خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

وزیر نیرو در حل مشکلات آبی سیستان فرصت سوزی می کند/ بند کمال خان اصلی ترین مانع تحقق حقابه سیستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۲۰۵

نماینده مردم سیستان گفت: دولت و برخی وزرایش برای حل مشکلات مردم سیستان فرصت سوزی می کنند و توضیحی برای فرصت سوزی هایش در مقابل مردم سیستان نمی دهند. بودجه هم دارند، همه می گویند ما کار را انجام می دهیم اما احساس می کنم مسئولان پاس کاری می کنند و هیچ کس کاری نمی کند.

حبیب الله دهمرده در گفت و گو ایلنا اظهار داشت:معاهده دلتا که در دهه 50 بین ایران و افغانستان منعقد شد، یک معاهده بین‌المللی و قانونی است که ضمانت اجرایی دارد، بر اساس این توافق، افغانستان باید سالانه 820 میلیون متر‌مکعب از حق‌آبه هیرمند را به ایران بدهد که در سال‌های اخیر این اتفاق نیفتاده است.

دهمرده عنوان کرد: اصلی ترین مانع تحقق حق آبه منطقه سیستان بند کمال خان است. چرا که این بند ساخته آمریکا، اسرائیل، انگلیس و آل سعود است و هدف از طراحی و ساخت آن خشک کردن سیستان و تخلیه جمعیت از این منطقه است. افغانستان با بستن بند کمال خان در نزدیکی مرز ایران باعث شده آب مازاد از سیل به شوره زاری به نام «گودزره» بریزد و آب وارد ایران نشود‌ .

وی افزود: آب وجود دارد اما افغانستان حقابه ایران را به‌رغم مکاتبات و مذاکرات انجام شده تابه حال نداده است. امسال تقریبا 10 میلیون متر مکعب آب از سیل و سرریز وارد ایران شده در حالی که چاه نیمه ها یک و نیم میلیارد متر مکعب آب ذخیره می کند.

4 راه حل اجرایی برای نجات مردم سیستان 

وی‌ گفت: نجات مردم منطقه سیستان از وضع موجود چند راه حل دارد که همه هم اجرایی است . اولین مورد این است که موضوع آبهای ژرف بعد از مدت ها کار کردن نتیجه داده و سه حلقه چاه به عنوان اولین چاه ها در ایران، در منطقه سیستان ایجاد شده و همه اش جواب داده است.

نماینده مردم سیستان گفت: مسئولان گفته اند که 10 حلقه چاه جدید می زنیم که وزارت نیرو معتقد است با این 10 حلقه چاه چالش های آب شرب سیستان برطرف می شود. بر همین اساس ردیف بودجه 96 را گرفتیم و اولین، دومین‌ و سومین چاه ژرف ایران در سیستان ایجاد شد. چاه های آب ژرف گزینه ای است که در کشور خودمان وجود دارد و به کسی هم مربوط نیست چند سال هم مطالعه کردیم و خوشبختانه جواب داده است.

وی در ادامه گفت: گزینه بعدی برای حل چالش های آبی، انتقال آب از دریای عمان به صورت همزمان با ایجاد ‌چاه های آب ژرف است. مجلس در سال 1400 به این پیشنهاد من هم رای مثبت داد و تصویب کرد که برای اولین برای در تاریخ ایران، تبدیل به یک  قانون شد.

وی گفت: بر اساس این مصوبه، دولت مکلف می شود انتقال آب از دریای عمان را به سیستان و بلوچستان انجام دهد که هم ردیف بودجه دارد و هم شروع به کار شده اما باید تسریع شود تا به اقیانوس های دنیا خودمان را وصل کنیم و دیگر این موضوع به آمریکا و انگلیس و ... هم ربطی ندارد.

نماینده مردم سیستان در ادامه گفت: مطلب سوم جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری چاه نیمه های سیستان است سالی 300 تا 400 میلیون متر مکعب آب تبخیر می شود که ردیف 6 ساله برایش گرفته ایم اما تا این لحظه وزارت نیرو اقدامی انجام نداده است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس  با تاکید بر اینکه حق‌آبه منطقه سیستان از رودخانه هیرمند باید به طور جدی مطالبه شود، افزود: دولت باید به موازات پیگیری جدی حق‌آبه پروژه انتقال آب دریای عمان، باروری ابرها و جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه‌ها، حفر چاه‌های ژرف در منطقه و سایر راهکارهای علمی را با رویکرد تامین منابع آبی پایدار برای سیستان دنبال کند.

نماینده مردم پنج شهر منطقه سیستان در این باره اظهار داشت: لازمه حل مشکلات آبی مردم سیستان و به تبع آن استان، اقدامات مثبت دولت است که متاسفانه هیچ کس کاری نمی کند. 

وی افزود: سئوال مردم و بنده به عنوان نماینده مردم این است که چرا وزیر نیرو فرصت سوزی می کند؟ چرا مسئولان قول می دهند  اما عملا کاری انجام نمی دهند؟

مسئولان پاس کاری می کنند

حبیب الله دهمرده اذعان داشت: دولت توضیحی برای فرصت سوزی هایش در مقابل مردم سیستان نمی دهد. بودجه هم دارند، همه می گویند ما کار را انجام می دهیم اما احساس می کنم مسئولان پاس کاری می کنند و هیچ کس کاری نمی کند.

وی عنوان کرد: 100 درصد وزارت نیرو در مشکلات مردم سیستان مقصر است و من از رهبری، ریاست جمهور، وزارت نیرو و مسئولان سوال دارم و اگر نخواهند کاری برای حل مشکلات مردم استان کنند من به صورت رسمی در صحن علنی مجلس پرسش خواهم کرد .

انتهای پیام/
فائفه راغی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز