خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان فارس مطرح کرد:

بانک ها، بنگاه داری می کنند، نه بانک داری/ میزان مصارف و منابع بانکی در استان فارس، تراز مناسبی ندارد/ 50درصد تسهیلات کلان کشور را 5 نفر دریافت کرده اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۰۹۲

نماینده مردم سپیدان و بیضاء گفت: میزان مصارف و منابع بانکی در استان فارس، به هیچ عنوان تراز مناسبی ندارد و آمار مسئولان نیز متضاد است، به گونه ای که استاندار رتبه 28 و رئیس شورای هماهنگی بانک های استان رتبه 3 کشوری را اعلام می کند.

به گزارش ایلنا محسن علیزاده در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استانداری فارس و با حضور رئیس کل بانک مرکزی افزود: به نظر می رسد حتی دراین موضوع هم متاسفانه بانک ها با ادبیات خود که این روزها به شدت هم مورد انتقاد قرار گرفته است، این شاخص مهم را محاسبه و اعلام می کنند.

وی با انتقاد از رویه برخورد برخی بانک ها به خصوص بانک های خصوصی در نحوه محاسبه سود تسهیلات یادآور شد: تولید کننده، تسهیلات با نرخ 15 یا 18 درصد دریافت می کند، اما در زمان پرداخت، نزدیک 2برابر این نرخ برای او محاسبه می شود که نگرانی و ناراحتی بخش خصوصی و تولید از بانک های کشور را به همراه داشته است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم استان فارس، با بیان اینکه در این نشست به عنوان نماینده مردم، بخش خصوصی و تولید کننده های استان صحبت می کنم، افزود: این شیوه و فرمول محاسبه در بانک ها هم ما به عنوان نمایندگان مردم و هم تولید کنندگان و صنعتگران را نگران کرده است.این موضوع باید روشن شود و در زمانی که تولیدکننده و کسی که می خواهد کسب و کاری راه اندازی کند، به بانک مراجعه می نماید، مبلغ نهایی به او اعلام شود.

علیزاده با طرح این سوال که چرا بانک، جبران گرانی پول خود را از طریق تولید کننده در نظر می گیرد، خطاب به رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از تولیدکنندگان در همین استان که تسهیلات دریافت کرد ، با نرخ 43درصد در حال پرداخت اقساط آن است. این تولید کننده با پرداخت این نرخ تسهیلات دچار مشکلات زیادی در حرفه تولید خود خواهد شد و کسی هم پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه80 درصد از پرونده هایی که در ستاد تسهیل موانع تولید در استان فارس بررسی و تصمیم گیری می شود مربوط به مشکلات بانکی است که نیازمند بررسی علمی و دقیقی است، ادامه داد: 30درصد از منابع بانکی در اختیار بخش تولید است، به نظر می رسد باید حداقل 50درصد این منابع در خدمت تولید قرار گیرد تا بخشی از مشکلات آنها، حل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از بخشنامه های لحظه ای و بدون پشتوانه علمی و اجرایی، تاکید نمود: یکی از نگرانی ها و گلایه هایی مدیران بانکی همین بخشنامه هایی است که به صورت مرتب ابلاغ و یا ابطال می شوند. این مدیران اعتقاد دارند تا بخواهند خود را با بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی هماهنگ کنند، این بخشنامه کنسل و بخشنامه جدیدی صادر می شود.

علیزاده تاکید نمود: البته در این مدت اقدام های خوبی صورت گرفت، اما کافی نیست. صدور بخشنامه های آنی و خلق الساعه هم برای مدیران بانکی و هم برای گیرندگان تسهیلات مشکلات زیادی ایجاد کرده  که نیازمند چاره اندیشی فوری است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم فارس از اعمال فشار زیاد برخی بانک ها در رابطه با نحوه پرداخت تسهیلات و دریافت ضامن، علی رغم تاکید رئیس جمهور و بانک مرکزی انتقاد و تصریح کرد: این اعمال فشار بر مردم باید مدیریت و کنترل شود، بانک مرکزی در این زمینه وظیفه دارد و نیازمند اقدام های عملی و برخورد با بانک های متخلف است.

علیزاده تاکید نمود: اگر بانک ها را بخواهیم فقط واسطه وجوه در نظر بگیریم؛ این کاری که الان در بانک ها در حال انجام است را می توان وظیفه آنها دانست. اما اگر بانک ها را نهادی می دانیم که 97 درصد نقدینگی کشور را منتشر می کنند و وظیفه آنها هم حمایت از تولید است، این کارهایی که در حال حاضر بانک ها در کشور انجام می دهند، «بانک داری» نیست!بلکه «بنگاه داری» است.

وی با بیان اینکه 50درصد تسهیلات کلان کشور را 5 نفر دریافت کرده اند؛ افزود: این در حالی است که در همین منطقه ویژه اقتصادی فارس یک واحد تولیدی قریب یک هزار شغل تولید کرده و نیازمند 15 میلیارد تومان تسهیلات است و بعد از چند ماه پیگیری هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز