خبرگزاری کار ایران

درحوزه کشاورزی با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۳۴۹

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: در کشور با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، در گذشته تخصیص آب در بخش کشاورزی ۹۶ میلیارد مترمکعب بوده است.

به گزارش ایلنا، خیام نکویی اظهار داشت: امروزه روستاها مورد بی‌مهری قرار گرفتند، کانون‌های تولید در کشور در حال خالی شدن است، اکنون ۲۴ درصد جمعیت کشور در روستاها و ۷۵ درصد در شهرها زندگی می کنند، این یعنی تولیدکننده‌ها به مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند. 

وی با اشاره به قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی کشور، افزود: این مسئله یک چالش بزرگ برای بخش کشاورزی است، همچنین شاهد رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی نیستیم، ۷۰ درصد کشاورزان کشور بالای ۵۲ سال هستند که ۳۴ درصد آن‌ها مطلقا بی سواد هستند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، عنوان کرد: در گذشته تخصیص آب در بخش کشاورزی ۹۶ میلیارد مترمکعب بود که این عدد به ۷۲ میلیارد مترمکعب رسیده است، هر چه جلوتر می‌رویم محدودیت منابع آبی در کشور بیش‌تر می شود، همچنین پدیده جهانی تغییر اقلیم مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

نکویی بیان کرد: باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا عقب‌افتادگی های بخش کشاورزی در گذشته جبران شود، مسئله امنیت غذایی، مسئله درجه یک کشور است، بخش کشاورزی ۸۰ درصد غذای کشور را تامین می کند، اما مورد بی مهری واقع شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ میلیون تن افزایش تولید در حوزه کشاورزی داشتیم که ۴۰ درصد این افزایش ناشی از افزایش سطوح کشاورزی و مابقی ناشی از رسوخ دانش و فناوری است.

وی علت عدم موفقیت در حوزه کشاورزی را نداشتن اولویت در استان‌ها عنوان کرد و یادآور شد: اقداماتی که در بخش‌های تحقیقاتی صورت می گیرد، به علت نبود حمایت مورد استفاده بهره‌برداران قرار نمی گیرد، باید در حوزه کشاورزی  به سمت تحقیقات برویم تا ارزش افزوده محصولات افزایش پیدا کند، در استان‌ها محدودیت منابع مالی وجود دارد، اما اگر موضوعی در اولویت استاندار قرار بگیرد از آن حمایت می کنند.

نکویی با تاکید بر اینکه نیاز به تربیت کشاورز در کشور داریم، خاطرنشان کرد: ۴۲ هنرستان کشاورزی در کشور وجود دارد، باید فرزندان کشاورزان را به سمت تحصیل در این هنرستان‌ها سوق بدهیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه موافق توسعه کشاورزی در اراضی شیب‌دار نیستیم، گفت: کشت محصول در این اراضی تنها تا دو سال اول سودمند است، اما پس بارش خاک دچار فرسایش می‌شود و بنابراین کشت محصول در این اراضی مناسب نیست، ایران رتبه اول فرسایش خاک در کشور را دارد.

وی تاکید کرد: در کشور ایران هیچ محصولی به‌صورت تراریخته تولید نمی شود، در گذشته به صورت محدود و برای آزمایش محصول تراریخته در کشور تولید شد، اما برخی نهاده‌های دامی وارداتی استان مانند سویا و ذرت تراریخته هستند که به‌دنبال جایگزین کردن سایر نهاده‌های دامی مانند باقلا با این نهاده‌های تراریخته هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز