خبرگزاری کار ایران

معاون روابط کار اداره کل کار استان:

نرخ بیکاری کاشان ۵ درصد و استان اصفهان ۱۰ درصد است/عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی کاشان با مدیریت شرکت ایمدرو

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۲۵۵

معاون روابط کار اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، نرخ بیکاری کاشان در حال حاضر را ۵ درصد و استان اصفهان هم ۱۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، محمد مغزی در همایش تجلیل از مراجع حل اختلاف کار با راهبرد اشتغال و کارآفرینی افزود:آمار گیری هر ۴ سال یک بار یکی از روش های مرسوم  برای مشخص شدن میزان نرخ بیکاری توسط مرکز آمار کشور درشهرستان ها و آمار گیری فصلی ویژه استان ها  است که بر این اساس نرخ بیکاری کاشان در حال حاضر ۵ درصد  و استان اصفهان هم ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان تحت عنوان منطقه ایی صنعتی در کشور شناخته و مطرح بوده افزود: این در شرایطی است که میزان اشتغال در بخش صنعت تنها ۴۱ است و بخش های کشاورزی استان بیش از ۸درصد و خدمات ۵۱ درصد از سهم اشتغال را عهده دار هستند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از  فعالیت دوباره شورای سازش پیش از  رسیدگی هیات های تشخیص  به دعاوی کارگری و کارفرمایی برای کارگاه های بزرگ دارای تشکل های کارگری در سال جاری خبر داد.

مغزی با اشاره به ثبت بالغ بر ۳۱۷ هزار دادخواست دعاوی کارگری و کارفرمایی در کل کشور که بر اساس آخرین داده های مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت خانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی استخراج شده است، گفت: بیش از ۳۳ هزار پرونده در استان اصفهان ثبت شده که در واقع ۱۰ درصد از کل پرونده های کشور بوده، لیکن تامین  نیروی انسانی مورد نیاز و  بضاعت مالی مراجع  چندان  کیفی نیست.

وی تصریح کرد: برای رسیدگی و صدور رای این تعداد پرونده ۶۵۸ مرجع رسیدگی در کشور وجود دارد و سهم استان اصفهان فقط ۴۸ هیات تشخیص است که در مقایسه با پرونده های متشکله ناچیز بوده ودر واقع  تعداد مراجع استان اصفهان ۷ درصد از آمار مراکز رسیدگی کننده کشور است.

معاون روابط کار اداره کل استان اصفهان خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده در دیوان عدالت اداری به منظور اعتراض به آرای صادره به سبب راحت شدن مراحل شکایت در سامانه جامع روابط کار و دسترسی به دفاتر خدمات قضایی است.

وی ادامه داد: طی هفت ماهه نخست سال جاری ۷۷ درصد از آرای مراجع حل اختلاف شهرستان کاشان در دیوان عدالت اداری تاییدو این موفقیت  ناشی از دفاعیات مستدل و مستند اعضا هیات های رسیدگی کننده است. 

مغزی کاشان را جز شهرهای موفق  استان اصفهان در خصوص ایجاد صلح و سازش در پرونده های کارگری و کارفرمایی دانست که تا پنج سال قبل و پیش از ابطال فعالیت  شورا های سازش توسط دیوان عدالت اداری پیشگام شهرهای استان بود.

وی تاکید کرد: دستور العمل جدید راه اندازی مجدد شورای سازش فقط برای کارگاه های بزرگ دارای تشکل های کارگری است و برای رفع این مشکل به دنبال متمم های قانونی با هدف رفع این نقیصه هستیم.

افزایش ۱۵ درصدی آمار پرونده های سازشی

رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشان هم در این همایش با اشاره به رشد ۷ درصدی پرونده های ثبت شده سال جاری در مقایسه با  سال گذشته گفت: آرای صادره در هیات های رسیدگی کننده تشخیص ۵ درصد افزایش یافته و این در شرایطی است که آمار پرونده های سازشی ۱۵ درصد درهفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ بیشتر شده است.

محمدباغبانی افزود: تعداد پرونده‌های متشکله در دو شعبه حل اختلاف اداره کار کاشان هم رشد ۴ درصدی را شاهد بوده و تلاش های اعضا منجر به افزایش ۲درصدی پرونده های صلح و سازش و  کاهش ۲۵ درصدی نقض آرا در دیوان عدالت اداری را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی کاشان در سال ۱۴۰۰ و با سرمایه گذاری و مدیریت شرکت ایمدرو و در منطقه مشکات کاشان شروع شده اظهار داشت: فاز نخست این طرح در وسعت ۲۵۰هکتاری و سرمایه گذاری ۱۱۰۰۰هزار میلیارد ریالی در حال انجام است.

باغبانی تاکیدکرد: پیش بینی و مقدمات مجوز تاسیسات آب،برق و گاز منطقه انجام شده و با اجرای طرح برای ۲۰هزار نفر به شکل مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی  کاشان خاطرنشان کرد:  یکی از مهمترین چالش های پیش روی صنایع تولیدی منطقه کمبود نیروی کار است و برای رفع این مشکل بهره مندی از شرکت های دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی کاشان دارای اولویت است.

وی راه اندازی شورای صلح و سازش در اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان کاشان پیش از ابلاغ دستور العمل های لازم را تجربه ایی موفق دانست که می توان آن را به سایر شهر های استان و کشور تعمیم داد.

باغبانی تصریح کرد: حضور کارشناسان زبده و متخصص در این اداره و همچنین بهره مندی از نظرات معتمدین حوزه کار منجر به اعلام رضایت شاکیان در پرونده های بزرگ نظیر حوادث ناشی از کار شده است.

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز