خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آبفای استان مطرح کرد؛

کمبود 2.5 متر مکعب بر ثانیه ای آب اصفهان در زمان پیک مصرف/ چاه های فلمن به طور کامل خشک شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۱۵۸

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از کمبود 2.5 متر مکعب بر ثانیه ای آب استان در زمان پیک مصرف خبر داد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، حسین اکبریان در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران  اظهار داشت: با توجه به این که ظرفیت اسمی تونل این سامانه 7.5 متر مکعب بر ثانیه، اما ظرفیت بهره برداری از آن 10 متر مکعب بر ثانیه است.

وی با اشاره به چالش های سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ افزود: امکان فرسودگی تونل 17 کیلومتری این سامانه وجود دارد؛ همچنین با توجه به کمبود 2.5 متر مکعب بر ثانیه ای در زمان پیک مصرف، پیش بینی سامانه های جایگزین از منابع آب حوضه و یا خارج از حوضه زاینده رود باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر عامل آبفای استان اصفهان با اشاره به کدورت آب ورودی به تصفیه خانه آب اصفهان در زمان جاری شدن سیل تابستان سال جاری افزود: همین مشکل سبب شد تا خروجی تصفیه خانه کاهش پیدا کرده و برخی از مناطق استان با کمبود و افت فشار آب مواجه شوند که خوشبختانه با تمهیدات پیش بینی شده بحران را پشت سر گذاشتیم.

 وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تامین فعلی آب در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ در سال جاری در حدود 14 متر مکعب بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته 500 لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده، اما در همین مدت ظرفیت تولید از محل آب های زیر زمینی در حدود 600 لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده است و چاه های فلمن نیز با ظرفیت 3.2 متر مکعب بر ثانیه، به طور کامل خشک شده اند.

اکبریان با بیان این که 89 درصد جمعیت تحت پوشش شرکت آبفای استان تحت پوشش یک سامانه آبرسانی قرار دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ سازی های صورت گرفته از سوی این شرکت در زمینه مدیریت مصرف، سرانه تولید آب 8 درصد و مصارف خانگی نیز 5 درصد کم‌تر از میانگین کشور شده است و تداوم اقدامات فنی، فرهنگی و قانونی به منظور مدیریت و کاهش مصرف آب امری الزامی است.

وی با بیان این که 98 شهر و 949 روستا با جمعیتی بیش از 4 میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند، تصریح کرد: از این تعداد، 58 شهر و 380 روستا با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 329 هزار نفر که 89 درصد از جمعیت تحت پوشش این شرکت را در بر می گیرند از سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ استفاده می کنند و 40 شهر و 569 روستا با جمعیتی بالغ بر 528 هزار نفر خارج از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند.

مدیر عامل آبفای استان اصفهان اظهار داشت: آبرسانی به 320 روستا به صورت سیار انجام می شود که هزینه زیادی در بر دارد و برای روستانشینان نیز مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور، در سال 1410 متوسط نیاز آبی استان اصفهان 15 متر مکعب بر ثانیه و در زمان پیک 20 متر مکعب بر ثانیه خواهد بود.

گفتنی است در این مراسم، استاندار اصفهان، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، برخی از مسئولان استانی ، سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود و حوضه‌ جنوب غربی فلات مرکزی ایران به بیان توضیحاتی درباره زاینده رود و خشک شدن این رودخانه پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز