خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

۱۸ گونه وحوش خراسان‌شمالی در معرض تهدید و انقراض قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۳۳۴

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۱۸ گونه از وحوش این استان در معرض تهدید و انقراض قرار دارند که در این‌باره اقدامات لازم برای صیانت و حفاظت از این گونه‌ها انجام می شود.

به گزارش ایلنا از خراسان شمالی، بهروز جعفری اظهار داشت: برخی گونه ها در معرض تهدید و انقراض جانوری بر اساس طبقه بندی فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت (IUCN) در سال ۲۰۱۷ در خراسان شمالی زیست می‌کنند که از بین این جانوران گونه زیبای یوزپلنگ از رده پستانداران در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یوزپلنگ گونه ارزشمند در استان است که در میاندشت شهرستان جاجرم زیست دارد و در سال های اخیر اقدامات خوبی برای صیانت و حفظ آهو به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ انجام شده و جمعیت این گونه گیاهخوار افزایش یافته است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: پلنگ، عقاب صحرایی، زرد پره سینه زرد، بالابان و کرکس مصری از جمله گونه های در معرض خطر انقراض هستند که در این استان زیست دارند.

جعفری خاطرنشان کرد: قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر، عقاب شاهی، عقاب دریایی پالاس، هوبره، میش مرغ، فاخته خاوری، قمری معمولی، لاک پشت آسیایی و ماهی زرده پر (اورنج) از جمله گونه های آسیب پذیر وحوش در استان هستند.

وی گفت: تدوین برنامه‌های ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت گونه‌های در معرض تهدید در حال اجرا است که بر اساس آن تنظیم برنامه‌ای منسجم از راهکارها و فعالیت‌های هدفمند با لحاظ کردن وضعیت کنونی گونه، ضرورت ها و اولویت‌ها در گستره پراکنش گونه‌ها منظور شده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: علاوه بر آن، شناسایی اکوسیستم های حساس و آسیب پذیر و شناسایی نقاط بحرانی در مناطق تحت مدیریت استان و تامین نیازهای تجهیزاتی آن مناطق در دست پیگیری است و تلاش داریم تا برای شناسایی زیستگاه های بکر و حساس و افزایش سطح مناطق تحت مدیریت مطالعه لازم انجام شود.

وی افزود: شکوائیه های رسیده درباره خسارات وارده از سوی حیات وحش شامل بررسی محل خسارت و آثار و علائم و رد پاهای به جا مانده از حیات وحش به منظور مدیریت گونه های آسیب رسان و کاهش تعارضات با جوامع محلی هم مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد.

جعفری گفت: تنوع زیستی در خراسان شمالی بالا است و این امر نشان از پایدار بودن امنیت برای حیات وحش دارد، این استان سرزمینی کوهستانی با دشت های حاصلخیز در میان دنباله رشته کوه های البرز یعنی آلاداغ و شاه جهان در جنوب و کپه داغ در شمال با اقلیمی مدیترانه‌ای است که مواهب طبیعی و چشم اندازهای بی‌نظیری در جای جای استان بوجود آورده است.

وی ادامه داد: اکنون ۵۱ گونه پستاندار معادل ۲۵.۹ درصد از کل پستانداران ایران، ۱۸۰ گونه پرنده معادل ۳۳.۳ درصد از کل پرندگان ایران، ۵۲ گونه خزنده معادل ۲۳.۲ درصد از کل خزندگان ایران و ۴ گونه دوزیست که ۲۰ درصد از کل دوزیستان ایران را شامل می شود در این استان زیست دارند.

انتهای پیام/
امیرحسین ذکاء
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز