خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

در حال حاضر ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی در کشور کمتر از ۵ هکتار وسعت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۳۶۷

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از مصیبت های موجود در حوزه کشاورزی اراضی خرد است، اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی در کشور کمتر از ۵ هکتار وسعت دارد.

به گزارش ایلنا از خراسان شمالی، علیرضا مهاجر روز شنبه در جلسه طرح اصلاح الگوی کشت در بجنورد مرکز خراسان شمالی، با بیان اینکه اجرای طرح الگوی کشت از دهه ۵۰ در کشور مطرح است، گفت: علت اصلی آن این است که در یک سال سطح زیر کشت برخی از محصولات بالا می رود و قیمت آن ها کاهش می یابد و در یک سال سطح زیر کشت افزایش و قیمت آن ها کاهش می یابد و ما با کمبود و یا بیش بود برخی از محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

مهاجر ادامه داد: از سوی دیگر با شرایط خشکسالی نیز مواجه هستیم و این امر ضرورت اجرای الگوی کشت را بیشتر می کند و به همین دلیل مجلس تصمیم گرفت تا اجرای الگوی کشت را ابلاغ کند.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت را بر ۳ پایه برنامه ریزی کرده ایم، بیان کرد: الگوی کشت بر اساس نیاز، اقلیم و اقتصاد کشور برنامه ریزی شده است.

وی توضیح داد: ۷۰ درصد تولید کشور در بخش کشاورزی در حوزه زراعت است و از ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید شده، ۹۰ میلیون تن در حوزه زراعت است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر  ۹ تا ۹.۵ میلیون تن گندم نانوایی و ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی نیاز کشور است که در داخل تامین می شود و نیاز کشور به برنج ۳ میلیون تن است که از این میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید و مابقی وارد می شود.

وی با بیان اینکه تولیدات کشور بر اساس اقلیم در نظر گرفته می شود، افزود: در اقلیم نیز هوا، آب، خاک و نیروی انسانی در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه میزان مواد آلی موجود در خاک به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی آن بیرون کردن کاه و کلش از مزارع کشاورزی برای تامین علوفه مورد نیاز دام است و این امر سبب شده تا رطوبتی در خاک باقی نماند.

به گفته مهاجر، ۷۰ تا ۸۰ درصد از الگوی کشت به طور طبیعی در کشور در حال اجرا است و ما بر روی ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده برنامه ریزی انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: در واقع اختیار اجرای الگوی کشت با وزارت جهاد کشاورزی نیست؛ این وزارتخانه دبیری اجرای این طرح را برعهده دارد و وزارت کشور و استانداران هر استان محور اصلی اجرای این طرح هستند.

انتهای پیام/
امیرحسین ذکاء
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز