خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتوبوسرانی مشهد خبر داد؛

کرایه اتوبوس در مشهد از سایر کلان‌شهرها کمتر است/ متوسط زمان رسیدن اتوبوس ۵ دقیقه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۳۸۹

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با اکثر کلان‌شهرهای کشور پایین‌تر است و مطابق نتایج نظرسنجی که در پایان سال ۱۳۹۹ انجام‌شده است شهروندان بالاترین میزان رضایت از کرایه پرداختی را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی‌اصغر نیشابوری در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در حال حاضر هزار و ۷۳۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس با میانگین عمر ۸ تا ۹سال در ناوگان وجود دارد که از این تعداد ۹۳۴ دستگاه اتوبوس سازمانی و ۴۰۰ دستگاه مینی ‎بوس و ۳۹۶ دستگاه نیز متعلق به بخش خصوصی است؛ همچنین تعداد ۷۴۰ دستگاه از ناوگان فرسوده هستند.

وی بابیان اینکه ۱۶۶ خط اتوبوس در مشهد فعال است اظهار کرد: از این تعداد ۹۷ خط‌سازمانی و ۶۹ خط در اختیار بخش خصوصی است، از این تعداد ۱۱۳ خط با ۹۰۴ دستگاه اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای فعال هستند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد تصریح کرد: طول کل شبکه خطوط اتوبوسرانی دو هزار و ۷۴۵ کیلومتر، طول مسیرهای ویژه ۲۲.۴ کیلومتر و متوسط سرعت ناوگان در خطوط ۱۸.۲ کیلومتر بر ساعت درنظر گرفته شده و بر اساس برآوردها متوسط زمان انتظار مسافران در ایستگاه ۵ دقیقه است.

نیشابوری ضمن اشاره به اینکه به‌طور متوسط ۹۲۲ هزار و ۲۱۴ سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود اضافه کرد: از این تعداد به‌طور متوسط روزانه ۷۷۴ هزار و ۶۶۰ تراکنش (استفاده از من کارت) انجام می‌شود و ۱۶ درصد نیز فاقد تراکنش هستند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص صرفه جویی اقتصادی این سازمان نیز گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و کمبود تعدادی از قطعات ناوگان در داخل کشور یا هزینه چشم گیر این قطعات، کارکنان حوزه فنی در سازمان اتوبوسرانی با استفاده از توان داخلی، بومی‌سازی سازی ۲۰۰ قطعه با رویکرد مهندسی معکوس با صرفه جویی ۲۲۰ میلیارد ریالی در سال گذشته و ۲۵۰ میلیارد ریالی در سال جاری اجرا کرده‌اند؛ این قطعات در سال چندین بار در ناوگان استفاده می شود.

وی به نیروی انسانی فعال در سازمان اتوبوسرانی اشاره و خاطرنشان کرد: درمجموع ۴ هزار و ۲۸۴ نفر شامل اتوبوس‌رانان، نیروهای فنی، عملیاتی، انتظامی و ..در اتوبوسرانی فعال هستند که دو هزار و ۹۷۱ نفر از آنان در بخش خصوصی فعالیت دارند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص شبکه فروش و شارژ من کارت نیز گفت: در حال حاضر ۳۰ باجه فروش و شارژ من کارت، ۲۰۰دستگاه‌ خودکار شارژ من کارت و هزار و ۱۷ فروشگاه‌های عامل شارژ من کارت در نقاط مختلف شهر و پایانه‌ها فعال هستند.

نیشابوری بابیان اینکه سه هزار و ۵۹۲ ایستگاه اتوبوس در شهر مشهد وجود دارد خاطرنشان کرد: تعداد هزار و ۷۰۹ ایستگاه مجهز به سایبان هستند که در کنار ۱۸ پایانه متمرکز و ۱۷ پایانه حاشیه‌ای(خطی) به زائران و مجاوران خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین سازمان اتوبوسرانی دارای ۸ توقفگاه و یک تعمیرگاه اصلی برای توقف اتوبوس‌ها و تعمیر و نگهداری است.

وی به میزان سفر (تراکنش) انجام‌شده طی ۱۰سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار متوسط تعداد مسافر روزانه (تراکنش) در سال ۹۲ یک‌میلیون و ۵۲۱ هزار و ۶۱ سفر، سال ۹۳ یک‌ میلیون و ۲۵هزار و ۴۸۵ سفر، سال ۹۴ نهصد و ۹۹ هزار و ۱۹۳ سفر، سال ۹۵ نهصد و ۶۱ هزار و ۸۰۹ سفر، سال ۹۶ هشتصد و ۶۷هزار و ۸۱۴ سفر، سال ۹۷ هشتصد و ۳۴هزار و ۷۲۵ سفر، سال ۹۸ هفتصد و ۸۵هزار و ۵۰ سفر، سال ۹۹ چهارصد و ۶۲ هزار و ۹۱۲ سفر، سال گذشته ششصد و ۱۹ هزار سفر و در سال جاری هفتصد و ۷۴ هزار و ۶۶۰ سفر(تراکنش) انجام‌ شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص بهای تمام شده هر سفر نیز گفت: در حال حاضر ۷ هزار و ۲۳۱ تومان است که ۶هزار و ۲۳۱ تومان معادل ۸۶.۲ درصد توسط شهرداری و هزار تومان معادل ۱۳.۸ درصد توسط مسافر پرداخت می‌شود.

نیشابوری به نرخ‌‎گذاری کرایه اتوبوس متناسب با سایر شیوه‎‌‎های حمل‎ ونقل همگانی اشاره و اظهار کرد: نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با اکثر کلان‌شهرهای کشور پایین‌تر است و مطابق نتایج نظرسنجی که در پایان سال ۱۳۹۹ انجام‌شده است شهروندان بالاترین میزان رضایت از کرایه پرداختی را داشته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر متوسط نرخ کرایه اتوبوس در شهرهای تهران ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال، اصفهان ۱۲هزار و ۵۰۰ریال، تبریز ۱۳هزار ریال، شیراز ۱۱ هزار و ۵۰۰ ریال، اراک ۱۰هزار ریال و شهر کرج نیز ۱۲ هزار ریال است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص استفاده از ناوگان برقی در خطوط اتوبوسرانی مشهد نیز خاطرنشان کرد: سفارش ساخت یک دستگاه اتوبوس برقی با همکاری شرکت گروه مپنا داده‌شده و در حال گذراندن استانداردهای لازم به منظور پلاک گذاری است.

نیشابوری ادامه داد: همچنین یک ایستگاه شارژ برقی نیز در پایانه امام رضا(ع) بر مبنای مطالعات انجام‎ شده توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا(مکو) طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اکنون نیز مطالعات امکان‌سنجی و طراحی برقی سازی ناوگان خط یک سامانه اتوبوس تندرو (BRT) مشهد در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد بر ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تأکید و خاطرنشان کرد: میانگین عمر هزار و ۷۳۰ دستگاه انواع ناوگان فعال خطوط حال حاضر اتوبوسرانی برابر ۸ تا۹ سال است درحالی‌ که مطابق استانداردها میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی ۵ سال و سن فرسودگی ۱۰ سال تعیین‌ شده است که با این حساب اکنون تعداد ۷۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان فرسوده هستند.

نیشابوری تصریح کرد: با توجه به فرسودگی این تعداد اتوبوس خرید و توسعه ناوگان را در دستور کار‌ قرارداده‌ایم و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ اتوبوس، سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ دستگاه، سال ۱۴۰۳ حدود ۲۶۰ دستگاه و سال ۱۴۰۴ نیز ۲۶۴ دستگاه و جمعاً هزار و ۲۴ دستگاه اتوبوس نوسازی خواهند شد.

وی به ارائه خدمات در خطوط سامانه اتوبوس تندرو مشهد BRT اشاره و اضافه کرد: خط یک BRT از پایانه امام رضا(ع) به پایانه طبرسی به طول ۱۴ کیلومتر با ۸۷ دستگاه اتوبوس سه محور با متوسط روزانه ۹۸ هزار تراکنش و خط۳ BRT از انتهای خیابان بسکابادی به پایانه الهیه به طول ۳۰ کیلومتر با ۷۵ دستگاه اتوبوس سه محور و متوسط روزانه ۱۰۲هزار تراکنش به زائران و مجاوران خدمات‌رسانی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد گفت: در مجموع ۸۰.۷ درصد از مساحت مناطق شهرداری (به‌استثناء لبه‌های غیرقابل نفوذ) به مساحت ۱۹۸.۲ کیلومترمربع تحت پوشش شبکه اتوبوسرانی است.

نیشابوری به ارائه خدمات هوشمند به زائرین و مجاورین اشاره و اظهار کرد: پایش مستمر تمامی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه موقعیت‌یاب هوشمند(AVL)، پرداخت کرایه در تمامی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه پرداخت کرایه هوشمند(AFC)، امکان شارژ کارت‎ های شهروندی (من کارت) از طریق دستگاه‌های شارژ خودکار (Cashless) و باجه‌های سطح شهر و نرم‌افزار موبایلی پی پاد، راه‌اندازی سامانه موبایلی مسیریابی هوشمند (نقشه همراه مشهد و اپلیکیشن شهر من)،راه ‎اندازی سامانه پیامکی ارتباط با شهروندان (شماره خطوط عبوری، زمان رسیدن اتوبوس، مسیر خطوط، شرکت در نظرسنجی، ارسال پیشنهادت و انتقادات و ...بخش از اقدامات سازمان در حوزه هوشمند سازی است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در ادامه به اهم اقدامات این سازمان در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: در حوزه تأمین ناوگان پیگیری در خصوص تخصیص اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی برای خرید اتوبوس، پیگیری دریافت یارانه بلیت (کمک دولت)، پیگیری استفاده از تبصره ۱۸ برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و عقد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه میدل باس انجام‌شده است.

نیشابوری تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که به‌صورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم اختصاص هزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهوری ارسال جاری است؛ همچنین استفاده از کمک دولت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی که برای شهرها از طریق تهاتر نفت درنظر گرفته شده است نیز مدنظر قرار دارد.

وی به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد طی یک سال و نیم گذشته اشاره و خاطرنشان‌ کرد: از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و میدل باس با اعتباری بالغ‌ بر ۳ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال خریداری و به ناوگان افزوده‌شده است و در کنار آن ۹۱دستگاه اتوبوس نیز بازسازی‌شده است.

نیشابوری ادامه داد: راه‌اندازی سامانه هوشمند کسر کرایه از طریق QR در چهار خط سازمان به‌صورت آزمایشی، نصب تابلوهای نسل جدید هوشمند زمان رسیدن اتوبوس در ۱۰ ایستگاه سطح شهر، به‌روزرسانی سامانه اعلان صوتی نام ایستگاه‌ها داخل ناوگان، به‌روزرسانی سامانه اعلام زمان تقریبی رسیدن ناوگان به ایستگاه با تجهیز تابلوهای ترافیکی ایستگاه‌ها به کد، به‌روز رسانی نرم‌افزار موبایلی نقشه همراه مشهد و شهر من از دیگر فعالیت‌های سازمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان وجود دارد که باید به ۲هزار دستگاه برسد. امیدواریم با توافقات و قرادادهای خرید اتوبوس و مینی بوسی که بسته شده قبلا از پایان نیمه اول سال ۱۴۰۲ بتوانیم به دوهزار ناوگان مورد نیاز دست پیدا کنیم.

نیشابوری ادامه داد: در راستای نوسازی ناوگان طی دو ماه گذشته ۸۰ اتوبوس بخش خصوصی از ناوگان خارج و اتوبوس‌های نو جایگزین آنها شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز