گرفته و  به خواسته های معقول این قشر رسیدگی کنند ، بیان می کند: دانشجویان اسلحه ندارند که بخواهند افراد را تهدید کنند؛ این قشر با اعتراض به مسئولان خواسته های خود را بیان می کنند و فردی که توان حکمرانی داشته باشد نباید از اعتراضات دانشجویان هراس داشته باشد.

نماینده شیراز و زرقان در دور دهم مجلس  می گوید: بی شک باز شدن فضای دانشگاه توسط مسئولان باعث می شود که این قشر احساس آرامش داشته باشند و در نهایت منجر به قدم برداشتن دانشجویان برای پیشبرد کشور می شود.

رضایی با بیان اینکه بازداشت دانشجویان و در نظر گرفتن احکام برای این قشر شاید در کوتاه مدت تسکینی باشد اما عامل بازدارنده نیست،گفت: قطعا این نوع برخوردها نمی تواند دانشجویان را کنترل کند؛ تنگ شدن فضا برای دانشجویان و فراهم نکردن امکانات داخلی برای این قشر مانند ممنوع الخروج کردن آن ها پیام خوبی را به افکار عمومی مخابره نمی‌کند.

او در رابطه با رویکرد مجلس دهم به موضوعات دانشجویی و دانشگاهیان نسبت به مجلس فعلی می افزاید: متاسفانه برخی مسئولان نگاه مثبتی به دانشجویان ندارند و روحیه این افراد هم حتی دانشجویی هم نیست. مجلس دهم مشکلاتی داشت اما بسیاری از نمایندگان دوره دهم رفتارشان دانشجویی بود و بعد از گذراندن دوران داشنجویی مدرک گرفته بودند. این در حالی است که امروز برخی نمایندگان معلوم نیست برای دریافت مدرک دوران دانشجویی داشته‌اند یا خیر چرا که به راحتی دانشجویان را محکوم می کنند و به جای همدردی با دانشجویان هیزم بر آتش آن ها می‌ریزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز