خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان یزد گزارش می‌دهد؛

قطر ۲۰۲۲ فرصتی برای احیای گردشگری یزد جهانی/پروازهای انحصاری مانع رونق گردشگری در بازی های جام جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۰۱۶

برگزاری بازی‌های جام جهانی قطر فرصت مناسبی است که گردشگری در نخستین شهر خشت خام جهان احیا شود و از این طریق اقتصاد استان یزد نیز به دور از هیاهوهای صنعتی و معدنی مسیر رو به توسعه‌ای را دنبال کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های شهر جهانی یزد که می‌تواند جهش مهم اقتصادی در استان ایجاد کند، حوزه گردشگری است، حوزه‌ای که بر اساس آمارها، تا پیش از ثبت جهانی توانسته ۱۱۵ میلیون دلار برای یزد ارزآوری کند. 

گردشگری به عنوان یک صنعت سبز نقش مؤثری در جوامع امروزی ایفا می‌کند تا اقتصاد جوامع پویا و توسعه یافته باقی بماند و گردشگران خارجی در این حوزه می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند. 

گردشگران خارجی از ناحیه ارزآوری به اقتصاد کشور مقصد کمک شایانی کرده و نه تنها موجب پویایی اقتصاد می‌شوند بلکه نسبت به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و میراثی هر کشور نیز به مانند سفیرانی مؤثر نقش ایفا می‌کنند. 

یزد از لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری و هتل و اماکن اقامتی بسیار غنی است و این شهر که از گذشته دیرباز تاکنون مقصد گردشگری مسافران از کشورهای مختلف دنیا به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده در شرایط فعلی ممکن است رویدادی به عظمت برگزاری جام جهانی قطر بتواند دوباره ظرفیت گردشگری در استان را احیا کند. 

صنعت گردشگری مهم‌ترین ظرفیت یزد برای توسعه اقتصادی است

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور هم در سفر به یزد، استان یزد را مرکزی برای گردشگری دانست و افزود: صنعت گردشگری در این استان از مواردی است که می‌تواند به عنوان اقتصاد گردشگری فعال و منشأ آثار بسیاری باشد. 

مهران فاطمی، استاندار یزد هم پیش‌تر با تاکید بر اینکه باید از تمام ظرفیت‌های قانونی برای توسعه گردشگری یزد استفاده شود گفته بود: یزد ظرفیت‌های خوبی دارد اما باید همه طرح‌هایی که در این حوزه پیشنهاد می‌شوند بررسی و بر اساس طراحی یک مدل به مرحله اجرا برسند. 

وی با بیان اینکه گردشگری نیازمند تعامل همه جانبه تمام ارگان‌ها به خصوص بخش‌های مربوط به گردشگری است، تصریح می‌کند: باید هتل‌ها، راهنمایان تور، آژانس‌های گردشگری و فعالان حوزه صنایع‌دستی به عنوان اصلی‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری، باید در فصولی مانند زمستان علاوه بر برگزاری رویدادهای گردشگری، تخفیفاتی را به گردشگران اختصاص دهند و بسته‌هایی را برای گردشگران تهیه کنند. 

فاطمی با بیان اینکه یزد در حوزه گردشگری حرف بسیاری برای گفتن دارد اظهار داشت: یزد به لحاظ فرهنگی و محیط طبیعی توانایی بسیاری در جذب گردشگران خارجی دارد و باید در این زمینه با تعامل و مشارکت بخش خصوصی اقدام شود. 

مشکلات، دلیل حداقل همکاری در حوزه گردشگری با قطر

با توجه به فرصت زمان کوتاهی که بین مرحله مقدماتی جام جهانی با مرحله بعدی پیش می‌آید و با توجه به نزدیکی قطر به ایران و سادگی دریافت ویزا، شاید تمایل به سفر به ایران در این مقطع زمانی افزایش یابد، اما آن‌گونه که رئیس جامعه هتلداران می‌گوید مشکلات و موانع، دلیل حداقل همکاری در حوزه گردشگری با قطر است. 

خزانه دار جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران یزد با اشاره به رایزنی‌های بسیار زیاد کشور با قطر گفت: مشکلات زیادی مانند نبود یا انحصاری بودن پروازها و مباحث مرتبط با این مقوله باعث شده تا احتمال همکاری در حوزه گردشگری با قطر، حداقل به نظر برسد. 

سیدامیرناصرالدین شاهد طباطبایی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه همزمان با نزدیک شدن به ایام مسابقات جام جهانی قطر رایزنی‌های مرتبط با این مسابقات انجام شده، اظهار داشت: این رایزنی‌ها توسط معاونت گردشگری و بخش خصوصی با طرف حساب قطری آغاز شد و از طرفی، دیدار امیر قطر از تهران و دیدار رئیس جمهور از قطر رایزنی‌هایی در سطوح گوناگون انجام شد و صحبت‌های زیادی را در این خصوص شاهد بودیم اما نتیجه درستی برای ما نداشد. 

وی در مورد ماحصل این رایزنی‌ها در حوزه گردشگری تصریح کرد: صحبت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری اتفاق افتاده اما مشکلات زیادی مانند نبود یا انحصاری بودن پروازها و مباحث مرتبط با این مقوله باعث شده تا احتمال همکاری در حوزه گردشگری با قطر حداقلی به نظر برسد. 

طباطبایی با بیان اینکه شاید در روزهای آینده اتفاقی بیفتد، با تاکید برعدم رخداد اتفاقی تازه در این حوزه گفت: اتفاقی در خور کشور نیست و بعید است که در این حوزه شاهد اتفاقات قابل توجهی باشیم. 

وی بیان داشت: البته همکاری‌هایی جزئی نیز در حوزه صنایع دستی انجام شده و بستر اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه و فروش صنایع دستی فراهم شده است اما در حوزه گردشگری این همکاری‌ها بعید به نظر می‌رسد. 

رئیس جامعه هتل داران یزد حضور بازدیدکنندگان و تماشاچیان جام جهانی قطر در ایران را احتمالی ضعیف دانست و در پایان خاطر نشان کرد: حضور این گردشگران در کشور خصوصا در شهر میراث جهانی یزد احتمالی ضعیف و کم رنگ است اما اگر قرار باشد اتفاق خاصی نیز در این حوزه بیفتد بسیار محدود و در حجم کم خواهد بود. 

ما آماده‌ایم اما امکان حضور گردشگران فراهم نشده

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از آمادگی این استان برای میزبانی از گردشگران و تماشاچیان قطری یاد کرد و گفت: این در حالی است که به نظر می رسد امکان حضور این گردشگران فراهم نشده است. 

احمد آخوندی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه جام جهانی قطر فرصت بسیار خوبی است تا ایران با تکیه بر ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود از این ظرفیت استفاده کند اظهار داشت: ظرفیت اقامتی ۱۱ هزار نفره یزد همچنین سایر زیرساخت‌های گردشگری یزد آمادگی دارند تا پذیرای تماشاچیان و مهمانان قطر باشند. 

وی با بیان اینکه یزد به علت تنوع جاذبه‌های فرهنگی و کویر بسیار زیبا می‌تواند شرایط مساعدی را برای گردشگران فراهم کند، گفت: جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی یزد مانند بافت تاریخی جهانی، باغ جهانی دولت آباد و پهلوان پور، آتشکده زرتشتیان، بناهای فاخر فرهنگی مانند مسجد جامع و… میتواند دارای جذابیت برای گردشگران باشد. 

آخوندی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم اما مسئله این است که گردشگران قطر به کشور نمی‌آیند و تاکنون شرایط در این خصوص همراه و همسو نبوده و به نظر می‌رسد امکان حضور این گردشگران فراهم نیست. 

به گزارش ایلنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یزد به عنوان یک قطب صنعتی و معدنی و یک ظرفیت عظیم گردشگری در کشور می‌تواند ارتباط اقتصادی با قطر را به عنوان یک بحث دراز مدت در برنامه دنبال کند و به صورت کلی فارغ از بازی‌های جام جهانی، کشور قطر را یک کشور برای مراودات تجاری خود قلمداد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز