خبرگزاری کار ایران

مدیرکل استاندارد فارس خبرداد؛

فرآورده هاى غذایى و کالاهاى ساختمان در صدر تخلفات استاندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۳۷۹

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه در نگاه عرف علامت استاندارد را بیشتر متوجه کالا مى دانند ، گفت: استاندارد تنها محدود به تولید و صنعت نیست بلکه خدمات را هم در بر مى گیرد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدى رزمجو در نشست خبرى به مناسب روز جهانى و هفته ملى استاندارد با اشاره به اینکه با نظارت استصوابى و با همکارى سایر دستگاه ها تلاش مى کنیم نحوه و کیفیت استاندارد سازى را در چارچوب استاندارد تعریف کنیم، بیان کرد: در این راستا 155 پرونده تخلف از دستورالعمل هاى استاندارد طى نیمه اول امسال تشکیل و ارجاع شده است.

رزمجو تصریح کرد: حق مردم در خصوص فرآورده هاى تولیدى در سال 1401 در بحث مقیاس ها و اندازه شناسى را به عنوان یک طرح کشورى اجرا کردیم اما نتایج خوبى را شاهد نبودیم به گونه اى که حدود 42 درصد از نمونه هاى برداشت شده، با اعلام وزن و حجم روى لیبل منطبق نبود.

وى با اشاره به شعار امسال« چشم انداز مشترک براى جهانى بهتر »  با اشاره به اهمیت استاندارد و ارتباط آن با سلامت، ایمنى و آسایش جامعه و ارتقای کیفیت زندگى گفت: وظایف استاندارد فراسازمانى و در ارتباط با همه فعالیت ها است که یکى از برنامه هاى مهم سازمان در دوره تحولى جدید، تعامل بین دستگاهى است و تلاش خواهیم کرد که در تهیه و تدوین ضوابط استاندارد از همکارى دستگاه ها استفاده کنیم.

رزمجو با اشاره به شروع استاندارد سازى خدمات صنفى ابراز کرد: از این طریق هم خدمت دهنده و هم خدمت گیرنده از حقوق قانونى خود مطلع مى شوند و ما به عنوان مردم در کیفیت، ایمنى و سلامت سعى مى کنیم به حق ورود کنیم.

عمده تخلفات استاندارد

مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به صدور 82 پروانه صلاحیت، تمدید 197 پروانه صلاحیت، به تخلفات صورت گرفته طى شش ماه اول امسال در حوزه استاندارد اشاره و بیان کرد: در این بازه زمانى حدود 97 پرونده به مراکز شبه قضایى و 17 پرونده هم به دادسراها معرفى کردیم که عمده آنها شامل فراورده هاى غذایى و کالاهاى صنعت ساختمان است .

رزمجو افزود: به طور کلى در شش ماهه اول امسال 155 پرونده تخلف از سوى استاندارد فارس به مراکز شبه قضایى معرفى شده اند.

وى با اشاره به صدور 127 پروانه کاربرد علامت استاندارد جدید و 362 مورد تمدید پروانه طى شش ماه اول امسال گفت : در این مدت 17 پروانه کاربرد علامت صادر، 58 پروانه تمدید، 20 پروانه تعلیق و 184 پروانه هم ابطال شده است.

رزمجو همچنین در خصوص درج تاریخ تولید آینده بر روى بعضى از فرآورده هاى لبنیاتى و پروتئینى، عنوان کرد: از نظر استاندارد این مهم کاملا خلاف و غیر قانونى بوده و باید اقدام به جمع آورى کالا کرد کما اینکه برخى کارخانه هاى خارج از استان که در شمال کشور واقع شده اند بعضا بر روى بعضى از کالاهاى خود تاریخ تولید را با احتساب مدت زمان قرنطینه و طى مسیر براى روزهاى آینده درج مى کنند تا در زمان عرضه تاریخ روز داشته باشند لذا این عدم انطباق به عنوان تخلف قابل پیگیرد است.

 مهم ترین فعالیت استاندارد نظارت و رشد  کیفیت تولیدات داخلى است

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه در استانداردسازى خدمات برنامه هایى تدوین شده که با ذى نفعان مشترک در حال اجراست و نمونه بردارى، بازدید و کنترل فرآورده هاى تولیدى متناسب با استانداردها به طور مرتب در سراسر کشور انجام مى شود، یادآور شد: در عرصه هاى ملى هم مباحث مصرف انرژى، کیفیت سوخت، کنترل ایمنى و کیفیت ارزاق عمومى مردم با برنامه جلو مى‌بریم.

رزمجو با اشاره به اینکه متناسب با توسعه و رشد تولید محصولات دانش بنیان، فرآیند استاندارى براى روان سازى و استاندارد سازى این محصولات در دست تدوین است، ابراز کرد: از آنجاکه شرکت هاى دانش بنیان از فناورى هاى پیشرفته و علوم نوین استفاه مى کنند و به همین دلیل باید سازمان استاندارد خود را با آنها همگام کند.

وى تلاش براى ترویج کالاهاى ایرانى، مهم‌ترین فعالیت استاندارد را نظارت بر کیفیت تولیدات دانست و عنوان کرد: شاهد روند رو به رشد کیفیت تولیدات داخلى هستیم و میزان استفاده از کالاهاى تولید داخل در بخش هاى مختلف به دلیل توسعه صنعت و کیفى سازى، رشد داشته است.

رزمجو درباره نشان حلال در کالاى غذایى، آرایشى و بهداشتى گفت: این نشان سندیت دارد اما در خدمات معنا دار نیست و سازمان ملى استاندارد حدود 100 پروانه نشان حلال براى کالاها صادر کرده که 17 مورد از نشان ها به مربوط به اداره کل استاندارد  فارس بوده است.

مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به انعقاد تفاهم نامه هایى با دانشگاه هاى شیراز و آزاد و پارک علم و فناورى فارس و پیگیرى عقد تفاهم با دانشگاه علوم پزشکى شیراز تصریح کرد: محور همه این تفاهم نامه ها بحث علمى پژوهشى در عرصه استاندارد سازى و استفاده از توانمندى هاى سخت افزارى و نرم افزارى و دیگرى عرصه اجرایى است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز