خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری، تحقق عدالت و کاهش آسیب های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۷۵۷

کارشناس حوزه راه و شهرسازی مازندران گفت: بافت­ های ناکارآمد و فرسوده شهری بر کالبد بافت و فعالیت­ های اجتماعی و اقتصادی آن اثرگذار است و از این­ رو، پژوهش حاضر به بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری می تواند نقش بسیار بالایی بر عدالت اجتماعی در نقاط مختلف شهری و حاکم اجرایی داشته باشد.

 مسیح ناصحی در گفت و گوی اختصاص با خبرنگار ایلنای مازندران اظهار کرد: اجرای طرح باز آفرینی شهری می تواند تسهیل گر بافت ناکارآمد باشد و بازآفرینی بافت ناکارآمد همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در بر گرفته و به حل مشکلات می پردازد.

کارشناس حوزه راه و شهرسازی مازندران با اعلام اینکه با اجرای طرح بازآفرینی اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص یافته و بسته‌های حمایتی مناسبی ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: محلات هدف طرح بازآفرینی شهری، غیرمقاوم و آسیب‌پذیر هستند و برای توسعه کالبدی در محلات هدف، اجرای پروژه‌های مشترک با برخی دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص شهرداری در دستور کار است که بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرا توسط راه و شهرسازی و برخی توسط دستگاه متولی تامین می‌شود.

وی گفت: سند حاشیه نشینی استان با رویکرد اجتماعی از سال‌های قبل در دست تدوین و در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفت و اگر چه ساماندهی حاشیه نشینی یا سکونتگاه‌های غیر رسمی صرفاً در حیطه اختیارات اداره راه و شهرسازی نیست اما با کمک سایر دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های اجتماعی سند حاشیه نشینی زیر نظر استانداری مازندران و با دخالت دستگاه‌های دیگر در دست تدوین قرار دارد و با تدوین سند حاشیه نشینی خدمات رسانی به مناطق حاشیه نشین هم براساس این سند عملیاتی می‌شود.

این کارشناس حوزه راه و شهرسازی با اشاره به اینکه براساس کارشناسی های انجام شده حدود ۵ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای مختلف استان مازندران وجود دارد، یادآور شد: بازآفرینی شهری پایدار از مهمترین اهداف برنامه ششم توسعه و سند ملی راهبردی احیاء بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، توانمند سازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد و تشریک مساعی و هماهنگی دستگاه‌ها برای تحقق این امر لازم و ضروری است.

ناصحی افزود: تاکنون براساس اعلام کارشناسان این حوزه، تنها ۱۵ درصد مساحت بافت‌های فرسوده استان نوسازی شده است و این در حالی است که برخی از این ساختمان‌ها و بافت های قدیمی با اندکی بازسازی و مدیریت، قابلیت استفاده به‌عنوان موزه، گالری نقاشی، بازارچه صنایع‌دستی و یا با اخذ تمهیداتی قابلیت استفاده به‌عنوان سفره‌خانه‌های سنتی را داشته و می توانند مکان‌مناسبی برای اجرای طرح های گردشگری و جذب توریست و گردشگر باشند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مقوله مشارکت های مردمی در راستای بازآفرینی شهری پایدار گفت:  نقش آفرینی مردم و نهادهای مدنی مهمترین رکن در زمینه ارتقای زندگی در محلات هدف است که باید با همکاری همه جانبه مرد و مسوولان اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز