خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی فارس:

اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین روی زمین مانده است/ شیراز به شهر دوستدار معلول تبدیل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۹۵۲

مدیر کل بهزیستی فارس گفت: برخی قوانین از جمله رعایت سهمیه ۳ درصدی اشتغال معلولین توسط ارگان های دولتی بهتر شده و در این باره قرار است لیست نهادهایی که رعایت نمی کنند اعلام شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا هوشیار  در نشست خبری همزمان با هفته معلولیت با انتقاد نسبت به عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین افزود: متاسفانه قانون تصویب شده، اما روی زمین مانده و این تاسف بار است.

وی بیان کرد: قرار است شیراز با فعالیت‌های گسترده ای در آینده به شهر دوستدار معلول تبدیل شود.

هوشیارگفت:  تصادف یکی از دلایل اصلی افزایش معلولیت ها اسا لذا انجام فعالیت های پیشگیرانه از جمله افزایش ایمنی جاده ها و  استاندارد سازی خودرو امری ضروری است.

مدیر کل بهزیستی فارس تصریح کرد: ۱۴۱ هزار و ۷۶۳ پرونده افراد دارای معلولیت در فارس داریم که بیشترین آن معلولین جسمی حرکتی هستند و معلولان شنوایی، ذهنی، بینایی و بیماران روانی مزمن به ترتیب جزو دیگر افراد معلول تحت پوشش قرار می گیرند.

وی با اشاره به تقسیم بندی معلولان به خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف عنوان کرد: این تقسیم بندی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تعیین می شود.

هوشیار همچنین به فعالیت ۹ مرکز شبانه روزی ویژه سالمندان، ۳ مرکز ویژه بیماران جسمی حرکتی ، ۹ مرکز بیماران روانی و مزمن و ۳۴ مرکز ذهنی شبانه روزی در فارس اشاره کرد و افزود: امسال در رابطه با وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی نیز ۲ هزار و ۱۷۰ دستگاه ویلچر خریداری و توزیع شده است.

مدیرکل بهزیستی فارس ادانه داد: همچنین یک هزار و ۸۲۰ سمعک خریداری شده است که  تا پایان سال توزیع می شود . 

هوشیار گفت: با وجود این خریدها باز هم بالای یک هزار نفر در فارس در انتظار ویلچر و بالای هزار نفر پشت نوبت سمعک  هستند.

به گفته وی درصورتی که با این سرعت  پیش برویم سال دیگر تعداد پشت نوبتی ها به صفر نزدیک می شود و  به هدف خود نزدیک می شویم.

  ۳۰ درصد در پرداخت مستمری ها افزایش داشتیم

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین به پرداخت مستمری معلولان اشاره و عنوان کرد:  ۳۰ درصد در پرداخت مستمری ها افزایش داشتیم و حداقل و حداکثر مستمری در حال حاضر ۵۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است و از خانوار یک نفره تا ۵ نفره به بالا را شامل می شود‌.

هوشیار به دیگر خدماتی که به معلولان داده می شود، پرداخت و عنوان کرد: هزینه مناسب سازی برای منزل مددجویان نیز از ۱۰ میلیون به  ۲۰ میلیون تومان رسیده و این میزان برای مناسب سازی خودروهای آنها نیز ۲۰ میلیون شده است.  

وی همچنین با اشاره به انجام غربالگری بینایی گفت: کودکان  ۳ تا ۶ ساله می توانند برای معاینه چشم به مراکز مربوطه  مراجعه کنند چراکه با وجود سلامت ظاهری ، ممکن است چشم  کودک مشکل داشته باشد و منتج به نابینایی او شود .

هوشیار خاطرنشان کرد: امسال ۹۸ هزار و ۸۴۰ کودک غربالگری بینایی شدند، که ۳ هزار و ۹۹۰ نفر مبتلا به اختلال بینایی شناسایی شد و همچنین تعدادی از چشم پزشکان خیر بطور رایگان کودکان شناسایی شده دچار تنبلی چشم را جراحی می کنند.

  مدیر کل بهزیستی فارس همچنین از اجباری شدن غربالگری شنوایی خبر داد و گفت: در این خصوص نیز تفاهم نامه ای با ثبت احوال منعقد شده است. 

وی همچنین با اشاره به پنهان و یا کتمان کردن معلولیت از سوی برخی والدین این کار را برای فرد دارای معلولیت فرصت سوزی دانست و افزود: برخی مادران سالهای طلایی آموزش های اولیه را از کودک معلول می گیرند و وقتی فرزندشان ۷ ساله می شود، توقع دارند به راحتی با دیگر بچه ها سر کلاس اول بنشیند که در این خصوص از والدین خواستاریم در حق فرزند معلول ظلم نکنند.

هوشیار یادآور شد: در چند رور گذشه فرهتگسرای ویژه معلولین راه اندازی شد که شهرداری از صفر تا ۱۰۰ مناسب سازی این  فرهنگسرا را تقبل کرد و بنا شده است پارک اطراف این فرهنگ سرا را نیز مناسب سازی شود.

وی افزود: در همین باره قرار است پارک هایی نیز در شمال ، جنوب شرق و غرب شیراز بطور کامل مناسب سازی شود. 

مناسب سازی تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد معابر برای معلولان 

در ادامه معاون توانبخشی بهزیستی فارس نیز گفت: کلیه دستگاههای دولتی موظف به مناسب سازی معابر هستند و حتی بازارها  سینماها و مراکز گردشگری باید این مسئله را رعایت کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۵۰ درصد دستگاه ها مناسب سازی داشته اند اما در مورد معابر وضع خوبی نداریم بطور کلی در این موضوع در استان شرایط مناسب نیست‌.

وی با اشاره به شناسایی ۴۰ خیابان پر رفت و امد ومهم شیراز به منظور بالا بردن سطح مناسب سازی ها توسط شهرداری در ماههای اینده گفت: شهرهاب استهبان و نی ریز شهر بدون مانع هستند و  قرار است زرقان نیز در این لیست قرار بگیرد.

همچنین  بال افکن؛ معاون اشتغال بهزیستی فارس نیز با ارایه گزارشی از ارایه خدمات تشویقی به کارفرمایان نسبت به بکارگیری معلولان در راستای اشتغالزایی  گفت: کارفرمایانی که نیروی کار معلول را مشغول به کار کنند از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف خواهند بود.

در ادامه حمیدرضا محمودیان معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس نیز با اشاره به فعالیتهای اورژانس ۱۲۳ گفت: کودک آزاری و همسرآزاری در صدر تماس به ۱۲۳ است.

محمودیان با اشاره به اینکه خرید از کودک کار نه تتها حمایت از آنها نیست، عنوان کرد: با این اقدام آیتده کودکان به خطر خواهد افتاد و بدید از رفتار هیجانی و احساسی پرهیز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز