خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی خوشنویسان کشور:

بداهه نویسی زمینه رشد و ترقی هنر خوشنویسی را فراهم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۰۳۴

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی خوشنویسان کشور گفت: بداهه نویسی با این روش که خوشنویس را از خلوت خود خارج کرده و او در جمع و در حضور سایر اساتید و هم‌ رشته‌ای‌های خود کتابت می‌کند این جریان هنر وی را با نوعی رشد و ترقی مواجه می‌کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قزوین، میرحیدر موسوی روز شنبه در جمع بداهه نویسان یک روزه خوشنویسان قزوین و استان‌های همجوار با عنوان «مشق صلوات» که در نگارخانه مهر حوزه هنری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در پایان این مراسم به ۱۰ هنرمند برگزیده و ۲۰ هنرمند جوایزی اهدا خواهد شد اما همین جوایز اندک هم نوعی ایجاد انگیزه برای نسل خوشنویسان خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی خوشنویسان کشور ادامه داد: نسلی که افت و خیزهای بسیاری دارد، همانگونه که غالب ریزش‌ها از همین نسل روی می‌دهد اما اگر این نسل با انگیزه در مسیر یادگیری خوشنویسی قرار گیرد می‌تواند وارد سطح یک خوشنویسی شود که در آن صورت است که هنرمندان در این هنر معنوی و اصیل ماندگار می‌شوند.

وی بر حمایت از نسل نیمه حرفه‌ای این رشته تاکید و تصریح کرد: برای خوشنویسان نیمه حرفه‌ای با تدابیر خاص و برنامه ریزی‌های شاخص باید انگیزه ارتقا فراهم شود.

این مسئول با اشاره به مزیت‌های بداهه‌نویسی در هنر خوش‌نویسی، افزود: اینکه خوشنویس بتواند سبک کتابت خود را به گونه‌ای تنطیم کند که در یک دوره زمانی ۴ ساعته اثری خلق کند، نوعی رشد و تجربه جدید برای وی محسوب می‌شود.

موسوی اضافه کرد: جریان برگزاری بداهه‌ نویسی در قزوین در سال‌های اخیر جایگاه مناسب خود را در میان هنرمندان پیدا کرده تا جایی که گذشته از بداهه‌ نویسی‌هایی چون مشق رمضان و مشق صلوات، مدت ۹ سال بود که بداهه‌ نویسی مشق اربعین هر ساله و در روز اربعین به شکلی مرتب، باشکوه و با حضور هنرمندان قزوین و سایر استان‌های دور و نزدیک و به طور تقریبی در سطحی ملی برگزار می‌شد.

به گفته وی، برگزاری هرچه باشکوه‌تر محافلی از این نوع در غنای هنر خوشنویسی استان بسیار تاثیرگذار بوده چنانکه اجرای زنده خوشنویسی امروز در سطح ملی و در انجمن خوشنویسان کشور و در سطح استادی نیز ضروری شده و اجرایی می‌شود.

موسوی با اشاره به مساله اقتصاد هنر، در مورد آثار عرضه شده در این رویداد هنری، اظهار کرد: می‌توان این آثار را با قاب، تذهیب و سیار موارد در اختیار دستگاه‌های سطح استان قرار داد تا از آن‌ها جهت هدیه به میهمانان خود به عنوان سوغات پایتخت خوشنویسی ایران و سایر اموری از این دست استفاده شود.

این هنرمند خوشنویس کشور در مورد داوری این رویداد، یادآور شد: داوری در حضور شرکت کنندگان و با بیان معیارها و ملاک‌های سنجش آثار انجام می‌شود تا شرکت کنندگان ضمن برخورداری از نظرات هیأت داوران، با نظرات تخصصی و کارشناسانه اساتید این رشته نیز آشنا شوند.

مسئول انجمن خوشنویسان استان در مورد پیشینه همکاری انجمن خوشنویسان پایتخت خوشنویسی استان و حوزه هنری قزوین با تمرکز بر سلسله رویدادهایی چون بداهه نویسی، گفت: ۱۱ سال است که کارگاه‌های حوزه هنری به شکل مرتب در واحد هنرهای تجسمی این مرکز برگزار می‌شود و در کارگاه‌ها نیز مباحث تئوریک و تخصصی متعددی توسط اساتید برجسته کشور طرح و سه دوره نیز در زمینه سبک شناسی خوشنویسی در حوزه هنری استان کارهایی انجام شد.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های برجسته و نام‌آوری چون استاد شکوهی، استاد گلکار و سایر استاتید از دل این کارگاه‌ها به جامعه هنری کشور معرفی شده‌اند، افزود: بخش آموزش در انجمن خوشنویسان روی می‌داد و بخش پژوهش نیز در حوزه هنری استان انجام می‌شد و این یک جریان مکملی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز